Mâna de aur şi degetul pe trăgaci. Mihai Zgondoiu la Bienala Bucureşti 2014

Un articol de CARMEN CORBU

Mihai-Zgondoiu-Catalog-Five-PlusDacă ne vom trezi dimineaţa şi, la cafea, ne vom întreba cam cât valorează o mână de aur de şaptişpe ori patruzeci centimetri, înseamnă că „The Artist’s Golden Hand“ şi-a atins scopul artistic. O dată, calculul nu e chiar simplu, pentru că obiectul e tridimensional, nu mai e ca la Klimt, o foiţă… acolo, pe o suprafaţă plană. Şi încă o dată, paradigma imaginii reprezentate: adică nu un nobil cer înstelat, ci un banal antebraţ. Prefabricatul social a funcţionat.
Mâna de aur e un icon al bătăliei artistului cu lumea. Mihai Zgondoiu a ales, pentru conflict, armele adversarului. Obiectivul, ţinutul de cucerit, e al lui, al artistului. O să vă spun ce vreau eu în limbajul pe care voi îl înţelegeţi cel mai bine. Dincolo de acest „eu“, ca formă de egocentrism uşor de atribuit artistului în general şi artistului Zgondoiu cu atât mai mult, e o declaraţie de război şi, imobilă în ghipsul său aurit, mâna apasă pe trăgaci.

 

Frică, înţelegere, răspuns

Sub titlul „Aprehensiune. Înţelegând prin frica de a înţelege“, bienala de artă de la Bucureşti din acest an propune o chestionare asupra fricii ca metodă epistemică. E de presupus că prezenţa lui Mihai Zgondoiu printre artiştii expuşi comportă dublul sens al cuvântului aprehensiune. Cel de teamă şi nelinişte relative la condiţia artistului şi cel de înţelegere şi învăţare a tehnicilor de răspuns. Cronologic sau nu, asumat sau nu, ceea ce a pornit din teamă s-a transformat într-un demers în cheie sarcastică. În Bienală, la Muzeul ţãranuui Român, artistul expune lucrarea „The Global Gold Insurance“, o poliţă de asigurare în ramă de aur, parte a proiectului „The Artist’s Golden Hand“.

 

mihai-zgondoiu-bb6
Piaţa lucrărilor multimedia
Proiectul multimedia semnat de Mihai Zgondoiu a atras atenţia în ultimii ani şi prin substratul ideatic, şi prin abordarea ironic auto-refenţială, şi prin asamblajul de tehnici. În expoziţii şi în licitaţii, la Bucureşti, la Timişoara sau la Viena, au circulat, pe lângă lucrarea-obiect, video-performance-uri şi serii de printuri foto. Galeria Five Plus din Viena a expus proiectul în această primăvară şi l-a inclus pe Zgondoiu în portofoliul cu care a fost prezentă la Art Safari Bucureşti. Pe piaţa secundară, un exemplar dintr-o serie de trei, în varianta print pe hârtie fotografică, a fost adjudecat la casa de licitaţii Grimberg pentru 1.500 de euro, un preţ remarcabil pentru categoria printurilor.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper