Scrierea cu sine însuşi

Un articol de Cristina BOGDAN

Familiarizati cu literele, atunci când ne gândim la textele unui scriitor, suntem dezorientati daca le regasim la radacina sensului unui demers artistic de alta natura. Înlantuirea lor pretinde, într-o astfel de recontextualizare, un alt nivel al întelegerii si al descifrarii. Expozitia pictorului Constantin Cioc, Teolografii. Semnaturi, semne, semanaturi, gazduita de galeria Atelier 030202 (strada Sfânta Vineri, nr. 11), în perioada 10 aprilie – 6 mai 2014, propune o scriere (si, implicit, o citire) a lumii, cu ajutorul a trei litere. Pentru ochiul neinitiat, nu sunt altceva decât 3 consoane (C, T, N), însa privirii atente îi livreaza întelesul. Nu au fost extrase orb dintr-un amestec dadaist de semne, ci poarta în ele amprenta prenumelui celui ce le asigura devenirea. Pecete a fiintei, trigrama închide simbolic povestea întâlnirii dintre liniile fundamentale ale desenului: – curba (C), dreapta (T) si frânta (N), ca si cum artistul însusi ar fi pânza pe care ele îsi disputa dreptul la întâietate.
Anumite realitati nu pot fi privite frontal, de teama de a nu fi mistuit de arzatoarea lor putere. Creatorul îsi ascunde precaut vazul în ocheanul literelor si, la umbra lor luminoasa, îndrazneste sa strabata peisajele icoanelor bizantine, ca un martor al Drumului Crucii. Între Nastere si Înviere, treptele urcate de Hristos spre Cer (Întâmpinarea la Templu de catre dreptul Simeon, Botezul, Schimbarea la Fata) sau coborâte în abis (Sarutul lui Iuda, Pogorârea la iad) sunt rascruci în miezul carora artistul priveste înspre modelul consfintit de erminii si îsi creeaza propriul tipar, menit sa cuprinda, ca într-o îmbratisare a pacii, evenimentul biblic. Nimic iconoclast în gestul creator postmodern, desi el pare a dinamita o întreaga traditie a artei religioase. Dimpotriva, asistam la o recuperare iconodula a secventelor sfinte, capabile sa primeasca si sa zamisleasca un sir nesfârsit de interpretari.
Simplitatea discursului plastic, construit din puntile subtile tesute între liniile de miscare, de tensiune si de echilibru, se oglindeste si în modestia cromatica în care sunt înfasurate obiectele, instalatiile sau desenele. Trei litere si patru culori („rosul purpurei împaratesti – culoarea sacrificiului; albastrul cerului – culoarea Raiului înalt; albul luminii – culoarea Dumnezeirii; si negrul întunericului – semnul noptii de veci“, dupa cum noteaza Constantin Cioc, în jurnalul de atelier) reconfigureaza un întreg univers de credinte, sentimente si tonalitati interioare, marturisind totodata despre un grad zero al artei. Dezbracarea de estetic în favoarea conceptualului, renuntarea la cautarea obsedanta a formei pentru a pune în loc vânarea sensului sunt asumate explicit în notatiile din jurnal: „Efectele plastice sunt impuritati de care, mai ales în cazul teolografiilor, ma lipsesc. Absenta mâinii maiestrite, lipsa voita a gestului pictural si interventia plata, neartistica, sunt la vedere.“
Decantarea semnului vizual pâna la esentializare, privarea imaginilor de orice artificiu inutil confera obiectelor o frumusete originara, amintind de scrierea cu pictograme. De fapt, artistul scrie cu sine însusi, amprentând memoria alba a hârtiei nu numai cu literele desprinse din prenumele sau, ci si cu propriul sânge (la modul concret, una dintre lucrari – Semn de biruinta – este astfel „pictata“). Lectia lui Nichita Stanescu a fost pe deplin însusita, iar hemografia – aceasta stiinta tânara, de vârsta umanitatii – a împlinit înca o data anii celui care s-a scris pe dinauntrul propriului suflet, pentru ca sa poata la urma sa scrie pe dinafara sufletele altora. Cu o nota distincta: scrierea cu sine însusi se face aici întru deslusirea transcendentului, hemografia convertindu-se astfel în teolografie.
Pentru simetria cailor de acces la viziunea creatorului, în expozitie imaginile se scriu cu litere, iar textele care însotesc (si lamuresc) imaginile devin icoane ale întelegerii, înaltate pe portative-tetrapod, la citit si la închinat.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper