Când:
20 februarie 2019 – 17 martie 2019 toata ziua
2019-02-20T00:00:00+02:00
2019-03-18T00:00:00+02:00
Spiritele unui secol. Colecția Ádám Kovács - o expoziție, două locații

Vernisaj: 20 februarie 2019, la Muzeul de Artă Cluj-Napoca, Piața Unirii, nr. 30, începând cu ora 18:00

Expoziția Spiritele unui secol reunește o selecție de peste 100 lucrări din colecția Ádám Kovács din Budapesta, piese expuse în două locații: Muzeul de Artă Cluj-Napoca  și Galeria Quadro.

Una dintre caracteristicile colecției o reprezintă atât faptul că nu se limitează la prezentarea „școlilor naționale”, cât și modul în care îmbină piesele moderne cu cele contemporane. Colecționarul nu respectă o anumită listă obligatorie de nume, se mișcă liber între genuri și stiluri, alăturând pe pereți lucrări care inițial nu au avut nimic de-a face unele cu altele. Cu această privire proaspătă, lipsită de prejudecăți, el observă afinități între lucrări, amplificându-le forța și îmbogățindu-le lectura.

Colecția crește pe mai multe fronturi: personalitățile artistice radicale, artiștii dramatici, suprarealiștii, neoavangarda, arta contemporană. Mai nou, acestora li se alătură o perspectivă regională și europeană mai largă, intrând în colecție importante lucrări ale unor artiști români, germani, francezi  etc.

La Muzeul de Artă Cluj Napoca se urmărește prezentarea cronologică, oferindu-se o lectură lineară, de la operele senine și pline de bucuria vieții ale Belle Epoque-ului, până la mozaicul meticulos realizat și totuși ironic al spaniolului Enric Fort Ballester și al românului Șerban Savu, realizat în 2017, în epoca capitalismului târziu.

Materialul expus la Galeria Quadro prezintă colecția pe baza unor tematici și pe căutarea unor afinități între lucrările din perioada interbelică și până în prezent. Dramatismul secolului 20 este surprins de aceste lucrări: deși doar rar există corespondențe stilistice între ele, se înrudesc prin modul de raportare la marile evenimente ale lumii și la sensibilitatea față de vulnerabilitatea individului. Tablourilor interbelice, semne de exclamație despre existența umană, le-am alăturat lucrări ale neoavangardei, precum misterioasa piesă a lui Miklós Erdély, cu bitum scurs, care face parte din ciclul Armageddon, mărturiile fotografice ale body art-ul lui Tibor Hajas sau instalația lui Alexandru Antik, intitulată „Subjektiv Fluxus”.