Un adult iubitor de cultură – lectură, expoziții, concerte – nu se formează de la 18 sau 30 de ani, ci începe din prima copilărie.
Interviu realizat de Corina Taraș-Lungu
Ați lansat recent Melon Palon, ceea ce descrieți ca fiind un album „de artă și joacă”. Povestește-mi puțin despre acest proiect.
Am visat, inventat și lansat Melon Palon, dedicat celor mai mici „cititori”, în primul rând pentru că am observat un vid de produse editoriale pentru acest grup de vârstă. Desigur, mai există două-trei edituri care aduc constant cărți pentru acest tronson de vârstă, dar majoritatea sunt traduceri și titluri glorioase de acum 50-60 de ani și nu am vrut să mai existe noi generații de copii fără acces la un produs cultural complex, specific vârstei lor, contemporan cu ei, prin care să se identifice si să le definească generația.
Să nu uitam, revista Melon Palon intervine după un hiatus de aproape 30 de ani, mai precis din anul 1996, când a fost oprită finanțarea revistelor pentru copii, printre care și „Licurici”, ce era continuatoarea, după 1990, a revistei „Șoimii patriei” (până în 1980 a purtat numele de „Arici Pogonici”). Deținem un fond de colecție de reviste pentru copii de aproape 3.500 exemplare, începând de la „Amicul copiilor”, fondat de B. P. Hașdeu spre sfârșitul secolului al XIX-lea, trecând prin perioada interbelică, cele mai cunoscute publicații fiind „Dimineața copiilor”, „Universul copiilor” sau „Lumea copiilor”, apoi anii ’40, urmați de cei postbelici, condensați în ideologia comunistă, până la anii ’90, când, în plin elan de naiv capitalism, au fost mai multe încercări editoriale, toate stopate după primele numere, rezistând până în 1996, cum spuneam, doar cele finanțate de stat. Apoi s-a instaurat acel vid cu impact negativ. Un adult iubitor de cultură – lectură, expoziții, concerte – nu se formează de la 18 sau 30 de ani, ci începe din prima copilărie.
Așadar, noi cunoșteam foarte bine istoria editorială pentru copii în Romania, fie ea revistă sau carte, de aceea am avut și curajul să sfidăm iregularitățile pieței actuale, cât și mentalitățile publicului, care, fără prea multă vină proprie, din obișnuință, încă preferă stilul grafic „drăguțel, roz și sclipicios”. Ilustrația înseamnă artă, iar o carte sau o revistă pentru copii trebuie să arate exact ca un album de artă!
Nu este o deviză strict personală, este deviza oricărui om de bună credință care este implicat activ în educația copiilor, iar mare parte din producția internațională pentru copii respectă acest statut estetic.
Melon Palon este numele personajului care însoțește copiii în toate numerele revistei. Cine este el?
În primul rând, personajul e conceput la nivel grafic de unul dintre cei mai importanți ilustratori contemporani, spaniolul David Pintor. Melon Palon, ca personaj, nu are nicio semnificație concretă. Melon în limba franceză înseamnă și un anume tip de pălărie, à la Charlie Chaplin, înseamnă și un gen de pepene galben. În limba spaniolă indică tot o varietate de pepene. Din familia „cucurbitaceelor”, genul „cucumis melo” – pentru a respecta ierarhia botanică și latina însoțitoare :). Palon poate fi anagrama de la „lapon”, dar poate fi si un balon scris în grabă sau pronunțat stâlcit de un copil aflat la primul contact cu acest rotund obiect. Și, iată, fără nicio explicație concretă, Melon Palon este o jonglerie de sensuri si non-sensuri, iar în imaginația lui David Pintor a prins conturul unui personaj ce poate fi și arlechin din Commedia dell’arte, deci, din teatrul popular italian medieval, definit prin improvizație, însă poate fi și o jucărie cu arcuri care-ți țâșnește în față când nici nu te aștepți. Melon Palon întrupează, până la urmă, ce vrea fiecare, dus pe aripile imaginației spre cât mai neverosimil.
De ce citesc copiii reviste, când pot urmări filme, desene animate, citi cărți etc.?
Nu există concurență directă între astfel de produse culturale, care sunt total diferite, de la concepție la conținut. Copiii fac o selecție, asta este cert, important este să nu ne uităm rolul nostru de educatori, de ghizi, spre a le oferi calitate, pentru a-i forma ca adulți înzestrați cu ochi critic, comparativ și cu bun-gust.
Vorbeai la un moment dat de necesitatea literaturii vizuale. Cum ai descrie rolul pe care îl are imaginea în relația dintre copii și texte?
Pentru copii, mai ales pentru cei mici, ilustrația este esențială, imaginea fiind prima sursă de informație. Mai mult, în toată lumea civilizată cartea pentru copii este livrată sub formă de „album”. Așa se numesc cărțile preponderent ilustrate. În România, încă se mizează pe cărțile stufoase textual, din care adultul să citească mult copiilor. Un segment important de piață este ocupat de așa-numitele „picture books” sau „silent books”, albume exclusiv ilustrate, în care imaginea preia în totalitate rolul narativ. În Romania aceste produse sunt quasi inexistente și pentru că editorii nu au curajul să propună asemenea gen de carte, știind mentalitatea restrictivă a publicului adult.
Însoțiți pe cât posibil apariția unor numere cu evenimente concepute special pentru copii. V-ați gândit vreodată să îi implicați și pe cei mici în conceperea unei ediții literare?
Noi insistăm pe zona educației vizuale, deficitară, din păcate, în Romania. Suntem mai apropiați de artele spectacolului, nu degeaba am subintitulat Melon Palon ca un album de artă și joacă, Arta stimulează imaginația, imaginația înseamnă creație, creația înseamnă bucurie, descoperire, dăruire, emoție, exact trăsăturile unui joc!
Revista voastră Fabulafia există pe piață din 2015. Cum e ea receptată?
Am avut prilejul să văd ce lipsea de pe piața editorială din România. În plus, eu însămi sunt atrasă de reviste, îmi place diversitatea de conținut pe care acestea o propun. Mi s-a părut că Fabulafia a fost primită bine atât de copii, cât și de adulți. Cei mai mulți dintre cititorii ei o și colecționează. Uneori copiii s-au bucurat de o poveste sau o bandă desenată, alteori s-au regăsit în ilustrațiile de la o anumită rubrică sau în paginile interactive. Am remarcat, totuși, un interes special pentru revistele care au avut coperte semnate de Tanja Stephani, Shaun Tan, Vali Petridean, Petya Konstantinova.
Cum îi convingeți pe artiști să se alăture proiectului și ce găsesc ei diferit în această experiență față de ilustrațiile pentru cărți?
Ei sunt profesioniști, noi lucrăm profesionist, acordul vine în acest siaj. Nu știm exact ce experiență personală le oferă lucrul la o revistă versus o carte, probabil se întreabă cum de mai există reviste în colțuri mai puțin cunoscute ale lumii. Să ne reamintim că România nu face parte din nicio organizație internațională dedicată cărților pentru copii și nici nu organizează evenimente internaționale dedicate producției editoriale pentru copii.
Fabulafia se adresează copiilor cu vârste între 7-12 ani. Melon Palon copiilor cu vârste între 3-7 ani. Va urma, cândva, și un proiect dedicat adolescenților?
Vârstele sunt indicate doar orientativ, am observat ca sunt și copii de 9-10 ani, chiar și 11 ani, care și-au dorit revista Melon Palon, dar și de 14-15 ani care încă mai sunt absorbiți de lectura Fabulafiei. Propunem mereu ceva nou, ceva inedit, este normal ca un copil să-și uite vârsta din certificatul de naștere si să plonjeze emoțional în sensuri noi. Adolescenții au alte interese, ruperea de copilărie este brutală, vine cu mari transformări fiziologice, cu perturbări emoționale, au alte cerințe și nevoi, nu ne propunem să le dedicăm o revistă aparte, și nici nu credem că este necesar. Ne dorim doar ca acei adolescenți care au s-au bucurat în copilărie de revista Fabulafia, să continue să fie interesați de lectură și de cultură, în general.
Cristina Durică este directorul editorial al revistelor Fabulafia și Melon Palon și profesor la Liceul Teoretic „Școala Europeană București”. Este pasionată de lumea cărților și iubește să facă lucruri cu și pentru copii.
Fabulafia este o revistă pentru copii care propune o colecție de povestiri contemporane, apropiate de preocupările copiilor din ziua de astăzi, cu tematică și personaje în care aceștia se pot regăsi.
Melon Palon este un album ludic-educativ pentru copiii cu vârste cuprinse între 3 și 7 ani, cu apariție bimestrială, lansat în iunie 2023 și editat de Fabulafia.