Cercul ca singurătate optimistă. Francisc Chiuariu, în topul vânzărilor la Galeria AnnArt

Un articol de CARMEN CORBU

Un gest banal-ludic al unei fetiţe în papuci de plastic. Singură, într-un spaţiu vid susţinut doar de cenuşiul asfaltului, cufundată în cercul de lumină şi culoare pe care şi l-a creat, fetiţa vorbeşte despre autonomie. Despre actul păstrării aproape a tot ce este relevant şi bun şi despre autoprotecţie. Independent de orice urât conjunctural, fiinţa umană e solară şi perfectă. Totul e să ştii unde, cum şi când să tragi cercul.

francisc-chiuriu-annart-1Francisc Chiuariu, Teoria Cercului 9, 2012, ulei pe pânzã, 100 x 120 cm, 5.500 de euro (c) annartgallery.ro

Francisc Chiuariu s-a concentrat în ultimii ani pe relaţia dintre individ şi mediul citadin al acestuia, încercând să extragă urbanul din zona de alb-negru şi să-l plaseze într-o zonă colorată, vitală, adeseori solară. A fost mai întâi seria „Outdoor” în 2010-2011, apoi „Shadows” în 2011-2013 şi, recent, „Teoria Cercului”. AnnArt Gallery, cea care îl reprezintă şi care i-a găzduit ultimele expoziţii, a nominalizat lucrările lui Chiuariu în topul celor mai importante vânzări ale ultimei perioade: 5.000 şi 5.500 de euro pentru lucrări expuse în noiembrie 2013.
Umbre şi aure
Prins la mijloc, între contrarii şi alterităţi, conceptul vizual însuşi al artistului a evoluat spre o combinaţie de fotorealism şi abstracţionism liric. Compoziţiile relevă o umanitate anonimizată în cenuşiul cotidian, care dezvoltă capacitatea de a-şi genera umbre şi aure intens colorate. Prozei banalităţii şi a ipostazei cotidian-citadine i se suprapune o poezie a misticului rezident în fiinţa umană.
„O transgresare a postmodernismului”
Curatorul Magda Cârneci despre ultima expoziţie semnată de Francisc Chiuariu: „Simplificând compoziţia, reducând-o la un minim esenţial, Francisc Chiuariu îşi arată acum măiestria cu care compune raportul dintre figurativul ultrarealist al personajului şi abstracţia fluidă a fundalurilor rafinat colorate, uneori blurate, alteori distilând gestualităţi picturale romantice încărcate emoţional, sau virtuozitatea cu care el controlează relaţia, intensă, esenţială pentru el, dintre mat şi lucios. (…). Pictorul îşi asumă banalitatea solară a subiectului, accentuând prezenţa hiperconsistentă a personajului, pregnanţa aproape vie a umbrei, devenite centrul magnetic al imaginilor, şi deschide astfel cotidianul, prin expresivitatea unui exces realist, spre un enigmatic posibil. Cu alte cuvinte, tema lucrărilor acestei serii devine un pretext inocent şi tulburător pentru desfăşurarea unei picturalităţi pline, luminoase, hipnotice, suficientă finalmente sie însăşi.”

francisc-chiuriu-annart-3Francisc Chiuariu, Teoria cercului 39, 2013, ulei pe pânzã, 40×50 cm, 2.000 de euro  (c) annartgallery.ro

 

francisc-chiuriu-annart-2Francisc Chiuariu, Teoria cercului 12, 2012, ulei pe pânzã, 100×148 cm, 5.000 de euro (c) annartgallery.ro

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper