La Sibiu, două evenimente internaţionale – Festivalul Artei Lirice şi concursul de Canto „Vox Artis“

Un articol de COSTIN POPA

Pentru a treisprezecea oară Sibiul a găzduit – în organizarea Filarmonicii de Stat – un festival internaţional devenit de tradiţie, cel dedicat Artei Lirice, iniţiativă remarcabilă a directorului general Ioan Bojin, într-o comunitate care nu dispune de teatru de operă. Este expresia iubirii cu care excelentul manager a înconjurat dintotdeauna vocile şi spectacolul liric. Ca şi în ultimii ani, în festival a fost integrat Concursul Internaţional de Canto „Vox Artis“, ajuns la ediţia a V-a şi organizat de Filarmonica de Stat Sibiu în colaborare cu ArtCor Artists Agency din Viena, avându-i pe prof. Ioan Bojin şi
dr Theodore Coresi drept director executiv, respectiv director artistic.
Pe parcursul a aproape trei săptămâni melomanii sibieni au asistat la spectacole de operă, recitaluri camerale, concerte de muzică veche, de muzică barocă şi de arii din opere, precum şi la o acerbă competiţie tinerească. Programe bogate au îmbrăţişat o diversitate de stiluri, au satisfăcut gusturile publicului de toate vârstele.
Operă, fado şi musical
Concertul de deschidere de la Sala „Thalia“, Operfado, a adus în premieră la Sibiu asocierea unor genuri aparent divergente, operă, fado, musical, dar pe care interpreţii, celebra soprană Elena Moşuc şi fadistul portughez Gonçalo Salgueiro, le-au îmbinat armonios. Artista româncă, reputată pentru creaţiile sale belcantiste în mari teatre ale lumii, a adus alături de arii a căror interpretare a făcut-o renumită, pagini din literatura mai dramatică de operă, către care – poate – doreşte să se îndrepte în viitor, după cristalizări. Puritatea şi limpezimea de glas au venit ca un potrivit pandant în lectura lirică a unor fado-uri, pe care le-a tălmăcit solo sau în compania lui Salgueiro, cântăreţ cu un remarcabil simţ artistic şi intensă trăire. Acompaniamentul a venit din partea conaţionalilor fadistului, Guilherme Banza (chitară portugheză) şi Rogério Ferreira (chitară clasică), a Orchestrei Filarmonicii de Stat Sibiu, iar dirijor a fost Gabriel Bebeşelea. Unele fado-uri au fost admirabil orchestrate de elveţianul Jean-François Taillard. Celor două genuri li s-au adăugat câteva fragmente de musical.
Spectacole, concerte, recitaluri
Tot la Sala „Thalia“ au evoluat oaspeţi de tradiţie ai festivalului sibian, ansamblul Operei Comice pentru Copii din Bucureşti, care a prezentat adaptarea pentru cei mici a operei Don Pasquale de Donizetti. Conducerea muzicală i-a aparţinut lui Ciprian Teodoraşcu, regia, lui Cristian Mihăilescu, iar scenografia, Vioricăi Petrovici. Şi-a dat concursul Ansamblul Serioso, cu Mădălina Florescu la orgă. Notez interpreţii Ştefan Schuller, Andrei Lazăr, Fang Shuang, Oana Şerban, Roberta Enişor, Lucia Racoveanu, Jennifer Dumitraşcu, Bogdan Şerban.
Opera Naţională Română Timişoara a adus la Sibiu, în sala Casei de Cultură a Sindicatelor, unul dintre spectacolele sale de bază şi succes, Faust de Gounod, o producţie semnată de italianul Mario de Carlo, în coregrafia lui Răzvan Mazilu. Dirijorul italian David Crescenzi a condus o echipă valoroasă, compusă din cunoscutul tenor francez Luca Lombardo şi excelenţii timişoreni Narcisa Brumar, Octavian Vlaicu, Dan Patacă, Cristina Vlaicu, Gabriella Varvari şi Gelu Dobrea. Aprecierile din partea asistenţei au fost la superlativ.
Şi studenţii Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti au dorit să onoreze festivalul, prin opera Madame Butterfly de Puccini, în regia Andei Tăbăcaru Hogea, scenografia fiind semnatã de Anca Albani. Acompaniaţi la pian de Alexandru Petrovici, Bianca Mărgean, Alexandru Chiriac, Adrian Dumitru, George Vârban, Andrei Mihalcea, Dominic Cristea, Florian Suditu, Cristina Vasilache, cărora li s-a adăugat braşoveanca Asineta Răducan, au fost îndelung aplaudaţi de publicul prezent în Sala „Thalia“. Un spectacol al tinereţii şi al importantelor perspective.
Sub titlul Opera în baroc, la Biserica Romano-Catolică din Piaţa Mare a avut loc un concert Haendel la care şi-au dat concursul mezzosoprana elveţiană (de fapt, cu o culoare vocală de soprană) Annina Haug, Orchestra de Cameră a Festivalului şi Corul Filarmonicii „Transilvania“ din Cluj-Napoca, toţi sub bagheta elveţianului Stephen Smith. Un program care a cuprins uverturi, arii şi piese orchestral-corale din opere şi oratorii a validat stăpânirea unui stil desăvârşit, ale cărui rezonanţe s-au încadrat de minune atmosferei sacrale a lăcaşului de cult.
Biserica Evanghelică Sf. Ioan a găzduit concertul „Muzica veche din spaţiul românesc (sec. XVII-XVIII)“ susţinut de Ansamblul „Flauto dolce“ (cu instrumente de epocă) compus din Zoltan Majo şi Maria Szabo (flaute drepte), Erich Türk (clavecin), cu concursul sopranei Mihaela Maxim.
Programe inedite desfăşurate sub genericul „Take an opera break“ au avut loc în spaţii neconvenţionale, precum curtea interioară a Primăriei Sibiu, Aeroportul Internaţional, platforma industrială Vest şi Promenada Mall. Mezzosoprana Oana Andra, vedetă a Operei Naţionale Bucureşti şi tânărul tenor Adrian Dumitru, deţinătorul Premiului I la ediţia 2013 a Concursului Internaţional „Vox Artis“ Sibiu, au prezentat cu mare succes scurte şi atractive concerte de arii din opere, consfinţind o iniţiativă cu caracter de unicitate la noi în ţară. A acompaniat pianistul Alexandru Petrovici.
La Sala Festivă a Bibliotecii „Astra“ două tinere şi valoroase artiste, soprana Veronica Anuşca şi mezzosoprana Emanuela Pascu, însoţite la pian de Mihai Murariu, au stârnit entuziasmul prin executarea remarcabilă a unui program dificil de arii şi duete din opere. Sunt două cântăreţe pe care am dori să le revedem mai des pe scenele lirice ale ţării. La sfârşitul seratei, a avut loc lansarea sibiană a volumului Pentru ce mergem la Operă? scris de cunoscutul dirijor Tiberiu Soare. A prezentat semnatarul acestor rânduri, au vorbit Sandra Ecobescu, preşedinta Fundaţiei Calea Victoriei, editorul cărţii şi, bineînţeles, autorul, care a răspuns şi întrebărilor venite din public, într-un interesant dialog interactiv.
Competiţia vocilor
Treizeci şi opt de tineri din treisprezece ţări, printre care România, prezentă cu aproape jumătate dintre competitori, s-au întrecut la cea de-a V-a ediţie a Concursului „Vox Artis“, în dorinţa de a accede spre afirmarea în lume. Au fost impulsionaţi de prestigiul competiţiei, de premii, de componenţa juriului internaţional care, prin structura sa, a reunit celebrităţi ale artei lirice, manageri, dirijori, regizori, directori de agenţii şi studiouri de canto, critici. Organizatorii au urmărit întotdeauna ca tinerele voci emergente să aibă şansa, pentru eficienta lor promovare ulterioară, de a fi auzite – printre altele – de persoane-cheie în lumea lirică europeană.
Iată componenţa juriului: celebrul tenor Giuseppe Sabbatini, Italia – preşedintele concursului, dr. Karel Drgaè – regizor, Austria – preşedintele juriului, Irina Bossini – soprană, solistă a Teatrului Bolşoi, profesor la Universitatea Pedagogică din Moscova, dr Theodore Coresi – directorul ArtCor Artists Agency şi al „Opernsänger Studio“ din Viena, Sergey Kiss – prim dirijor, Teatrul Muzical de Stat „I.M. Yaushev“ din Saransk, Rusia, Costin Popa, critic muzical, membru al Uniunii Compozitorilor şi Muzicologilor din România, redactor-şef al revistei MELOS. Secretar a fost Catarina Lal Coresi.
În urma jurizării, s-a hotărât neacordarea Premiului I şi a Premiului Special al Operei din Rennes, Franţa.
Palmaresul ediţiei 2014 a fost:
Premiul II – tenorul George Ionuţ Vârban (România)
Premiul III – soprana Paula Iancic (România)
Premiul Special al ArtCor Artists Agency – sopranele Larisa Ştefan şi Silvia Micu (România)
Premiul Special al Teatrului Muzical de Stat din Saransk, în onoarea lui I.M. Yaushev – tenorul George Ionuţ Vârban
Premiul Special al Operei Naţionale Române Iaşi – soprana Paula Iancic
Premiul Special MELOS – soprana Paula Iancic
Premiul Special al Filarmonicii de Stat Sibiu – soprana Silvia Micu
Premiul Special al Filarmonicii din Bacău – mezzosoprana Polina Garaeva (Rusia) şi soprana Cristina Oltean (România)
Premiul Special al „Opernsänger Studio“ din Viena – sopranele Alice Boican (SUA), Paula Iancic şi Silvia Micu
Sub genericul „Vocile operei“, la închiderea Festivalului Internaţional al Artei Lirice, în Sala „Thalia“ au avut loc festivitatea de premiere şi Concertul de gală al laureaţilor. Cu participarea Orchestrei Filarmonicii de Stat Sibiu, a dirijorului italian Aurelio Canonici, tinerii şi-au demonstrat calităţile care i-au urcat pe podium, şi-au etalat vocile valoroase care au impresionat juriul. Sigur că orice distincţie nu reprezintă decât o treaptă în desăvârşirea prin studiu intens, serios.
În pauza concertului a avut loc lansarea volumului Opera Măiastra de Costin Popa, în prezentarea prof. univ. dr. Anca Sîrghie.
În septembrie, Sibiul a cunoscut din nou febra marilor evenimente muzicale clasice. Seratele festivalului, la care au participat peste 500 de artişti, precum şi concursul au oferit încă o probă că arta lirică este îndrăgită în municipiul de pe malurile Cibinului, care, ca de obicei, trăieşte o efervescenţă culturală deosebită. Un motiv de mândrie.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper