Cartea și lectura. O chestiune de context

|| Un material de Iulia Alexa | Participă: Paul Cernat, Bianca Burța-Cernat, Ana Nicolau, Laura Câlțea, Dan Alexe, Dragoș Cîrneci, Radu Bata ||

Cum citim, ce citim, în ce ritm, în ce scop? Cărțile și ecosistemul lor au fost asaltate de revoluția digitală, de comportamente de consum informațional care s-au modificat în timp foarte scurt la scara istoriei și care pun sub semnul întrebării cititul așa cum a fost acesta practicat timp de secole. Care este motivația pentru care citim? Citim de plăcere sau din obligație, citim din curiozitate intelectuală sau din plictiseală, citim pentru că „trebuie” sau pentru că am dezvoltat o adicție la cărți? Cititul în afara rigorilor profesionale se supune unei rigori personale, ori e ghidat de capriciu? Lectura pe suport digital este la fel de reconfortantă precum cea pe hârtie? Va mai supraviețui cartea ca atare? Va fi ea apanajul unor nostalgici și inițiați, la fel cum azi numismatica este apanajul unor inițiați și pasionați de monede vechi?

Pentru că lectura, azi, este mai diversă, mai proteică, mai adictivă și mai intensivă decât oricând în istorie, i-am întrebat pe câțiva dintre cei care se ocupă de cuvinte, de idei și de comerțul cu cărți dacă există un stil de lectură, dacă pot fi stabilite categorii în ceea ce privește rolul pe care îl are lectura, dar și domeniul în care citim sau motivația pentru care citim și dacă se poate face o distincție între lectura pe suport digital și cea pe hârtie.

Paul Cernat – „Există o superficializare a lecturii, dar și o multidirecționare a ei”

Interviu cu Dan Alexe – „Un nou tip de literatură”

Interviu cu Ana Nicolau – „Ficțiunea continuă să predomine, oricât s-ar fi relaxat ca scriitură nonficțiunea”

Interviu cu Laura Câlțea – „În ultima vreme am tot mai puțin timp pentru o relectură”

Dragoș Cîrneci – Scrisul, cititul si creierul uman

Bianca Burța-Cernat – „Ceva se pierde şi ceva se câştigă în această schimbare”

Radu Bata – „Cititul rămâne o hrană terapeutică”

Iuliana Alexa – „Putem să prioritizăm lectura”

CITEȘTE ÎN FORMATELE ACTIVE DE MAI JOS

Lasă un răspuns