Victime, reclame si dialog autentic – pe Internet

Un articol de CATALIN STURZA

Dezvoltarea Internetului, care a lovit intr-o prima faza presa scrisa, casele de discuri si agentiile de turism, prin aparitia alternativelor online gratuite, pune acum in pericol o gama mai larga de companii, de la Wal-Mart la Intel si Siemens. Acesti giganti se confrunta, in prezent, cu probleme similare celor care au doborât, in anii trecuti, multe ziare – si chiar mari trusturi de presa.

Impactul tehnologiei asupra afacerilor traditionale si ce intreprind companiile pentru a fi pregatite sa ii faca fata au fost subiecte in atentia multor participanti la Forumul Economic Mondial care s-a desfasurat recent la Davos, in Statele Unite. „Când te intâlnesti cu directorii generali de companii nu auzi decât faptul ca tehnologia progreseaza de trei-cinci ori mai rapid decât managementul. Nu stiu daca sa fiu entuziasmat sau paranoic. Inseamna ca poti face lucruri noi, dar si ca pot aparea noi concurenti, de nicaieri“, a spus Dominic Barton, director general al companiei de consultanta McKinsey.

Paradoxal e, in acest caz, ca tocmai unele dintre acele companii care au dat impulsul initial Internetului – cum sunt Intel si Siemens – par sa fie, acum, puse in pericol de creatia lor. Era WWW nu e, asadar, o era a parintilor care isi devorã copiii: e o era a parintilor care nu mai tin pasul cu copiii si care, in consecinta, risca sa iasa prematur (si oarecum rusinos) la pensie.

Aproape trei sferturi dintre români cred ca sunt prea multe reclame in spatiul virtual, iar 58% le considera sâcâitoare. Totusi, doar 28% dintre români afirma ca ar fi influentati de mesajul transmis de reclame, ne arata un studiu recent GfK.
Companiile considerate cele mai potrivite sa comunice online prin reclame de catre mai bine de 70% dintre respondenti provin din domenii precum turism si vacante, divertisment, retail si electronice si electrocasnice.

La polul opus, produsele pentru bebelusi, bauturile alcoolice si nealcoolice, suplimentele nutritive, mâncarea si accesoriile pentru animale de companie si partidele politice se numara printre cele mai putin potrivite pentru acest gen de promovare (cu procente de sub 30%).
Asadar, pe Interent: vacante da, politica ba!

Papa Francisc i-a indemnat pe catolici sa fie „cetateni digitali“ constructivi, folosind Internetul, pe care l-a calificat drept un „dar de la Dumnezeu“, ca modalitate de consolidare a solidaritatii. Internetul ar trebui sa fie un instrument pentru un „dialog autentic“ pentru ajutarea celorlalti si pentru evitarea excluziunii.

Citatul face parte dintr-un mesaj intitulat „Comunicarea in folosul unei autentice culturi a intâlnirii“, transmis cu ocazia Sfântului Francisc de Sale, ocrotitorul jurnalistilor. In acelasi mesaj, Suveranul Pontif a atras atentia asupra riscului excluziunii, dezorientarii, inchiderii si ignorantei, care pot fi favorizate de Internet.

Laudabil este ca, departe de a ignora existenta Internetului sau de a spune: „daca vreti sa va fie bine, nu va apropiati de Internet“, Vaticanul pare sa faca eforturi pentru a intelege fenomenul. Asadar, o pozitie echilibrata din partea bisericii catolice – intr-o epoca in care se vorbeste, tot mai des, despre o „cura de dezintoxicare“ de digital.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper