Ghepardul lui Rădvan, înghiţitorul de mistere. O aventură plastică

Un articol de CARMEN CORBU

Tripleta Mocanu-Gorzo-Radvan a învins la puncte si la impresia asupra publicului mai vechea garda de artisti contemporani alcatuita din Ilfoveanu, Caltia si Marginean. 7.000 de euro pentru „Spatiul“ lui Gili Mocanu, 6.000 de euro pentru „Priveghiul“  lui Dumitru Gorzo si 4.250 de euro pentru „Ghepardul“ lui Alexandru Radvan. În competitie – licitatia de arta contemporana organizata de casa Artmark – „Fisherman“ semnat de Sorin Ilfoveanu si „Rolling Hills“ semnat de Viorel Marginean au plecat acasa din lipsa de oferte.

Un total al vanzarilor de aproape 260.000 de euro si o rata de adjudecare a lucrarilor propuse de peste 83%. Acestea au fost raportarile organizatorilor la finalul celei mai importante licitatii de arta contemporana desfasurate la Bucuresti în ultimul trimestru al anului. Daca, în ansamblu, segmentul artei actuale s-a dovedit surpinzator de interesant pentru colectionari, depasind chiar si previziunile casei de licitatii, în interiorul segmentului, pe tronsoane, apar alte surpize. Favoriti, destul de evident, au fost artistii mai tineri. Cu mai multe pagini în CV, cu expozitii recente la Bucuresti sau în alte orase europene, cu aparitii mai frecvente în media, cu prezenta adeseori în viata mondena, cu promovarea facuta de galeristii care îi reprezinta.
„Cheetah“, 3 metri patrati de experiment plastic

Tabloul „Ghepardul“ („Cheetah“) semnat de Alexandru Radvan a intrat în sedinta cu o valoare estimativa de 3.000 – 5.000 de euro, pretul propus de organizatori a fost 2.500, iar ofertele din sala l-au dus la 4.250 de euro pret de adjudecare. Lucrarea a facut parte dintr-o expozitie pe care artistul a avut-o anul acesta la galeria Anaid Art si care a inclus destul de multe lucrari cu un registu vizual mai expresiv decat cea de fata. Cu recentele prestatii expozitionale, cu aprecierile criticii de specialitate, cu lucrari în colectia MNAC si în colectii particulare din Austria, Belgia, Grecia, Israel si SUA, Radvan a reusit performanta de a trece de la o tranzactionare la 800 de euro (în iulie 2013, tot la Artmark, pentru lucrarea „The Hero“) la una de peste cinci ori mai mare. În acest context, vanzarea cu 6.000 de euro a tabloului „Priveghi“, o lucrare semnata de Dumitru Gorzo, poate sa treaca drept una sub asteptari. Gorzo a expus sustinut în centre artistice puternice ca Basel sau New York, iar în licitatiile din Romania se remarcase anterior cu lucrari adjudecate pentru 8.000 (într-o alta licitatie Artmark din 2011) sau 5.000 de euro (Prietenii MNAC, 2012). „Priveghi“ – si acesta un tablou cu dimensiuni impresionate – face parte dintr-o serie consistenta de reprezentari ale taranilor din Maramures, un fel de studiu antropologic în imagini plastice al comunitatii, iar o lucrare mai mica din aceasta serie, „Family“, a fost cumparata în urma cu cateva luni cu 1.500 de euro.

„Peste“, o retetã deja consacratã

În martie 2013, lucrarea lui Sorin Ilfoveanu „Paine“ a fost cumparata într-o licitatie de la aceeasi casa Artmark cu 4.500. Acum, sora geamana a acesteia (proportii similare si datare tot 1991, compozitie asemanatoare), lucrarea „Peste“ nu a fost ofertata de colectionari. Acelasi personaj esentializat, aceeasi reprezentare bidimensionala, acelasi substrat ancestral al story-ului creat de Ilfoveanu, dar, probabil, colectionarul la care se afla tabloul „Pâine“ nu a fost în sala.  Alte doua lucrari ale artistului au fost totusi ofertate la prima cerere de pret a organizatorilor si s-au adjudecat fiecare la 1.000 de euro. Pentru semnatura lui Ilfoveanu, din perspectiva investitionala, randamentul anual si pretul mediu sunt în scadere, desi portofoliul sau este înca la cote bune de lichiditate: 15 lucrari tranzactionate în acest an, la Artmark si la Alis. În aceeasi situatie se afla si semnatura lui Stefan Caltia: cu 14 lucrari vandute si cu un pret mediu pe tablou care a scazut cu aproape 1.000 de euro de anul trecut si pana acum. Cele trei lucrari ale artistului incluse în licitatie au întrunit, însa, interesul salii si toate au fost adjudecate. „Clown with parrot“ a fost chiar insistent ofertata, iar pretul de ciocan a ajuns la  4.750 de euro în conditiile în care lucrarea intrase în sesiune cu o estimare de 1.200-2.000. Arlechinii – ca, de altfel, si calatorii – lui Caltia s-au aflt în mod constant în atentia colectionarilor. La granita dintre uman si cosmic, purtatoare de mesaje întotdeauna enigmatice, personajele sunt calauze spre lumile secrete. Lucrarea „Pierot si Colombina“ s-a vândut cu 13.000 de euro anul trecut, iar, anul acesta, „Calator în lumea sa“ si „Calator cu aripi rosii“au fost adjudecate la 12.000, respectiv 16.000.  (Carmen Corbu)

_______________

Alte stiri din piata de arta

Petre Velicu, din mitologia personala: „Trio la Venetia“

Cu o atmosfera la granita dintre suprarealism si realism magic, un ulei semnat de Petre Velicu a fost cumparat recent la casa de licitatii Alis pentru suma de aproximativ 2.500  de euro (11.000 lei, potrivit raportarilor casei). Compozitia, trei personaje din seria entitatilor capricioase de provenienta onirica, a stabilit un record pentru vanzarile artistului pe piata secundara din Romania si se încadreaza în revenirea de cota a acestuia. Semnatura lui Velicu înregistrase o ascensiune constanta pana în 2010, cand pretul mediu pentru un tablou al pictorului ajunsese – potrivit Indexului pietei romanesti de arta – la 2.300 de euro. Atunci, tot la Alis, tabloul „Compozitie cu personaje“ fusese adjudecat la 2.100 de euro. Ulterior, interesul pentru tranzactionarea artistului a scazut. În 2012, acelasi Index calculase un pret mediu de 1.800 de euro pentru tablourile semnate de Velicu. Înainte de recordul obtinut de „Trio la Venetia“, pe parcusul anului curent, în casele de licitatii de la Bucuresti se vandusera alte 8 lucrari ale pictorului, doua dintre ele reusind sa treaca si ele de pragul de 2.000 de euro. (Carmen Corbu)

 

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper