O carte despre marele tenor Vasile Moldoveanu

Un articol de COSTIN POPA

A fost publicata in format digital editia a II-a a cartii „Vasile Moldoveanu – Un tenor român pe patru continente“ de Ioana Diaconescu si Alexandru Patrascu, volum revizuit si adaugit fata de prima aparitie din 2010, semnata de Ioana Diaconescu. Lansarea a avut loc recent la Opera Nationala Româna Iasi, institutie care a avut initiativa sa-i ofere marelui tenor posibilitatea conducerii unor cursuri de maiestrie in arta cântului prin care, impartasind din vasta sa experienta, a pregatit tineri cu serioase perspective in cariera.
Volumul reprezinta o restituire necesara a activitatii unui ilustru artist, despre a carui evolutie pe celebre scene ale lumii nu s-a stiut nimic in anii comunismului, dupa ce Vasile Moldoveanu a plecat din tara in 1972 pentru auditii intermediate de mari agentii de impresariat, urmate de obtinerea unor importante contracte internationale. A suferit o condamnare pentru „savârsirea infractiunii de refuzul inapoierii in tara“, anulata abia in 2010.
Artistul
Amintiri de pe scena Operei Române bucurestene despre debutul foarte tânarului – pe atunci – tenor, imi staruie in memorie. Inca din anii ’60, de la rolurile mici, Lerma din „Don Carlos“ de Verdi sau Remendado din „Carmen“ de Bizet si pâna la cele importante, Rodolfo din „Boema“ de Puccini, Alfredo din „Traviata“ de Verdi s.a., vocea sa s-a remarcat prin calitatea timbrala deosebita, de pretioasa, intunecata culoare, dominata atunci de lirism, dar prin care se intrezareau evolutii catre rolurile spinte din literatura verdiana si pucciniana. Cânta cu stupefianta omogenitate de glas, bazata pe o respiratie ideala care, fara eforturi vizibile, ii permitea mentinerea tinutei scenice impecabile, venita dintr-o alura de june prim. Bunul-gust nu-i parasea niciodata interpretarile.
In acei ani, am fost sigur ca Vasile Moldoveanu va dezvolta o cariera remarcabila. Sansa a venit odata cu obtinerea contractelor europene, urmate de ascensiunea fabuloasa incoronata la celebra Metropolitan Opera din New York in nu mai putin de 105 spectacole, la sediu si in turneele americane, devenind cântaretul român cu cele mai multe prezente in roluri principale, performanta care nu va fi atinsa curând de niciun tenor, bariton sau bas. Va dainui multa vreme. Statisticile o demonstreaza.
Au trecut anii… Dupa Revolutie, au patruns in România DVD-uri cu mari spectacole ale lui Vasile Moldoveanu, sustinute la Metropolitan Opera, dirijate de directorul artistic, celebrul  James Levine si in companii la fel de faimoase: „Don Carlos“ (1980) cu Renata Scotto, Sherrill Milnes, Tatiana Troyanos, Paul Plishka, „Mantaua“ de Puccini (1981) cu Renata Scotto si Cornell Macneil, „Simon Boccanegra“ de Verdi (1984) cu Sherrill Milnes, Anna Tomowa-Sintow, Paul Plishka. Sau, la Opera din Nisa, „Vecerniile siciliene“ de Verdi (1984) cu Eduard Tumagian si Maria Temesi, dirijor Oleg Caetani. Odata vizionate, alaturi de calitatile native remarcate inca din anii bucuresteni, nu am putut sa nu fiu cucerit de incadrarea stilistica perfecta, de desenarea ireprosabila a frazelor, de fermitatea si proiectia concentrata a emisiei vocale, de accentuarile potrivite in redarea intentiilor si expresiilor ce apartin marii traditii de interpretare, de cultura sonora.
Revelatoare si concludenta mi se pare o intâmplare pe care mi-a relatat-o tânarul bariton Serban Vasile, debutant la Metropolitan Opera in decembrie 2013 in rolul Ford din „Falstaff“. Pe parcursul repetitiilor, sesizând o oarecare potrivire de nume, fara sa-si dea seama ca era vorba de prenume si nume de familie, un oficial american al departamentului artistic al teatrului l-a intrebat pe Serban Vasile daca este ruda cu marele tenor Vasile Moldoveanu. Asta spune totul. Peste aproape o generatie, la circa trei decenii de când nu mai cântase pe celebra scena, impresiile, urmele pe care Vasile Moldoveanu le lasase persistau in amintirile celor de acolo. Ce poate fi mai frumos si onorant?!
De la inaltimea artei sale, prin indrumarea tinerilor, maestrul face astazi acte de extrema generozitate.
Cartea
In afara de convorbirile cu maestrul, cei doi autori, Ioana Diaconescu si Alexandru Patrascu, au desfasurat o laborioasa munca de cercetare, asa incât toate fatetele vietii si carierei lui Vasile Moldoveanu sa fie elocvent infatisate. Au reusit pe deplin.
A rezultat o structura in opt capitole: 1. „Am plecat din România cu o valiza de carton…“ (interviu realizat de Ioana Diaconescu in 2010, care priveste traseele artistului in România, Germania si Statele Unite – opera Metropolitan); 2. „O conversatie cu tenorul Vasile Moldoveanu“ (interviu luat de Bruce Duffie in 1982, la Chicago); 3. „Opera este oglinda unei tari“ (interviu consemnat de Alexandru Patrascu in 2012 si acordat blogului „Despre opera“); 4. „Tripticul lui Vasile Moldoveanu“ – prezentari comentate ale operelor „Don Carlos“, „Mantaua“, „Simon Boccanegra“ si evaluari interpretative comparate; 5. „Repere critice“ despre arta lui Vasile Moldoveanu; 6. „Dosarul penal 14101“ (studiu de Ioana Diaconescu); 7. „Povestea continua…“; 8. „Dove sono i bei momenti?“ (lista comentata a artistilor români care au fost prezenti la Metropolitan Opera, o ampla si detaliata cronologie a activitatii tenorului in Bucuresti si in lume, lista cu distributii a spectacolelor sustinute la Metropolitan, titlurile cântate in cariera, teatrele si partenerii de pe platou, dirijorii, discografia si videografia).
Ce se poate cere mai mult? Vasile Moldoveanu este un interlocutor fermecator, echilibrat, amintirile au prospetime, sinceritatea si modestia debordeaza. Si, aproape in fiecare paragraf, tinerii cântareti gasesc invataminte.
Ioana Diaconescu si Alexandru Patrascu au facut un lucru extraordinar, iar valoarea volumului „Vasile Moldoveanu – Un tenor român pe patru continente“ este multipla: istorica, memorialistica, documentara, iconografica, de instruire. Vizeaza o larga adresare, de la melomani la profesionisti. Face parte dintre cartile care nu se lasa din mâna si se parcurg cu nesat, asa cum mi s-a intâmplat si mie.
Editia a II-a, 309 pagini, Bucuresti 2014, este disponibila electronic, cu titlu gratuit.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper