Nu puteti pune deoparte bani pentru un Van Gogh? Nici o problema, exista artisti care va pot picta o copie fidela pentru doar o particica din banii pe care i-ati da pe un original, scrie Stuart Jeffries in „The Guardian“. Unul dintre acesti artisti este Susie Ray, o femeie care si-a petrecut ultimii 25 de ani copiindu-i pe Manet, Van Gogh, Renoire, Modigliani si pe alti pictori faimosi care au murit cu cel putin 70 de ani in urma.
Conditia celor 70 de ani scursi de la moarte e legata de drepturile de autor – atunci operele ies de sub incidenta copyright-ului. Preturile acestor copii variaza intre 600 de lire sterline, pentru o schita, si 9.000 de lire, pentru tablourile cele mai complexe. Susie Ray isi stabileste tarifele nu in functie de valoarea de pe piata a originalului, ci in functie de timpul de care ea are nevoie ca sa picteze reproducerea.
Cine sunt clientii lui Susie? Vedete si politicieni britanici, alaturi de milionari rusi dornici sa-si acopere peretii iahturilor cu tablouri. Susie Ray tocmai si-a deschis prima galerie de arta din lume pentru reproduceri „originale“: Susie Ray Originals, in Padstow, UK. Deja galeria are, se pare, succes, in special in rândul femeilor trecute de o anumita vârsta, care isi trag, entuziasmate, sotii inauntru: „Uite, draga, se vând tablouri de Monet cu doar 8.000 de lire sterline!“.
Care e diferenta intre ceea ce face Susie Ray si un falsificator de arta? Cazul lui Tom Keating, care a reusit, pâna la urma, sa scape de inchisoare chiar si dupa ce a recunoscut ca a pictat peste 2.000 de falsuri copiind opere ale marilor maestri, e foarte cunoscut in Marea Britanie. Spre deosebire de Keating, Ray semneaza cu propriul nume pe spatele fiecarei reproduceri pe care o picteaza. Totusi, asta nu-i impiedica pe unii dintre clientii ei sa pretinda ca operele pictate de Susie Ray sunt tablouri originale – nu ca sa faca bani, ci ca sa se dea mari in fata musafirilor. Multe celebritati au, se pare, acest obicei, mintindu-si cu buna stiinta prietenii: „Dar asta e treaba lor, nu a mea“, spune artista.
„Tom Keating nu era un falsificator foarte bun, sustine Ray. Singurul motiv pentru care a reusit sa pacaleasca oamenii e pentru ca picta intr-o vreme când reproducerile nu erau foarte bune. Oamenii nu stiau cât de putin semanau reproducerile sale cu tablourile originale. Eu nu ma bucur de un asemenea lux.“
Autor: CATALIN STURZAApărut în nr. 4322013-08-08
Pingback: O meserie de viitor: falsificator de arta cu acte-n regula | FeedROmania
Comentariile sunt închise.