Întâlniri sub semnul dansului, E-Motional Bacău Dance Connection

Un articol de BEATRICE LĂPĂDAT

 

„Viaţa este astăzi tensionată, aprigă şi în zig-zaguri. De multe ori rămâne suspendată. Este ceea ce urmăresc în dansurile mele.“ Acestea sunt cuvintele legendarei coregrafe Martha Graham, regăsite cu entuziasm în broşura de prezentare a E-Motional Bacău Dance Connection, 2015. Statement-ul artistei americane comprimă, într-adevăr, ceea ce se întâmplă în fiecare an la Bacău prin proiectele E-Motional: dacă zig-zagurile şi tensiunea actualităţii nu pot fi evitate, atunci tot ce putem face este să ne lăsăm acaparaţi de tumult şi să îl transformăm într-o experienţă productivă şi revelatoare. Programele de rezidenţă, artiştii şi spectacolele invitate, conferinţele şi platformele de prezentare de proiecte fac parte din ceea ce înseamnă interferenţa programului E-Motional: rethinking dance cu Centrul de Cultură „George Apostu“ din Bacău, toate aceste manifestări aducând în prim-plan pulsaţiile reale ale secolului nostru şi, în acelaşi timp, oferind cadrul perfect pentru o scurtă detaşare de tensiunile maligne ale acestuia.
În 2015 E-Motional Bacău Dance Connection s-a desfăşurat în perioada 28-30 mai, ca parte a mai amplului proiect european E-Motional: rethinking dance 2013-2015, în care Centrul de Cultură „George Apostu“ se regăseşte în calitate de co-organizator, alături de Asociaţia Coregrafilor Profesionişti (Riga) şi de Fabrica de Movimentos (Porto), lider de proiect fiind Fundaţia „Gabriela Tudor“ din Bucureşti. Cele trei zile de Dance Connection vin, aşadar, în continuarea şi finalizarea unor idei şi formule spectacular-teoretice începute cu mult timp înainte. În acest demers s-au conjugat cu eficienţă eforturile a numeroşi practicieni, teoreticieni şi manageri culturali care au reflectat şi acţionat în sensul reînnoirii discursului coregrafic sub toate formele sale.
Un rol esenţial în nucleul acestor structuri administrative şi artistice îl are colaborarea dintre „ArtistNe(s)t“, programul de rezidenţe iniţiat de regretatul manager cultural Gabriela Tudor, şi Centrul de Cultură „George Apostu“ din Bacău. Parteneriatul se desfăşoară cu succes din 2004, anul înfiinţării platformei. Din 2013, „Artist Ne(s)t“ s-a reinventat, propunând o formulă interdisciplinară mai accentuată şi încurajând lucrul între echipe mixte de artişti şi teoreticieni. În acest context, conceptul-cheie din 2015, MAP – Mostra de processos (sharing of processes), s-a dovedit extrem de productiv, subliniindu-se, astfel, importanţa radicală a prezentării unor schiţe de proiecte în faza lor de cercetare şi explorare. Prin MAP, mai mult decât confruntarea cu un produs final şi finit, se urmăresc valorificarea experimentului, încurajarea efervescenţei creative şi comunicarea dintre artişti şi cei interesaţi îndeaproape de fenomen.
Primul proiect performativ din cadrul acestui sharing din 28 mai, desfăşurat în Sala de Marmură a Centrului „George Apostu“, poartă titlul Global War(ming) Exercise. Acest work in progress a fost interpretat de dansatoarea şi actriţa poloneză Natalia Wilk, susţinută în dramaturgia coregrafică de spaniolul Luis Garcia Muñoz. Exerciţiul coregrafic al dansatoarei porneşte de la imaginerea unei situaţii în care corpul feminin se deschide în faţa unor „noi condiţii ale materiei lichide de a trăi în Atlantisul imaginar al propriului corp lichid“. Prin alternarea efectelor staticului cu ritmicităţile unor execuţii dinamice, Natalia Wilk activează curajos resorturile privirii spectatorului. În acest stadiu, în demonstraţia artistei se observă, în primul rând, preocuparea riguros asumată pentru perspectivele teoretico-academice ale demersului său. Ironică, dar nu mai puţin gravă atunci când expune mizele esenţiale ale performance-ului, Natalia Wilk promite un viitor show cu siguranţă stimulant din punct de vedere intelectual. Rămâne de văzut, însă, cum va alege să pună în mişcare toate sensurile de care dispune tematica atât de ofertantă a redescoperirii esenţei prin intermediul „apelor primordiale“.
Joana von Mayer Trindade şi Bruno Senune, colegii de rezidenţă ai Nataliei Wilk în perioada 6-30 mai 2015, au adus în faţa publicului un performance aproape matur, având consistenţa unui spectacol limpede definit structural şi, în plus, deja capabil să declanşeze energii de mare impact asupra privitorilor. Heaven Is Just A Blue Disguise of Hell implică un grad de interacţiune foarte ridicat, aruncând explicit lumina asupra unei posibile actualizări a ritualurilor colective. Joana von Mayer Trindade – coregrafă, dansatoare şi profesoară, absolventă a unui master în dans la Universitatea din Berlin – dansează în acest proiect alături de conaţionalul ei portughez Bruno Senune, care încorporează aici diferite ipostaze ale Înţeleptului, recurgând la orbire, transă şi şamanism ca sugestii ale sacralităţii. Performance-ul portughezilor, susţinut regizoral şi coregrafic de Joana von Mayer Trindade şi Guho Calhim Cristovão, este, cu siguranţă, unul dintre cele mai remarcabile momente prilejuite de E-Motional Bacău Dance Connection şi nu putem decât să sperăm că un public cât mai larg va avea curând şansa de a se bucura de el într-o formă finită.
În data de 29 mai a avut loc la sediul Centrului de Cultură „George Apostu“ conferinţa intitulată Dansul contemporan – încotro?, prezidată de managerul Centrului, domnul Gheorghe Popa, şi moderată de criticul de dans Gina Şerbănescu. La colocviu au mai participat Anca Sigartău, în calitate de manager al Teatrului Municipal „George Bacovia“ (partener asociat al E-Motional: rethinking dance), Natalia Wilk, artiştii francezi din compania Silenda (dansatorii Laura Simi şi Léo Launey, pianista Jeanne-Marie Golse, compozitorul Jean-Noel Françoise), Nicoleta Popa Blănariu, lector univ. dr. la Facultatea de Litere a Universităţii „Vasile Alecsandri“ din Bacău, Liviu Dospinescu, în prezent profesor la Université Laval din Québec, Silvia Cazacu şi subsemnata, ambele în calitate de cercetătoare în domeniul artelor spectacolului. Discuţia antrenantă s-a axat, într-o primă fază, pe analiza celor mai noi tendinţe din dans, pentru ca, treptat, să se pună în discuţie însăşi natura dansului în formele sale acut contemporane. Artişti, teoreticieni, manageri şi operatori culturali au construit un dialog viu, a cărui concluzie s-ar putea rezuma prin ideea că, dincolo de orice clasificare, deschiderea şi îmbrăţişarea fluxurilor prezentului nu pot decât să îmbogăţească acest câmp mereu imprevizibil.
În seara aceleiaşi zile, publicul băcăuan a putut urmări, la Teatrul Municipal „George Bacovia“, spectacolul Şaraiman, co-produs de Teatrul Odeon şi Fundaţia perfoRM. Şaraiman este un spectacol conceput de Răzvan Mazilu şi interpretat de acesta în colaborare cu artistul de stand-up comedy Dan Badea, sub îndrumarea dramaturgică a Ginei Şerbănescu, coregrafia fiind semnată de artistul israelian Nadar Rosano. Având ca temă principală diferitele forme ale ratării în România, Şaraiman propune explorarea ludică, atât prin mişcare, cât şi prin discurs, a fricilor şi a manierismelor pe care le căpătăm atunci când devenim conştienţi că este prea târziu pentru a mai schimba anumite alegeri. Muzica Romicăi Puceanu, cu sonorităţile sale exotice şi autentice, amplifică dureros fiecare secvenţă coregrafică sau verbală din spectacol. Fervoarea cu care publicul extrem de numeros i-a întâmpinat pe cei doi protagonişti arată că astfel de schimburi între teatre sunt nu doar binevenite, ci chiar imperios necesare.
Încheierea celor trei zile de E-Motional Bacău Dance Connection a fost marcată prin spectacolul Prélude al companiei Silenda din Franţa. Conceput de Laura Simi, care dansează alături de copilul Léo Launey, Prélude impresionează prin consistenţa coregrafică pe care o dovedeşte creatoarea spectacolului. În complexe jocuri de umbră şi lumină, pe fundalul sonor întotdeauna percutant al muzicii lui Bach, interpretate la pian de Jeanne-Marie Golse, cei doi dansatori, unul foarte experimentat, celălalt în vârstă de numai unsprezece ani, se caută, se rătăcesc, se păcălesc şi se reunesc în căutarea armoniei supreme. Prélude a încheiat, aşadar, Dance Connection într-o notă poetică şi reflexivă.
E-Motional Bacău Dance Connection a fost şi în 2015 acelaşi catalizator energic al celor mai vii şi ofertante fenomene oferite privirii preocupate de dansul contemporan şi performance, prilejuind, de asemenea, cu generozitate, noi întâlniri umane şi artistice.

dans

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper