Sari la conținut
Prima pagină » Articole recente » Ionuț Mareș, nominalizările pentru „Tendințe în arta și gândirea românească. Best-off 2023”

Ionuț Mareș, nominalizările pentru „Tendințe în arta și gândirea românească. Best-off 2023”

Revista Cultura a încercat să afle de la criticii și jurnaliștii conectați cu diferitele arii de expresie artistică și culturală care au fost cele mai importante momente ale anului 2023 și ce tendințe înregistrează creația autohtonă. Mulțumim celor care au răspuns întrebărilor noastre.



Ionuț Mareș
https://www.filmsinframe.com/ro/author/ionut-mares/
https://www.scena9.ro/articles/by/ionut-mares

Nu aştepta prea mult de la sfârşitul lumii
De departe cel mai bun film românesc lansat în cinematografe în 2023. Un film ambițios formal şi care e deopotrivă amuzant și tulburător prin subiectul său care ne priveşte pe toţi. Un rol greu de uitat făcut de Ilinca Manolache, actrița anului trecut în România.

Între revoluţii
Un film hibrid ce aduce împreună arhive din România şi Iran din perioada 1978-1990 şi imaginează un schimb de scrisori între două prietene din cele două ţări în acei ani. Filmul ne propune cu subtilitate să reflectăm la imprevizibilitatea unor momente majore, aşa cum sunt revoluţiile, şi la fragilitatea oamenilor în faţa clocotului istoriei, dar şi să chestionăm formele de opresiune la care au fost supuse femeile în societăţi ca cea românească şi cea iraniană, cu ecouri până în prezent.

Arsenie. Viaţa de apoi
Filmul e stimulant în principal pentru că propune un experiment social la scară mică, în care regulile sunt prezentate de la început. Scopul este de a filma tocmai reacţiile la acest experiment, de pe poziţia explicită a unui artist hotărât să discute critic societatea în care trăieşte şi în special raportarea la cultul Arsenie Boca.

MMXX
Deşi a devenit un regizor clasic, Cristi Puiu pare că şi-a păstrat nealterat gustul pentru experiment. Rezultat al unui atelier cu actori profesionişti şi neprofesionişti, MMXX este un film solicitant, nu lipsit de umor, făcut din câteva scurtmetraje despre ce a însemnat viaţa în pandemie.

De ce mă cheamă Nora când cerul meu e senin
Meritul regiei este că se păstrează permanent deschisă la imprevizibilitatea şi libertatea de spirit a protagonistei sale, Nora Iuga. Cu modestie şi deferenţă, filmul se lasă ghidat, chiar acaparat, de energia vitală a scriitoarei, surprinsă în momente de demnitate şi de fragilitate.

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.