Loialitate până la un punct. „American Buffalo” și Centrul Cultural „Jean Bart” din Tulcea

Spațiul fizic al spectacolului produs de Centrul Cultural „Jean Bart” din Tulcea, „American Buffalo”, în regia și scenografia lui Vlad Cristache, a fost perfect prin… îngustimea lui. Reprezentația în care actorii și cei douăzeci de spectatori care intră în prăvălioara amenajată pe scenă oferă cadrul optim pentru toate gradele de imersiune ale publicului.

Cu „American Buffalo”, piesa lui David Mamet din 1975, nu ai cum să dai greș. Excelent scrisă, cu personaje bine conturate, cu o rară știință a relațiilor, cu replici scurte, care se întretaie, numai bune pentru un actor care vrea să facă unul dintre rolurile carierei, textul merge ca uns. Și, dacă interpreții au chef iar regizorul este bun, spectacolul nu are cum să iasă altfel. Răsturnările de situaţii şi de echilibru de forţe, schimbările rapide, la minut, în dinamica emoţională, decurgând din chiar logica internă a dezvoltării scenelor, fac spectatorul să treacă din surpriză în surpriză. Informaţia, sensurile, relaţiile, planurile se află în continuă schimbare.

În mijlocul dughenei ticsite cu toate vechiturile posibile – un telefon de pe vremuri, bibelouri ieftine pe etajere, aparat de păcănele intitulat Dracula’s Games, afișe de filme vechi – tronează cele câteva lăzi de bere acoperite cu cărți de joc cu femei goale. Trei interlopi mărunți se pregătesc pentru o găinărie din care speră să scoată profit bunicel. Doar că pregătirile respective pun la încercare relațiile dintre ei, bazate pe ierarhia puterii și a autorității dictate de vârstă și (chipurile de) experiență. O comunitate patriarhală, deci, în care prevalează agerimea în infracțiuni mărunte și în care valoarea așteptată, loialitatea, se tot sucește și se răsucește.

În Donny, bătrânul cu trabucul în colțul gurii, Nelu Serghei, cu față expresivă și actorie clasică, interpretează decanul de vârstă, responsabil pentru toți și destul de sfătos. Ionuț-Paul Ștefan compune un Teach cu energie debordantă, nervos, agitat, frenetic, care nu poate sta locului, pus pe harță în orice moment. În Bob, Ștefan Mihai imaginează un tânăr luminos, perfect verosimil pentru lumea de azi, în fond, singurul campion al loialității atât de trâmbițate de toți.

Lasă un răspuns