Primul film al actorului Paul Dano, cunoscut din „There Will Be Blood”, „Little Miss Sunshine” sau „Love & Mercy”, este o surpriză plăcută, ce te face să-l aștepți deja pe următorul. Atacă un subiect delicat, viața casnică, fiind ca un capitol dintr-un Bildungsfilm, care decupează un episod din existența celor trei membrii ai familiei și o redă privirii curioase a spectatorului din sala de cinema. E un fel de a privi prin gaura cheii, atât de specific cinemaului. Filmul nu (re)inventează nimic, nu-și propune (sau nu reușește) nimic original, dar asta nu-l face să piardă prea multe
Inspirat de romanul publicat în 1990 de Richard Ford, care avea să câștige, cinci ani mai târziu, un Premiu Pulitzer pentru romanul „Independence Day”, filmul surprinde o lume plină de sentimente confuze – în special, de dragoste, ură și ratare –, din perspectiva unui adolescent, dar uneori îți lasă impresia că multe pasaje, care ar fi explicat motivele ce stau în spatele unora dintre acțiunile personajelor, au fost decupate, ceea ce duce la câteva sincope în psihologia eroilor acestei povești de familie.
Mutată nu de multă vreme în Great Falls din Montana, familia Brinson trebuie să facă față dificultăților create de demiterea lui Jerry Brinson de la clubul la care deținea o slujbă destul de umilă. Motivul: fusese prea plăcut, prea amabil cu clienții. Iar acesta pare să constituie un tipar în comportamentul său, fiind – ni se dă de înțeles – una dintre principalele cauze ale deselor demiteri și transmutări ale familiei.
Pentru a trece hopul, Jerry decide să se înscrie în echipa de pompieri mobilizați pentru a stinge focurile din împrejurimi. Jeannette, soția lui, nu face față cu bine acestei decizii unilaterale, iar toate frustrările de până atunci ies la suprafață, aducându-ne dinainte un personaj cu accente bovarice și isterice. Tocmai aici este și buba filmului, pentru că izbucnirea, precum și schimbarea radicală de mai apoi a comportamentului iubitoarei soții nu sunt pregătite de nimic, spectatorul trezindu-se dinaintea unei femei care acționează capricios și inexplicabil. Trebuie să faci un efort serios pentru a înțelege turnura psihologică a acestei soții care, până mai ieri, păruse a fi o soție calmă și cinstită și o mamă responsabilă și iubitoare. Tânărul Joe se vede pus în fața unei aiuritoare schimbări, pe care o urmărește buimac, făcându-te să te gândești că, într-un viitor apropiat, va ajunge un Norman Bates. Schimbările bruște și inexplicabile se țin lanț, culminând cu transformarea tatălui iresponsabil într-un părinte atent și grijuliu, care, odată părăsit de soție, preia toate atribuțiile casei.
Ceva este șubred în construcția și coerența sufletească a personajelor, ceea ce indică o lipsă la nivelul scenariului și – cine știe?! – a montajului. Cu toate acestea, Carey Mulligan se achită bine de rolul ei, fiind convingătoare pe bucăți, căci, în ansamblu, personajul ei suferă de o oarece dezarticulare. Unele fire narative sunt lăsate deschise – cum ar fi iubirea adolescentină dintre Joe și colega lui sau istoria amoroasă a doamnei Brinson cu bătrânul afacerist –, așa cum deschis rămâne și finalul.
Câteva replici, câteva priviri îți rămân însă după încheierea filmului, precum și starea – redată bine vizual – unei goliciuni existențiale ce-i macină pe soții Brinson și le face viața pulbere. Pârjolul din viața sălbatică, pe care Jerry Brinson încearcă să-l stingă, părăsindu-și familia, se extinde asupra vieții umane, o modalitate de a sublinia comunicarea dintre regnuri de viață diferite, ca într-o viziune stoică, în care toate comunică între ele, afectându-se reciproc.
Deși romanul este scris din perspectiva adolescentului, care devine astfel o voce centrală și un observator unic al evenimentelor și stărilor sufletești, filmul alege să spargă vocea unică, dând cuvântul fiecărui personaj, iar narațiunea își pierde astfel nucleul-reper, riscând a părea haotică. Dar atât cât reușește să surprindă fragmentar „viața sălbatică”, filmul rămâne delicat și plăcut, un prilej tocmai bun pentru a vedea în acțiune trei actori talentați.
- Proză. Provizii și vinovăție - 4 iunie 2020
- Film. Anytime, online - 4 iunie 2020
- Arta parfumului. O artă volatilă, cu un statut pe măsură - 26 februarie 2020