Nicolae Maniu. Cum să cãlãtoreşti în afara logicii cu microscopul la tine

Un articol de Carmen Corbu

Cochilii de scoicã pe un o masã ultralãcuitã, alãturi, mere, draperii, predominant albe, o jumãtate de bust gol de femeie, torsul unui bãrbat care poartã o cruce, în partea superioarã a crucii altã femeie, o pâine pe spatele gol, arcuit, al unei alte femei, candelabre, fructe, tort, un iepure suspendat cu capul în jos, lângã statuie un şevalet, statuia însãşi pictatã pe pânza întinsã, spaŢii supraaglomerate, aripi de staniol, legume, medalii, fotolii sub drapaje albe, spaŢii goale, pâine din nou, pensulã, ouã de Paşte, nuduri feminine, coduri de bare. O teatralitate atent regizatã, o coregrafie susŢinutã a trecerii din realitate în oniric, din natural în artificial, din real în himerã.

Nicolae-Maniu

Expozitia „Jubileu -Nicolae Maniu“ (c)macluj.ro

Expozitia „Jubileu -Nicolae Maniu“ (c)macluj.ro

Lucrãrile lui Nicolae Maniu sunt un mecanism complex de excurs prin istoria picturii. Chemarea elementelor în cadru aminteşte, inevitabil, de Dali. Organizarea e într-o margine a infernului lui Bosch, vechiul flamand. Miza pe surprizele juxtapunerilor duce la De Chirico. Desenul are precizie fotograficã, forma materiei are netezimi microscopice, textura ei e redatã pânã la ultimul por al pielii. Cu un astfel de desen hiperrealist, Maniu construieşte un discurs suprarealist, codat în semnificaŢie. Spiritualizate şi elitiste, pânzele lui Maniu au fost expuse în ultima jumãtate de secol la Philadelphia, Boston, Moscova, Berlin, Londra, Monte Carlo sau Singapore. Acum, artistul este prezent cu o retrospectivã la Muzeul de Artã din Cluj-Napoca.

Expozitia „Jubileu -Nicolae Maniu“ (c)macluj.ro Expozitia „Jubileu -Nicolae Maniu“ (c)macluj.ro

Muzeul „Albrecht Dürer“, primul cumpãrãtor de referinŢã
Plecat în 1983 din România şi stabilit în Germania, apoi în FranŢa, Nicolae Maniu a fost reprezentat, pentru o perioadã semnificativã de timp, de Opera Gallery din Paris, cea care l-a expus şi vândut atât în Europa şi Statele Unite, cât şi pe pieŢe emergente ca Singapore, Honk Kong, Seul sau Dubai. Aşa, lucrãrile artistului au ajuns în colecŢii particulare sau în cele ale corporaŢiilor internaŢionale, la Societatea Volkswagen din Germania, la Societatea de Asigurari Manheimer, tot din Germania, sau în portofoliul ConsorŢiului InternaŢional de Arhitecturã din Alabama. Primul mare cumpãrãtor al lui Maniu a fost însã Muzeul „Albrecht Durer“. Acesta i-a achiziŢionat, în anii ’80, pânza „Omagiul lui Dürer“.
2.000 de euro, preŢ de licitaŢie la Bucureşti
PiaŢa secundarã, singura care poate oferi cifre de vânzare transparente, îl plaseazã pe artist într-un interval de preŢ de 1.000-10.000 de euro. La începutul acestui an, la Bucureşti, la casa de licitaŢii Artmark, „Musica universalis“, un ulei pe placaj realizat de artist în 1996, a fost cumpãrat cu 2.000 de euro, dupã ce fusese propus cu o estimare de 1.400-2.400. Cu un an înainte, în 2013, la Dorotheum Viena, o altã lucrare semnatã de Nicolae Maniu a fost adjudecatã pentru 3.500 de euro. Cea mai ridicatã cifrã înregistratã de artist în licitaŢii: 8.000 de euro obŢinuŢi la casa Drouot Montaigne din Paris, în 2009, pentru uleiul pe pânzã „La vérité est au milieu“.

 

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper