„Fiber Art“ si cultura organizata. Politici culturale de promovare si perpetuare

Un articol de ANNA-MÁRIA ORBÁN

Observatiile lui Baudelaire sunt valabile si azi despre lumea vizibila spunând ca: „nu mai este inerta, ci creeaza noi contexte pentru experienta vizuala, se produc transformari si combinatii care cer atentie si forteaza noi juxtapuneri asupra privitorului. La rândul sau, viziunea apare în concept ca un proces activ de selectie si sinteza care formeaza si organizeaza experienta vizuala în termenii coordonatelor spatiale si temporale ale întelegerii umane“. (Charles Baudelaire, „Variétés critiques, II: Modernité & surnaturalisme. Esthétique spiritualiste“, Les éditions G.m Crès & Cie, Paris, 1924)
Traditia culturala contemporana, în cazul artelor textile/“Fiber Art“, consta în complexitatea si varietatea creatiilor pe care le însumeaza si trebuie înteleasa atât prin perpetuarea preocuparilor (activitatile profesionale individuale/sau în grup ale creatorilor), cât si prin prezenta lor în cadrul manifestarilor artistice pe toate continentele lumii. Asa cum au remarcat majoritatea teoreticienilor, „Fiber Art“ este o forma de arta care se asociaza în principal cu un anumit mod de a vedea, de a crea si construi o relatie între fir/fibra, spatiu/om si prin formele vizuale care se pot genera în acest context. Relatia creator – traditie culturala, axata pe inseparabila legatura a omului cu spatiul ambiental, este o trasatura prezenta si în diversitatea tendintelor si a directiilor distincte pe care artele textile/“Fiber Art“ le acopera azi în sfera artelor si cu care se distinge de alte genuri artistice contemporane, si anume prin formele sale particulare de manifestare: tapiseria parietala, textil ambiental, minitextil, arta purtabila („wearable art“) etc.
Pretutindeni exista într-o oarecare masura o traditie locala pentru practica tehnicilor textile într-o mare varietate (tehnici de tesere, brodare, imprimare, etc), diversificata si deseori integrata în creatiile contemporane indiferent de formele de manifestare artistica. Aceste aspecte reprezinta de fapt importanta continuitatii acestor preocupari si legatura traditiei culturale cu fenomenele creative contemporane valorificate la nivel local, dar si într-o retea ce se manifesta pe plan global gratie unui interes comun din ce în ce mai conturat.
Menirea culturii organizate este sa raspunda de mentinerea si perpetuarea valorilor patrimoniale nationale, ca parte a valorilor universale, astfel încât efectele globalizarii sa nu pericliteze existenta lor. Urmarind evenimentele culturale pe plan global putem spune ca exista deja o politica culturala relativ bine organizata, cultivata pe mai multe planuri care promoveaza artele textile, atât cele care reintegreaza valorile traditionale cât si formele contemporane asumate de „Fiber Art“.
Participarea constanta a artistilor în numar relativ mare în cadrul manifestarilor expozitionale de gen (bienale sau trienale textile internationale sau nationale) a reprezentat în timp o adevarata platforma, o sinteza a procuparilor tematice, a tendintelor contemporane, conceptuale, estetice, a solutiilor plastice compozitionale sau a rezolvarilor tehnice secondate de posibilitatile din ce în ce mai diversificate din punct de vedere tehnic/tehnologic. Pentru un creator textilist o manifestare de acest gen reprezinta o posibilitate de a se confrunta cu propria opera în paralel cu alte creatii, o reala sansa sa experimenteze, sa se documenteze, sa compare, sa concluzioneze posibilitati prin care învata fara sa urmeze o „scoala“, un loc unde poate sa-si masoare talentul, priceperea si creativitatea.
Anul trecut spatiul cultural european a numarat câteva evenimente de gen, atât pe plan national cât si international, care au augmentat participarea mai multor institutii culturale precum muzee de arta, academii si universitati, centre culturale, fundatii etc.
În mai 2013, s-a organizat Trienala de Arte Textile din Lódz, Polonia, editia a XIV-a, si pentru prima oara YTAT (Young Textile Art Triennial – Trienala de Arte Texile a Tinerilor), ca eveniment unic în Europa, initiat de doamna profesor Jolanta Rudzka Habisiak, rector al Academei de Arta „Wladyslaw Strzeminski“ din Lódz si Norbert Zawisza, directorul Muzeului Central al Textilelor din localitate, secondat de doamna profesor Lidia Choczaj (Seful Departamentului de Arte Textile, ASP Lódz, curator), la care au fost invitate mai multe universitati si academii de arta din lume, de exemplu: AFAD (Slovacia); ASP Lódz (Akademia Sztuk Pieknych „Wladyslaw Strzeminski“, Polonia); Academia Nationala de Arta Estonia; TUL, Universitatea Hradec Kralove (Republica Ceha); Universitatea Nationala de Arte Bucuresti; Helsinki Metropolia University of Applied Sciences (Finlanda), SAIC (SUA), Tsinghua University (China); University of Arts London, Chelsea College of Art and Design (Regatul Unit); MOME (Moholy Nagy Muvészeti Egyetem, Budapesta, Ungaria); ESAAT (l’École Supérieure des Arts Appliqués et du Textile, Roubaix, Franta); Academia Nationala de Arta din Sofia (Bulgaria); Angewandte Kunst Schneeberg/ FH Zwickau (Germania); în total, 65 de participanti din noile generatii de artisti, gata sa-si dovedeasca talentul cu lucrarile lor de licenta. Printre invitati s-a numarat si Universitatea Nationala de Arte, cu sase absolventi (Ana Ciubotaru, Maria Diaconu, Amina Burloiu, Bercaru Nicoleta, Filipoiu Dana si Ioana Stoica) din generatia 2012 ai Departamentului de Arte & Design textil, selectati si acceptati sa participe la acest eveniment international de exceptie de un prestigios juriu international, avându-i în componetã pe Hiroko Watanabe, professor la Universitatea Tama din Tokio si presedinta asociatiei internationale Textile Network and Textile Design din Japonia, sau Cora Francois, din Germania, fondatoarea retelei Best of Design Textile Academy Network. YTAT, asa cum au mentionat organizatorii la deschidere, se doreste a fi o platforma pentru viitorii artisti, absolventi ai departamentelor de arte textile prin care sistemul educational artistic poate fi evaluat cu consecventa prin propriile valori si certitudini vocationale.
Tot în anul 2013, în septembrie, s-a deschis a IX-a editie a Bienalei din Kaunas, Lituania, cu subtitlul general UNITEXT (arta ca text universal, un lant semiotic ce poate fi perpetuat ca filozofie în orice domeniu artistic), care abia s-a încheiat (pe 5 ianuarie 2014), ciclu de manifestari ample cu participarea în competitie a peste 40 de artisti din 14 tari. De fiecare data bienala cuprinde o serie de evenimente conexe, expozitii satelit, conferinte, dezbateri, proiectii de film, happeninguri, manifestari interactive care sa implice publicul în actul creatiei artistice, informatii si documentatie furnizata de platforma eletronica a bienalei: www.biennial.lt.
Ca eveniment itinerant major se remarca si expozitia internationala FUTUROTEXTILES, initiata de Asociatia „Lille3000“, înca din 2006. Prima editie din Lille a avut peste 500.000 de vizitatori din lumea întreaga, fiind apoi organizata si la Istanbul, Bangkok, Casablanca, Shanghai, Barcelona, Prato, Lódz. Anul trecut în vara s-a organizat cea de a III-a editie FUTUROTEXTILES la Cité des Sciences din Paris si în toamna lui 2013 aceasta expozitie inedita a putut fi vãzutã si în România, la initiativa Institutului Francez: din 10 pâna în 29 septembrie la halele TIMCO din Timisoara si din 15 octombrie pâna în 17 noiembrie la Muzeul National de Istorie a României din Bucuresti si la Universitatea de Arhitectura si Urbanism „Ion Mincu“. Expozitia a deschis sezonul cultural francez, care a debutat în septembrie 2013 si se va încheia în martie 2014.
Dupa primele doua editii ale expozitiei FUTUROTEXTILES, cea din 2013 a inclus ultimele descoperiri în domeniu si a pus accentul pe proprietatile fibrelor naturale, pe contexturile ultralejere si pe inventii aproape SF. Inovatia tehnologica gaseste interferente cu arta si cu moda haute couture: un pulover care îti verifica permanent starea de sanatate, dantela din radacini de capsuni, o carte din fibra optica sau o rochie din celuloza care creste singura, fara cusaturi, produsa de microbii care ajuta la fermentarea vinului au fost doar câteva exemple graitoare ale splendidei expozitii ce a demonstrat ca viitorul omenirii nu poate fi imaginat fara fir/fibra si ca noile fibre si proprietatile lor speciale inspira mai mult ca oricând creatorii si designerii.
„Originile fibrelor sunt câteodata ciudate. Cafeaua, o pietricica de bazalt, sau glicina pot da nastere unei fibre, unui fir, unei tesaturi. Noile fibre par sa vina direct din domeniul stiintifico-fantastic. Interactive, inteligente, supuse la tehnici diverse de enductie, apretare si microîncapsulare, capata proprietati cosmetice sau terapeutice, textilele bio-senzoriale de exemplu îti pot modifica anumite conditii fizice în functie de mediu devenind astfel antibacteriene, termoregulatoare, hidrofile, terapeutice…“ declara Caroline David, curatoarea expozitiei.
Expozitia FUTUROTEXTILES a avut trei componente majore: cea educativa, în care sunt explicate originile si diversitatea textilelor; cea stiintifica, în care se pune accentul pe tehnici si tehnologii cu ajutorul carora au fost si pot fi obtinute materiale textile; si cea artistica, care pune accent pe aceasta legatura strânsa între valorile estetice ale creatiei si tehnica de transpunere în material.
Gratie generoasei oferte a organizatorilor expozitiei FUTUROTEXTILES, în sediul Institutului Francez s-a creat si un eveniment satelit odata cu expozitia Arte & Design Textil 2013, cu lucrarile tinerilor absolventi coordonati de lector univ. dr. Anna-Mária Orbán de la Departamentul Arte & Design Textil, Univeristatea Nationala de Arte din Bucuresti în prezenta domnilor Stanislas Pierret, directorul Institutului Francez din România (IFB), consilier cooperare si actiune culturala al Ambasadei Frantei în România, Christophe Pomez, director adjunct al IF din România, atasat cultural, prof. univ. dr. Catalin Balescu, rector al Universitatii Nationale de Arte din Bucuresti, conf. univ. dr. Cosmin Paulescu, Decan FADD si Clara Traistaru, coordonator proiecte Arte vizuale IFB.

În 2014, spatiul cultural international ne pregateste o serie de evenimente expozitionale de gen precum: bienala Contextile 2014 din Guimaraes, Portugalia sau Korea Bojagi Forum 2014, în Coreea de Sud (editia a II-a); Bienala de Arte textile Schytia din Kherson, Ucraina (a X-a editie). Aici, în paralel, este organizata expozitia Fiberman (înca din anul 2010) – exclusiv pentru creatori de gen masculin. Tot anul acesta, vor fi organizateBienala Internationala de Minitextil (editia a VI-a) si multe alte manifestari de gen ca dovada ca traditia evenimentelor si a expozitiilor de arte textile/“Fiber Art“ va fi bogata si în viitorul apropiat.    n

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper