O meserie de viitor: falsificator de arta cu acte-n regula

Un articol de CATALIN STURZA

Nu puteti pune deoparte bani pentru un Van Gogh? Nici o problema, exista artisti care va pot picta o copie fidela pentru doar o particica din banii pe care i-ati da pe un original, scrie Stuart Jeffries in „The Guardian“. Unul dintre acesti artisti este Susie Ray, o femeie care si-a petrecut ultimii 25 de ani copiindu-i pe Manet, Van Gogh, Renoire, Modigliani si pe alti pictori faimosi care au murit cu cel putin 70 de ani in urma.
Conditia celor 70 de ani scursi de la moarte e legata de drepturile de autor – atunci operele ies de sub incidenta copyright-ului. Preturile acestor copii variaza intre 600 de lire sterline, pentru o schita, si 9.000 de lire, pentru tablourile cele mai complexe. Susie Ray isi stabileste tarifele nu in functie de valoarea de pe piata a originalului, ci in functie de timpul de care ea are nevoie ca sa picteze reproducerea.
Cine sunt clientii lui Susie? Vedete si politicieni britanici, alaturi de milionari rusi dornici sa-si acopere peretii iahturilor cu tablouri. Susie Ray tocmai si-a deschis prima galerie de arta din lume pentru reproduceri „originale“: Susie Ray Originals, in Padstow, UK. Deja galeria are, se pare, succes, in special in rândul femeilor trecute de o anumita vârsta, care isi trag, entuziasmate, sotii inauntru: „Uite, draga, se vând tablouri de Monet cu doar 8.000 de lire sterline!“.
Care e diferenta intre ceea ce face Susie Ray si un falsificator de arta? Cazul lui Tom Keating, care a reusit, pâna la urma, sa scape de inchisoare chiar si dupa ce a recunoscut ca a pictat peste 2.000 de falsuri copiind opere ale marilor maestri, e foarte cunoscut in Marea Britanie. Spre deosebire de Keating, Ray semneaza cu propriul nume pe spatele fiecarei reproduceri pe care o picteaza. Totusi, asta nu-i impiedica pe unii dintre clientii ei sa pretinda ca operele pictate de Susie Ray sunt tablouri originale – nu ca sa faca bani, ci ca sa se dea mari in fata musafirilor. Multe celebritati au, se pare, acest obicei, mintindu-si cu buna stiinta prietenii: „Dar asta e treaba lor, nu a mea“, spune artista.
„Tom Keating nu era un falsificator foarte bun, sustine Ray. Singurul motiv pentru care a reusit sa pacaleasca oamenii e pentru ca picta intr-o vreme când reproducerile nu erau foarte bune. Oamenii nu stiau cât de putin semanau reproducerile sale cu tablourile originale. Eu nu ma bucur de un asemenea lux.“

Un comentariu pentru “O meserie de viitor: falsificator de arta cu acte-n regula”

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper