Reconstituind portretul unei mari poete – Magda Isanos

Un articol de LUCIA OLARU NENATI

S-a derulat, nu de multa vreme, la Suceava si la Udesti, o noua editie a festivalului „Magda Isanos-Eusebiu Camilar“, intitulat acum „Rezonante udestene“, numele devenind mai cuprinzator datorita numarului mai mare de personalitati ale locului care-si merita pomenirea, respectiv poetul Constantin Stefuriuc, jurnalistul scriitor Mircea Motrici si înca altii, drept care primaria udesteana gazduieste un adevarat muzeu memorial în holul sau.
În prezenta invitatilor din tara, din strainatate, precum si din redutabila obste literara suceveana, lucrarile festivalului au debutat în sala „Elena Greculesei“ a Bibliotecii judetene, prin demersul introductiv al poetei Carmen Veronica Steiciuc, amfitrioana manifestarii aflate sub egida Centrului Cultural „Bucovina“ si prin lansarea unor carti semnate de Constantin Abaluta si Doina Popa, dar si a celor din „desantul“ productiilor editoriale ale editurii TipoMoldova din Iasi, prezentate de Aurel Stefanache. Au urmat apoi si alte lansari de carti ale scriitorilor participanti, prezentarea de reviste literare, vizita în satul Udesti, la Casa memoriala dedicata celor doi creatori, slujbe de pomenire la cimitir, o originala sezatoare literara la Casa memoriala „Mircea Motrici“, festivitatea de premiere a tinerilor concurenti aspiranti la consacrare, un concert de gala la sala Auditorium Ioseph Schmidt, în care interpreti de muzica si recitatori au oferit publicului un recital cameral pe versurile Magdei Isanos, semnat de cunoscuta compozitoare Violeta Dinescu din Germania, prezenta la festival s.a.
Dar dincolo de toate aceste componente bine organizate si derulate, reuniunea a fost marcata, în principal, prin evocarea celei ce a fost marea poeta Magda Isanos, demers la care fiica acesteia, eminenta scriitoare Elisabeta Isanos, a contribuit consistent si memorabil prin mai multe carti editate sau reeditate în mod exemplar cu ajutorul editurii TipoMoldova. Una dintre aceste carti intitulate „Poemele Dagmarei“ a constituit obiectul unei adevarate dizertatii hermeneutice sustinute de scriitoarea si jurnalista suceveana Doina Cernica.
Semnatarei acestor rânduri i-a revenit misiunea de a contura, în deschiderea lucrarilor festivalului, portretul de ansamblu al marii poete Magda Isanos, asa cum se reconstituie el prin demersul fiicei sale care, în ciuda îndemnului mamei  plecate din aceasta lume în floarea vârstei: „Copilul meu, sa nu ma cauti“, cerceteaza urme, intreaba martori, aduna orice imagine sau petec de hârtie, recupereaza orice manuscris uitat si, încet, încet îsi îndeplineste telul obsesiv de a întregi portretul tridimensional al mamei sale, restituind astfel literaturii române personalitatea unei creatoare de prim rang înca insuficient cunoscuta.
Primind cu autograf cartile sale de proza reeditate de curând, „Drumul spre Ombria“, „Cosânzenii“ si „Amur“, si apoi cartea de poeme „Pomii cei tineri“, înca neuscata de cerneala tipografica a editurii iesene, cunoscând deja cartea „In cautarea Magdei Isanos“ si website-ul acestei familii literare, citind constant revista „Ferestre“ editata de aceeasi neobosita creatoare si totodata detectiv, am avut acces la quasi-totalitatea surselor de cunoastere a acestei poete. Cantitatea de informatii depasesete posibiltatea expunerii lor într-un asemenea text de presa si îndeamna imperios spre o tratare mai larga.
Pâna atunci, în expozeul oral ce am avut a-l sustine în deschiderea festivalului, am putut sa „desenez“ chipul frumos si impresionant al unei tinere poete cu personalitate puternica, din stirpea celor ce domina psihologic, cu gratie si fara efort, întregul anturaj, fie acesta familia, prietenii sau colegele de liceu, cele care ajung sa faca greva foamei din solidaritate cu demersul ei curajos de-a apara o colega nedreptatita, (vadind asadar o puternica stofa de lider!); careia îi placea sa calareasca dar si sa mediteze în deplina comuniune cu miracolul naturii; înzestrata cu spirit civic, cu sensibilitate si cu temperament artistic, dar si cu un adevarat si invidiabil talent oratoric (sa recunoastem, rar întâlnit la femeile istoriei noastre culturale!); o tânara femeie care si-a urmat fara ezitare glasul inimii atunci când si-a întâlnit sufletul-pereche, pe scriitorul Eusebiu Camilar, un tânar intelectual sarac, alaturi de care a stiut sa-si construiasca o oaza de fericire sufleteasca evanescenta, dar si o temeinica zona de colaborare creativa, devenind o rar întâlnita familie de creatori devotati harului lor. Aparitia unei boli grave (cinice în cazul ei, ca fiica de medici iscusiti!) si apropierea treptata a sfârsitului inexorabil încordeaza tensiunea expresiei sale poetice, si pâna atunci remarcabila, adaugând un profund si dramatic sunet testamentar, o lumina eroica dar si o intensitate a trairii, a bucuriei de viata, din care însa lipseste revolta si furia, fiind mereu prezenta aspiratia spre armonie cu natura si o anume gestica atitudinala amintind de cea a ciobanului mioritic, autentica si de loc cabotina.
Sfârsitul ei constituie o ravasitoare rasturnare a echilibrului celor din jur care ramân mereu marcati de aceasta pierdere a unei tinere poete ce repeta parca paradigma labisiana în varianta feminina prin multe daturi, dar în special, prin înalta si autentica simplitate a expresiei, proprie marilor poeti, calitate pe care aveau s-o releve multi dintre comentatorii ei (C. Ciopraga, Horia Badescu si nu numai). N. Manolescu, tânarul, nu îsi retine admiratia grava afirmând ca Magda Isanos este cea mai profunda poeta a literaturii române a epocii sale, poeta exceptionala, cu mare influenta asupra întregii poezii feminine de dupa razboi. Altii au spus ca ea este prima poeta moderna a scrisului nostru, iar Marin Bucur, editorul ei, vorbind despre „marile înaltimi ale sufletului ei“, confirma prin repetitie aceste asertiuni, urmat de multi alti cunoscatori ai fenomenului literar precum Ion Caraion, Alex Stefanescu sau A.D.Rachieru si altii care proiecteaza fiecare câte o noua lumina asupra acestui univers diamantin.
Aceasta carte recenta, „Pomii cei tineri“, editata printr-o osârdie impresionanta de catre fiica poetei, care a adunat laolalta, pentru prima data, toate poemele sale din manuscrisele recuperate de pe urma repetatelor refugii ale destinului basarabean al familei sale si (prezentat în chip rascolitor în cartile sale de proza despre care am scris cu alte ocazii), ne ofera abia acum posibilitatea de-a avea acces în sfârsit la întreaga opera poetica a Magdei Isanos si de-a o redescoperi cu proaspata uimire si cu empatia pe care o provoaca mereu creatia autentica.
Numarul si calitatea tinerilor creatori ce se aduna an de an la festival confirma aceasta asertiune si consolideaza caratele acestui gând optimist. Mai mult de atât, îndraznim a crede ca energia creativa a acestei expresii poetice, poate chiar si împrejurarea de destin a sfârsitului dramatic si timpuriu – desi din alte cauze – ar permite o paralela cu Silvia Plath, cu scontarea unui interes din partea lumii culturale europene. Si, de ce nu, întreaga aceasta imagine a unei familii literare, cu roadele sale remarcabile dar si cu periplul sau biografic ar putea constitui un punct de interes special la o împrejurare cum a fost recenta noastra prezenta literara reprezentativa la Salonul de carte de la Paris, mai ales ca descendenta acestor creatori, Elisabeta Isanos, este o traducatoare de poezie – si nu numai – în limba franceza de o dexteritate si o intuitie co-rezonante, ea fiind aceea care a tradus, de pilda, poemele eminesciene pentru un C.D. realizat de Principele Radu în beneficiul destinatarilor internationali.
Dincolo de toate, mi se pare ca cea mai potrivita încheiere a unui asemenea excurs este citatul revelator ce urmeaza, prelevat dintr-o scrisoare a marii poete, ce se releva astazi a fi de-o actualitate fara fisura: „Trebuie sa tindem mereu spre realizarea ideii de bine, generozitate si frumuseta, nici-o opera literara nu poate trai fara ele. Cu cât timpurile sunt mai barbare, mai înveninate de ura si mai irationale, cu atât intelectualul este dator sa cultive sufletul lui într-un sens moral si sa se opuna curentului.“

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper