Mitul se consumă, deci trebuie etichetat. Gheorghe Fikl la Art Safari Bucureşti 2014

Un articol de CARMEN CORBU

Pictura lui Fikl trece greu testul simplu al naraţiunii. Într-un interior fastuos de altar, un taur în poză laterală. Dacă urmează mişcarea demolatoare, co-participarea ritualică, sacrificarea de uz comun sau, în general, dacă urmează ceva nu e în sarcina producţiei dramatice a lui Fikl să lămurească. O turmă de oi, sub un candelabru de sală de operă. Chemate la poză, oile au, în apropierea naturalului, mica nedumerire legată de continuarea scenariului. Nu pare, totuşi, să le pese foarte tare. Nici lor, nici artistului şi nici privitorului. Convenţia nu poate fi decât acceptată şi ea se referă la intensitatea prin abatere. La fel şi cu prezenţa unor carcase de animal într-un spaţiu în care tocmai se desfăşoară un serviciu religios.

fikl-purple

Gheorghe Fikl, Purple (c) www.fikl.com

Gheorghe Fikl, artist plastic ieşit recent din categoria „under 40“, care trăieşte şi lucrează la Timişoara, a fost prezent la Art Safari Bucureşti, prin intermediul Art&Arhitecture Today, o galerie bucureşteană condusă de Marilena Dochia. Fikl s-a impus în ultimii ani, după o expoziţie deschizătoare de drum găzduită, tot la Bucureşti, în 2005, de Galeria Posibilă. În 2009 a expus la Slag Gallery din New York, iar în 2012, la Schortgen Gallery din Luxemburg. Lucrările lui au atras atenţia în special prin juxtapuneri neşteptate de factură suprarealistă, dar şi prin măiestria tehnică din realizarea detaliilor baroce.
Ritm şi tensiune. Plus un sens „la ofertă“
Senzoriale în primul rând, lucrările lui Fikl mizează pe o tensiune a imaginii, pe un spectacol pus în scenă, pe o nelinişte dată de neintuirea scenariului, dar mai ales pe opulenţa decorurilor şi pe masa impresionantă de energie care se canalizează dinspre decor spre figura sau figurile centrale. La al doilea nivel de receptare, cel al integrării imaginii într-o naraţiune generatoare de sens, Fikl rămâne un „proposer“. Secole întregi de conotaţii şi asocieri simbolice sau recente teorii consumeriste pot intermedia aici, dacă e cazul. Până la etichetarea conservelor cu mituri şi aşezarea lor în raft de supermarket.
fikl-cadilacul-alb

Gheorghe Fikl, White Cadillac (c) www.fikl.com

Prinţul Charles al Marii Britanii, cumpărător direct

Lucrarea „White Cadillac“ a fost cumpărată anul trecut de Prinţul Charles al Marii Britanii, direct dintr-o expoziţie privată susţinută de Fikl la solicitarea unui apropiat al Casei Regale a Angliei. Deşi preţul nu a fost făcut public, în piaţă s-a vehiculat o estimare de aproximativ 10.000 de euro a lucrării. Artistul vinde predominant din atelier, iar câteva tablouri au ajuns în piaţa secundară. Anul trecut, la casa de licitaţii Artmark, uleiul pe pânză „Baroc“ a fost adjudecat pentru 1.600 de euro.

fikl-stall

Gheorghe Fikl, Stall (c) www.fikl.com

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper