Cei Patru Călăreți ai Apocalipsei tehnologice

Scott Galloway este profesor de marketing la NY Univeristy Stern School of Business, jurnalist și antreprenor cu experiență. Are o firmă de consultanță în marketing cu ramuri pe patru continente, a construit unul din cele mai timpurii site-uri de e-commenrce și a investit masiv în companii media. Este menționat printre „Global Leaders of Tomorrow” de către Forumul Economic Mondial, care acordă această distincție unor lideri în idei sub 40 de ani care au avut un impact enorm în societate. Galloway predă management de brand și marketing digital studenților la MBA și cercetările sale se axează pe dinamica „Celor patru Călăreți ai Apocalipsei”, așa cum numește el companiile Facebook, Amazon, Google și Apple, pe care le analizează din punct de vedere tehnic și economic cu concluzii nu foarte optimiste.

Cartea sa, publicată în 2017 și tradusă la editura Publica în 2018, este aproape o lectură obligatorie, aș spune, pentru cei interesați de viitorul lor și al copiilor lor, un viitor ce stă sub semnul dominației tehnologiei și al transparenție informației. Adică ne privește pe noi toți. Cartea va pune pe gânduri pe toți cei care cumpără de la Amazon, au cont de Facebook, telefon Apple, și despre care Google știe tot. Pentru că aceste patru companii gigant nu sunt doar niște actori economici mai mari decât orice s-a pomenit în istorie, ele sunt entități care ne guvernează viețile în feluri care ne dau confort. Ne ușurează tranzacțiile, ne aduc cunoașterea foarte aproape. Prin toate aceste avantaje, ne fac dependenți de ele și ne controlează pe termen lung. Iar noi le lăsăm și chiar le alimentăm cu informație, permițăndu-le să ne controleze.
„Știm că aceste companii nu sunt ființe binevoitoare, dar le invităm în viețile noastre”, spune Scott Galloway. „Amazon nu plătește taxe, și văduvește mii de americani de joburi, Google dărâmă business-ul aproape tuturor companiilor media dar se ferește de regulamentările anti-trust prin lobby agresiv, Facebook vinde datele utilizatorilor, fără ca ei să știe, companiilor care le expun reclame, iar Apple nu permite decriptarea unui telefon Apple într-un caz de terorism…”. Fie și numai pentru aceste argumente, companiile acestea își merită numele de Cavaleri ai Apocalipsei.
„Guvernele și companiile mari și mici par neajutorate în a opri avansul Celor patru, în ciuda impactului acestora în afaceri, politică, societate și planetă, în general. Dar există speranța în ură, pentru că cei patru se urăsc între ei. În prezent, ei intră în competiție directă, pentru că rămân fără clienți fideli în fiecare dintre sectoarele lor de activitate.
Google a pus cruce erei brandurilor, pentru că acum consumatorii, înarmați cu un simplu search, nu mai trebuie să se gândească la brand, iar Apple este afectat de acest adevăr. Amazon este cel mai mare client al lui Google dar îl amenință pe acesta în căutări, întrucât 55 % dintre cei care caută un produs, o fac pe Amazon (versus 28% care caută pe Google). Apple și Amazon aleargă rapid unul către celălalt, sub ochii noștri, în telefoanele și televizoarele noastre, pentru că Google se luptă cu Apple ca să devină sistemul de operare care definește instrumentul definitoriu al epocii noastre, telefonul mobil.”
Steve Galloway spune că aceste patru entități vin în întâmpinarea nevoilor umane bazale. Google răspunde nevoii de Dumnezeu Atoateștiutor, se adresează creierului nostru flămând de informație și de răspunsuri. În loc să dialogheze cu un Dumnezeu tăcut, userii primesc răspunsuri imediate care le potolesc aprehensiunile. Cum să nu fii tentat să crezi că o asemena entitate este bună și generoasă? Dar Google ne colectează datele, ne „vinde” advertiser-ilor și, în general, știe totul despre noi, chiar și lucruri pe care nu ar fi bine să le știe cineva, chiar dacă acel cineva e un soft. Facebook răspunde nevoii de iubire și legătură interumană, se adresează inimilor noastre. Ce poate fi rău în a arăta lumii un bebeluș nou născut, pe care mama lui cu cont de Facebook îi adoră din prima clipă? Nimic, în aparență. În esență, foarte multe. Acel copil nu mai are anonimat, lumea află că există, date despre el sunt colectate și existența lui e „vândută” unor advertiser-i, programe de recunoaștere facială intră tacit în joc și, peste ani, vor recunoaște copilul care crește și își schimbă înfățișarea păstrând pe server locurile unde ajunge sau cu cine interacționează. Chiar dacă el sau ea nu au încă un cont de Facebook. Apple oferă sex-appeal, se adresează nevoii noastre de a seduce și de a fi seduși. Iphone și MacBook nu sunt superioare altor telefoane sau calculatoare, dar sunt mai… sexy. Iar Amazon este un templu al consumului și tot ceea ce poți dori, trupește și sufletește, se găsește acolo. Nevoile bazale, acolo, pe Amazon, își găsesc împlinirea.
Acești patru Călăreți ai Apocalipsei, Dumnezeu, Iubirea, Sexualitatea și Consumul nu corespund neapărat unei Apocalipse biblice, dar sigur existența lor a afectat deja iremediabil lumea. Și nu în sensul cel mai bun. Galloway este foarte bine informat în tot ceea ce ține de date și merge direct la esența acestor giganți, cu toate provocările, slăbiciunile și forțele lor specifice. Tonul este agresiv, neiertător și persuasiv. Pare că ceartă clienții, precum și pe guvernele acestei lumi pentru că preferă pasivitatea și miopia în fața avansului agresiv al Celor Patru Călăreți ai Apocalipsei tehnologice. Există o soluție pentru a-i opri? Desigur, reglementări guvernamentale, intervenție statală. Dar statele întârzie să intervină. Și poate fi la un moment dat prea târziu, susține Galloway. n

Lasă un răspuns