Sari la conținut

Atentatul Zaraza

articol aparut in Cultura, nr. 83 din 2007-08-02
» cultura sensuri si nonsensuri »
Autor:


Una dintre cele mai enervante reclame pe care am ocazia sa le vad la teve este aceea la coniacul Zaraza. Mai exact, enervant (si in acelasi timp idiot si fals) este conceptul acestor reclame.

Pe scurt, reclama se adreseaza „adevaratilor domni din Romania“, pe care ii identifica astfel drept consumatori ideali ai coniacului respectiv. Dupa ce ii idenifica, ii lauda unsuros pentru ca sunt cultivati, sensibili si non-cocalari, concluzionand: „pentru adevaratii domni din Romania, numai respect“.

Avem de a face cu o brambureala pe traseul locutor (vanzator) – referent (obiect oferit spre vanzare) – mesaj (text bagat la inaintare) – a-locutor (cumparator potential identificat de catre vanzator).

Iata trei argumente:

(i) Zaraza este numele unui cantec lautaresc – e drept, devenit oaresicum o melodie-cult, dar prin asta nu mai putin, totusi, lautareasca. Or, de la Faramita Lambru pana la „adevaratii domni din Romania“...

(ii) E induiosator sa crezi ca „adevaratii domni din Romania“ consuma coniac Zaraza, cand au la dispozitie coniac frantuzesc.

(iii) Formula „numai respect“ e o formula tipica pentru periferia socio-culturala.



Pe scurt, reclama asta e la fel de inadecvata ca un maturator care incearca sa seduca o dama bine de pe Victoriei, agatand-o cu un „saru’mana, conita!“