Sari la conținut
Prima pagină » Articole recente » Bacău Fest Monodrame: Actorul ajutat doar de talent

Bacău Fest Monodrame: Actorul ajutat doar de talent

Recent încheiat, Bacău Fest Monodrame, organizat de Teatrul Municipal „Bacovia”, se poate mândri cu un concept bine gândit și structurat, dar și cu un program extrem de dens. Selecția singurului festival din țară axat pe recitaluri actoricești, pe one (wo)man show, unde artistul este ajutat doar de… talentul său și de profesionalism a fost semnată de directoarea teatrului, actrița Eliza Noemi Judeu, și de criticul Doru Mareș. Criteriile sună cam așa:

„Încercăm să ne imaginăm actorul respectiv fără decor în spate, fără lumină, fără proiecție, fără muzică. Nu vorbesc de spectacol, ci de arta actorului. Este o artă vie. Pictorul stă în atelier. Partiturile lui Beethoven le găsim într-un depozit. Arta actorului este unică. Demonstrezi arta ta aici și acum. Nu poate fi pictată, nu poate fi sculptată, nu poate fi pusă pe portativ. Este arta vremii ei. Îmi place să cred că atâta timp cât va exista omul, arta actorului va exista la rândul ei. Iar teatrul va exista prin actor.

Am scris în caietul program despre o întâmplare din acest teatru. Jucam o monodramă și s-a luat curentul un sfert de oră. A pierit și muzica, au pierit și efectele de lumină. În caz că am fi avut videoproiecție, s-ar fi dus și ea. Ce faci în cazul acesta? Ești actor, singur pe scenă, astea sunt condițiile, trebuie să duci povestea mai departe. Doar actorul poate să o facă. Se pare că în acest moment, în lume, unii consideră că tehnica poate lua locul actorului pe scenă. Festivalul acesta există ca să demonstreze că nu se poate, oricât de avansată ar fi tehnica. Este minunat când se nasc astfel de spectacole unde publicul este luat prin învăluire de tot felul de senzații, de efecte care mai de care mai spectaculoase. Bun, și se ia curentul! Teatrul stă în actor. Pentru asta pledează Festivalul, atâta timp cât îl vom gândi eu și Doru Mareș”, a explicat Eliza Noemi Judeu, directoarea Teatrului Municipal „Bacovia”.

Competiția din Bacău Fest Monodrame s-a derulat într-un ritm intens. Timp de șapte zile, au evoluat câte doi-trei actori în fiecare zi. Recitaluri spectaculoase, cu mai multă sau mai puțină energie, după cum au ales creatorii, nuanțate actoricește, construite pe diferite teme, de la tragedia realităților istorice la relația dintre el și ea sau… ele, dacă e să te iei după spectacolul „Bărbați singuri”, adaptare (cam prea) liberă după romanul lui Péter Esterházy, „O femeie”, susținut de actorul teatrului-gazdă, Dumitru Rusu. Despre perspectiva întrucâtva misogină asupra femeii pe care o dezvoltă spectacolul o analiză feministă ar fi avut multe și virulente de spus.

Cum se întâmplă când e vorba de creatori, frumusețea festivalului a constat în diversitatea de abordări, ușor de observat chiar și în cazul spectacolelor care tratau atrocitățile istoriei. În „Jurnalul Annei Frank”, actrița Elena Frunze Hatman din Chișinău a oferit o perspectivă solară, mizând pe inocență și pe lumina adolescentei care încasează și transcrie vicisitudinile istoriei fără să le încarce de resentimente. Cu o interpretare echilibrată, actrița a ales să accentueze firescul și pofta de viață a tinerei fete, lansându-se în numeroase registre vocale pentru a reproduce diferitele personaje din viața acesteia. Construcție bună, cu știința pauzei și un umor cald au fost atuurile actriței ale cărei singure momente neconvingătoare s-au dovedit cele în care a ales un ton prea ridicat.

La polul opus, în recitalul „Să nu ne răzbunați”, producție a Teatrului pentru Copii și Tineret „Vasilache”, Botoșani, deși perspectiva narativă îi aparține tot unei copile – materialul dramatic se organizează în funcție de amintirile privind deportarea familiei în Siberia –, unghiul evocării este necruțător. Silvia Răileanu a folosit patetismul drept cheie de boltă a spectacolului. Alegând spectrul inocenței, scoate în evidență, cu atât mai acut, atrocitatea deportării. Registrul său deliberat sensibil, deseori la limita melodramaticului, i-a convins din belșug pe colegii actori de la Teatrul „Bacovia”, care i-au acordat Premiul onorific „Dinu Apetrei”.

Premiul publicului, „Ștefan Iordache”, a fost câștigat de Irina Bodea Radu, cu un recital pe texte de Aglaja Veteranyi, „ Aglaja și Dumnezeul ei din mămăligă”, iar Trofeul Festivalului i-a revenit actriței Dana Voicu pentru performanța din „Îngerul pantofilor”. Despre aceste două producții va fi vorba într-un articol viitor.

O parte importantă a componentei competiționale a fost reprezentarea sa internațională. Din păcate, pentru public, recitalurile nu au beneficiat de traducere în limba română, un aspect care rămâne de remediat pentru edițiile viitoare. Totuși, trei recitaluri ale participanților străini au dovedit forța actorului de a impresiona dincolo de puterea cuvintelor. În spectacolul „I Am Edith Piaf”, parcursul emoțional, măiestria, stăpânirea sigură a mijloacelor, capacitatea de a schimba cu ușurință registrele, etalate de actrița mongolă Bayasglan Tserendorj, au fost evidente pentru oricine. De altfel, performanța sa a atras atenția prestigioșilor membri ai juriului format din criticul de teatru Oltița Cîntec, actorul Miklós Bács și regizorul Radu Nica, care au nominalizat-o pentru Marele Premiu al Festivalului. Un alt actor plin de forță și de energie explozivă a fost bulgarul Vasil Duev, în spectacolul „Everything on The Table” de Charles Bukowski, centrat pe relația tensionată dintre fiu și părinți. La căpătâiul tatălui mort, fiul, acum eliberat, reia momentele importante din biografia sa în urma cărora orice strop de posibilă afecțiune filială s-a transformat, de-a lungul timpului, în dușmănie ireversibilă. Incendiar, actorul, energie în stare pură, mizează pe un unic registru interpretativ.

Dimpotrivă, kosovarul Mentor Zymberaj, în „The Dreams of Hamlet”, a oferit un cu totul alt tip de interpretare. Temperamentul meditativ al lui Hamlet impune o atmosferă calmă și reflexivă. Vocea interiorizată, plină de căldură, cu șoaptă nuanțată, alături de mișcarea corpului transmit situația dilematică a personajului. Actorul se ajută de o singură piesă de decor, o ramă-triptic, pentru a sugera plasa gândurilor în care personajul rămâne prins, ca și evoluția sa către un unic deznodământ posibil.

Pe parcursul Festivalului, trupa Teatrului Municipal „Bacovia” a fost captivată de formula de laborator în care a lucrat textul cehovian „Trei surori”, sub îndrumarea regizorului rus Alexander Agarov, asistat de traducătoarea și jurnalista Raluca Rădulescu. Timp de cinci zile actorii au repetat într-un ritm intens, de dimineață până seara. La sfârșitul acestei scurte perioade, nu mică a fost surpriza publicului să constate că a putut asista la un crochiu reușit, cu ancore solid construite pentru partiturile actorilor, cu cheie și atmosferă bine definite.

În afara competiției, în spectacolele invitate, publicul s-a delectat cu o pleiadă de actori cu nume sonore și cu o incontestabilă măiestrie, ca Marcel Iureș, Florin Piersic jr., în „Stage Dogs”, de la Teatrul ACT, Maia Morgenstern, în „Janka”, de la Teatrul Evreiesc de Stat și Rodica Mandache în „Republica Melania”, de la Teatrul Odeon. O seară specială a fost cea a „Mărturisirilor” actorului Alexandru Repan, care au însumat aproape șaizeci de ani de carieră. Farmecul, subtilitatea, comicul de bun gust, tușa intelectuală au fost atuurile cu care marele actor a vrăjit, încă o dată, publicul.

Consistența Festivalului s-a datorat și manifestărilor conexe, lansări de cărți și de reviste de profil, două colocvii de interes, „Revistele de teatru din România – exerciții de supraviețuire”, sub egida AICT.ro, moderat de președinta Asociației, Oltița Cântec, și „Teatrul și relevanța lui la începutul secolului al XXI-lea: politic versus estetic”, moderat de criticul de teatru Doru Mareș și de regizorul Radu Nica.

Bacău Fest Monodrame a găzduit și un alt tip de competiție, Concursul de Dramaturgie, în care textele finaliste, prezentate în Festival ca spectacole-lectură, au fost „#cum să fii singur și fericit” de Livia Stoica, „Hristos a înviat, apoi s-a cărat (O poveste de paște. Cu obiecte)” de Ștefan Caraman și „Tiadora” de Maria Manolescu. Juriul compus din criticii de teatru Monica Andronescu și Doru Mareș, alături de actorul-dramaturg Gabriel Sandu, a ales drept câștigător textul Mariei Manolescu, „Tiadora”, care va fi montat anul viitor pe scena Teatrului „Bacovia”.

 

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.