Zoltán Béla: frică şi antecondamnare. Variaţiuni pe tema Bucharest Biennale

Un articol de CARMEN CORBU

Un cui cu ambele capete plate. Un obiect condamnat. Infirmitatea este pură şi precisă, nu este o malformaţie – un surplus, o lipsă sau o deformare accidentală –, deci nu este o ratare. Este rezultatul unui plan elaborat, exact, în acord cu toate canoanele industriale şi tehnice. Cuiului cu ambele capete plate îi este refuzată, asumat, experienţa. Fără capacitatea de a penetra, obiectul rămâne captiv între cele două planuri-limită ale sale, într-o inutilitate pentru sine, nesupus vreodată succesului sau ratării.

zoltan-bela-nonfunctional-object

Zoltán Béla – Nonfunctional Object, 2012, fier, 154×6 cm.© Courtesy of the artist, Bucharest Biennale & Anca Poterasu Gallery. Lucrarea aparţine colecţiei Jean Philippe Guilbert-Lassagne Collection şi participă la Bucharest Biennale 6.
Intrată deja într-o colecţie privată, „Nonfunctional object“, un ready made industrial, este lucrarea cu care Zoltán Béla participă la Bucharest Biennale 2014.  În 2012, lucrarea a fost parte a unei expoziţii găzduite de Anca Poteraşu Gallery sub titlul „Traces“. Cu un an înainte, aceeaşi galerie bucureşteană îi găzduise artistului o altă expoziţie, „In meditation: Feeling the Silence“ şi îl reprezentase la Bienala de artă contemporană de la Moscova. În ceea ce priveşte prezenţa internaţională, cel mai mare succes al artistului a fost înregistrat în 2009, când Galeria Carini & Donatini din Italia i-a expus şi vândut seria de lucrări „Transition Icons“, într-o expoziţie curatoriată de Valerio Dehň şi Cosmin Năsui.
De la Cluj vine frica
Despre lucrările sale, predominant picturi în acril, într-o cromatică reţinută şi o cheie realistă, Zoltán Béla afirma la un moment dat că acestea “poartă semnul antitezei, câteodată ca o terapie pentru a scăpa de frici interioare, câteodată ca o oglindă a realităţii“. O astfel de terapie a fricii, prezentă în universul lucrărilor lui Zoltán Béla, este o moştenire cu care artistul, acum bucureştean, a venit de la Cluj. La fel ca lumina sau contrastul din compoziţiile sale. Ceva din memoria colectivă din care a pornit “gaura de iepure“ a lui Mircea Suciu este reperabil şi în lucrările lui Zoltán Béla: atracţia ascunzătorii, curiozitatea pentru un dincolo.
2010, favorit pe piaţa secundară
Cu mai multe lucrări vândute în galerii şi cu o prezenţă în colecţii particulare din România, Ungaria, Germania şi S.U.A, semnătura lui Zoltán Béla a apărut cu o oarecare frecvenţă şi în casele de licitaţii din Bucureşti. Artmark a vândut în ultimii ani 11 lucrări ale artistului. Cele mai dezirabile pentru colecţionari par să fi fost uleiurile pe pânză datate 2010. “Breathtaking“ şi “Tamming the blue dragon“, cu dimensiuni de aproape un metru pe un un metru, ambele cu un personaj copil drept centru al compoziţiei, au fost adjudecate pentru 2.500, respectiv, 2.800 de euro.

 

zoltan-bela-unknown-2012-ancapoterasu.com

Zoltán Béla, Unknown, 2012, ulei pe pânză, 40×40 cm, © ancapoterasu.com   

 

zoltan-bela-backup-plan-2012-ancapoterasu.com

Zoltán Béla, Backup plan, 2012, ulei pe pânză, 150 x 80 cm, © ancapoterasu.com

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper