Selecțiile Gopo. 13 ani de film românesc, așa cum se vede el în on-line

Festivalurile și premiile generează un context alternativ de promovare pentru industria cinematografică. În România, unde relația dintre preferințe la nivel de corpus social și tendințele din mediile de creație nu este una de ordine liniară, s-a auzit, nu de puține ori, că obținerea unui premiu (mai ales în cazul celor internaționale) ar dezavantaja receptarea filmului. Recent au fost decernate Premiile Gopo, iar un site specializat cum este cinemagia.ro creditează producția câștigătoare, „Moromeții 2”, cu 192.122 de spectatori. Cifra reprezintă cel mai mare număr de spectatori în cinematografe pentru un film românesc inclus în gala finală a respectivelor premii. În baza de date imdb.com, pelicula are nota 7,8 (valoare deloc de neglijat), dar are un număr de doar 918 votanți. Este prezentat ca o saga a unei familii de țărani care se luptă să își apere pământul de colectivizarea impusă de comuniști.

Prezența publicului în cinematografe nu mai este singurul indicator al audienței. Noile media au transformat profund legătura dintre public și filme. Șansele de a vedea o producție cinematografică sunt maximizate pentru cei care preferă un consum în mediul domestic, fie că motivele care stau la baza unei astfel de tendințe țin de lipsa timpului, de scăderea disponibilității pentru socializare în spațiul public sau, pur și simplu, de insuficiența unei infrastructuri ușor accesibile. La fel, comportmentul de selecție a filmelor este ghidat de resurse online foarte la îndemâna oricui. Propunerile – și persuadarea – vin din toate părțile: social-media, bloguri de review-uri, publicații on-line. Pentru căutarea de informații există site-uri specializate și baze de date structurate. Publicul poate afla în orice moment câți spectatori au fost la premiera unui film, câți spectatori a avut acesta în total, cum a fost votat de cei care l-au mai văzut, uneori și ce profil au acești votanți, ce altfel de filme le-au mai plăcut. Are la dispoziție un storyline și un plot summary, iar o listă de keywords îi face o descriere succintă a conținutului filmului și a centrelor de interes comune cu alte filme. Cum mulți dintre cei pasionați de film au conturi pe site-urile specializate și participă cu propriul feed-back la completarea fișei, descriptorii incluși în articol sunt destul de apropiați și rezistă la o comparație între site-uri locale și cele globale.
Folosind selecțiile de la Premiile Gopo, bazele de date naționale și internaționale și studiile privind audiența și consumul cultural, devin posibile diverse analize ale receptării filmului românesc.

Film, film românesc în România, film românesc premiat în România

Producători, regizori, scenariști

Universul narativ al filmului românesc în cuvinte cheie

Audiența internațioanlă a producțiilor românești

CITEȘTE ÎN FORMATELE ACTIVE DE MAI JOS

Lasă un răspuns