Sari la conținut

Pictorul Romeo Niram si ciclul „Eseu despre Luciditate“

articol aparut in Cultura, nr. 33 din 2006-08-03
» cultura cultura vizuala »
Autor: Lora Haranaciu


Cel mai recent ciclu de picturi al artistului plastic român Romeo Niram, intitulat „Eseu despre Luciditate“, reprezinta o complexa incursiune în lumea artei. Sunt abordate mai multe forme de exprimare artistica, atât de diferite între ele, dar reunite prin atingerea pensulei pe pânza: poezie, pictura, cinematografie, arhitectura. Din aceasta tentativa de integrare a unor elemente diverse se naste o tensiune extraordinara, care adânceste senzatia de intensitate si forta creatoare pe care o transpira, prin fiecare pata de culoare si linie de pensula, picturile lui Romeo Niram.
De la primul tablou intitulat „Crima si pedeapsa“, care aduce în prim- plan lumea tumultoasa a eroului dostoievskian, pictorul Romeo Niram a aprofundat aceasta legatura dintre lumea picturii si cea a literaturii. Urmeaza evocari plastice din sfera universului cultural portughez pe care a ajuns sa îl cunoasca bine, deoarece locuieste din 2001 în Lisabona. O mica istorie a celor mai importante momente din literatura portugheza se succede pe pânze: Luis de Camoes, cantaretul epopeii maritime ale descoperirilor geografice portugheze, poetul Fernando Pessoa, scriitorul José Saramago.
Pictura atotprezenta devine tema centrala în tabloul dedicat pictorului Lima de Freitas, pe un fond arhitectonic din Lisabona contemporana. Ultima opera, „A Saptea Fiinta“, îndrazneste o apropiere de cea de a saptea arta, cinematografia, evocând figura regizorului Manuel de Oliveira.
Romeo Niram, prin aceasta serie de picturi, realizeaza o punte între doua lumi în aparenta departate si pâna acum cu putine lucruri în comun: lumea culturala portugheza si cea româneasca. Daca în aceasta privinta românii sunt cu mult înaintea portughezilor, având în vedere multele traduceri din literatura portugheza realizate în ultimii ani în România, în Portugalia lucrurile stau înca destul de precar.
„Eseu despre Luciditate“ urmeaza în acest sens misiunea ziarului cultural „Diaspora“ fondat de Romeo Niram in 2004, în editie bilingva, româna si portugheza, în care se urmareste atât divulgarea culturii românesti printre portughezi, cât si a celei portugheze printre români. Asa cum spunea Goethe: „stiinta si arta apartin lumii întregi si, de aceea, în fata lor dispar barierele nationalitatii.“
 Mesajul pare a fi urmatorul: oricare ar fi forma de exprimare pe care omul o alege, ceea ce are cu adevarat importanta este ARTA si universalitatea ei. Omul, pierdut în labirintul vietii cotidiene evocat pe pânze prin peretii incandescenti, îsi gaseste refugiul (motivul apei albastre si linistitoare care inunda cladirile) în paginile unei carti, în versurile unei poezii sau, într-o viziune moderna, în povestea unui film.
Pâna la urma, singura finalitate a artei, o definea Fernando Pessoa, este aceea de „a înalta“.