Eye candy

Piața globală de artă contemporană s-a caracterizat în ultimul deceniu, din cauza neliniștilor economice și a comodității colecționarilor, printr-o feblețe pentru pictorii tineri care prelungesc stilurile artei abstracte de acum o jumătate de secol, dar în forme care se pretează reproducerilor online, întru fericirea galeriștilor. Cota respectivilor pictori a fost propulsată artificial și mulțumită muzeelor de artă contemporană, care exploatează cinic apropierile dintre tinerii blazați și abstracționiștii canonici.

Precum MoMA din New York, care a însăilat în 2015 expoziția „Forever Now” pentru a-i aduce la un numitor comun pe cei mai bine cotați tineri americani ai momentului, bucureștenii de la MARe vin acum cu o expoziție „prospectivă” care propune unei eventuale posterități o sumă de artiste și artiști români noi care au puține în comun, în afară de „samplarea” explicită a canonului artei occidentale abstracte (de la Mondrian până la Mangold și Frank Stella), plus câteva influențe locale (de la regretatul Ion Nicodim până la Gili Mocanu, invocat și în catalogul expoziției).

Curatorii argumentează că aceste nume emergente formează o generație de artiști eliberați de sub tirania „sistemului” minimalist și a conceptualizării riguroase, deși unele dintre lucrări rămân îndatorate respectivelor cadre (de pildă, „planșele” Robertei Curcă, aceeași artistă fiind însă reprezentată de o altfel de instalație, „The Feminine Pavement”), iar o parte din autoare/autori și-au găsit deja metode leitmotiv (cea mai spectaculoasă rămâne Andreea-Lorena Bojenoiu, care își străbate pânzele cu trupul pentru a le decoji). Unii artiști nu sunt reprezentați de cele mai bune lucrări ale lor (e cazul lui Laurian Popa), alții impresionează, la o vizionare lejeră, prin culoare și mărime, mai rar și prin geometrie (Mircea Popescu, Virginia Toma).

Una peste alta, Geometrii Post-Sistem este o expoziție plăcută pentru amatorii tiparelor abstracte din artă și din muzica electronică, lingușitoare pentru colecționari, dar cu mize teoretice subțiri. Curatorii spun că este un lucru bun că aceste practici artistice sunt „eliberate de ideologii” și „de simbiologii moralizatoare, de idealuri absolute și de militantisme exclusiviste”, însă consecința, aș spune, este că nu putem decât să privim în treacăt, satisfăcuți de aceste capricii „eye candy”, și să mergem mai departe. Și atât.

Geometrii Post-Sistem în arta românească de acum
Curatori: Erwin Kessler, Carola Chișiu, Dan Popescu
MARe (Muzeul de Artă Recentă), Bulevardul Primăverii nr. 15, București
(25 septembrie 2019 – 27 ianuarie 2020)

 

Lasă un răspuns