Romantismul gotic şi letrismul dadaist. Maia Ştefana Oprea şi Matei Enric la galeria Colony Art

Un articol de CARMEN CORBU

Tehnici mai puţin convenţionale, suporturi experimentale, un aer bizantin în care se trasează asprimea formelor gotice şi o cruzime expresionist-abstracţionistă a combinării desenului cu textul. Este expoziţia „Ne-finisat“ găzduită de galeria Colony Art şi semnată de tinerii artişti Maia Ştefana Oprea şi Matei Enric şi curatoriată de Raluca Băloiu.
Cunoscut pentru lucrările sale neo-gotice, realizate adeseori pe panouri de lemn, Matei Enric propune o rediscutare a canonului bizantin şi a „prototipului“ prin transgresarea bizarului şi a misticului vechi într-un fantasy modern. Liniile sunt grave şi sofisticate, deşi emergente grotescului, iar story-ul pare să fie despre miraculosul unor timpuri vechi, adus aproape, în cotidian. Maia Ştefana Oprea lucrează cu un imaginar mult mai actual pe care îl şi tratează ca atare, creând un context postmodernist pentru acesta. Foloseşte creion, cărbune, tuş, acuarelă, acrilic, ceară şi rãşini, în combinaţii care se opresc abia după includerea manipulării digitale.

MAIA-STEFANA-OPREA

Maia Ştefana Oprea, Dusk, tehnica mixtă pe hârtie, 100 x 70 cm, 2013, (c) maia-fine-art.com

De la reţetele clasice la manipularea digitală
Maia Ştefana Oprea şi-a definitivat studiile artistice în SUA şi în Franţa. Primele expoziţii le-a avut mult înainte, la 17 ani, la Veneţia, Londra, Southampton şi Liverpool. Atunci a şocat criticii pictând fetuşi şi ferestre. În CV-ul ei se regăsesc peste douãzeci de expoziţii. „Maia Ştefana Oprea amalgamează imagini şi cuvinte, într-un context dadaist. Gesturi din copilărie sunt scoase din osuarul memoriei şi transpuse în realitate, sub formă de act ritualic. (…) Fragmente din realitate sunt colecţionate de Maia şi transgresate într-o zonă a imaginarului, astfel încât imaginea devine epifanie, sinestezie, miez sincretic, substanţă. Tânăra artistă transformă ceea ce vede într-o cazuistică fenomenologică a imaginii ce prinde viaţă în Kinetolitografii şi Postextrase.“ – Raluca Băloiu, critic de artă, despre lucrările expuse de Maia Ştefana Oprea.

MAIA STEFANA OPREA 2

Maia Ştefana Oprea, RMN, tehnica mixtă pe hârtie, 61 x 48,5 cm, 2013 (c) maiaoprea.ro

Punk art şi reţetarul pictorilor de icoane
Anul trecut, Matei Enric a expus la Metropolis Center, la Galeria Alchemia şi la Palatul Parlamentului. În 2011, lucrările sale au fost expuse la Institutul Francez din Bucureşti, la Ambasada Română din Washington şi, tot în SUA, la Biblioteca din Cleveland Park. Trăieşte şi lucrează la Bucureşti şi este licenţiat al Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Bucuresti, secţia de Artă Plastică şi Patrimoniu Cultural. „Matei Enric se eliberează de tentaţia studiului prin gesturi picturale expresioniste şi portretizări viscerale ale sinelui. Lucrările lui par a fi pure incantaţii vizuale peste care se suprapun fragmente de fanzine sau imagini din sfera punk art-ului. Nu este tributar low art-ului, dar îl explorează ca suprafaţă vizuală pentru a experimenta, pentru a se despovăra de substanţa condensată a compoziţiei bine dozate, a personajelor atent studiate, a sintezei. Studiul este datul lui artistic, esenţa lui creatoare, care, dacă pentru moment este destituit din funcţie, va reveni, dar după ce va lăsa suficient loc intervalului, adică experimentului.“ – noua serie de lucrări semnate de Matei Enric în descrierea curatoarei Raluca Băloiu.

MATEI ENRIC

Matei Enric, Arcaşul, tempera pe lemn, 260 x 160 cm (c) matei-enric.blogspot.ro

2 comentarii pentru “Romantismul gotic şi letrismul dadaist. Maia Ştefana Oprea şi Matei Enric la galeria Colony Art”

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper