Comedia pe covorul galben

Un articol de CORNELIA MARIA SAVU

Timp de opt zile pline (16-23 iunie), Centrul Vechi al Capitalei a dat fata cu hazul autohton la a unsprezecea editie festCo.

În gluma (foarte serioasa!), umorul românesc a avut, pentru prima oara în istoria lui viu colorata, o Primarie si, fireste, un Primar, actorul George Mihaita, directorul Teatrului de Comedie. Un edil sef care s-a aflat zilnic, în civil ori cu frac si melon, în cele mai fierbinti puncte ale festivalului.
Chiar daca a fost o editie de criza, aliniind la startul competitiei doar productii bucurestene (selectioner teatrologul Ion Parhon), festCo 2013 a avut sare, piper, surprize placute, concurs foarte strâns si o puternica sectiune off, unde „aventul tinerimii“ – fie ca a fost vorba despre liceenii care, anul trecut, au primit Marele Premiu „Jos Palaria“ (Trupa „Zorba“), sau despre studenti ai UNATC sau ai unor facultati particulare de actorie si regie – si-a spus apasat cuvântul.
Festivalul Comediei Românesti a acordat doua Premii de Excelenta seniorilor regiei de teatru si ai învatamântului universitar de profil, Sanda Manu si Valeriu Moisescu.
Juriul Premiilor festCo 2013 (regizoarea Sanda Manu, autoarea de costume Lia Mantoc si criticul de teatru Marina Constantinescu) a acordat Marele Premiu unui cuplu actoricesc binecunoscut, Mariana Mihut si Victor Rebengiuc.
Toate celelalte premii puse în joc, în numar de sase, au revenit Teatrului National „I.L.Caragiale“ Bucuresti – Premiul pentru spectacol, „Conul Leonida fata cu reactiunea“ de I.L. Caragiale, regia Silviu Purcarete, Premiul pentru regie, Silviu Purcarete, pentru amintita montare, Premiul pentru cel mai bun actor, Virgil Ogasanu (rolul Zaharia Trahanache din „Scrisoarea“ dupa I.L. Caragiale, regia Horatiu Malaele), Premiul pentru cea mai buna actrita, Tania Popa („Fata din curcubeu“, text si regia Lia Bugnar), Premiul pentru scenografie – decor, Helmuth Stürmer, „Doua loturi“ de I.L.Caragiale, regia Alexandru Dabija, Premiul pentru costume, Corina Gramosteanu, „D’ale noastre“, regia si coregrafia Gigi Caciuleanu.
Un nou premiu, Premiul pentru Comedie, i-a revenit tânarului actor de teatru si televiziune Alexandru Bogdan, un neobosit Rica Venturiano „teleportat“ în actualitate, când prin Centrul Vechi si în foaierul Teatrului de Comedie, când la Universitate si prin alte locuri aglomerate ale Capitalei, îmbiind, cu aplomb si discurs la portavoce, lumea sa vina la „comédii“.
Una peste alta, ce s-a vazut la festCo 2013, s-a vazut bine. Mihai Malaimare si Teatrul „Masca“ au facut, cum era de asteptat, show di granda (si de excelenta!) pe Strada Sfântul Dumitru, arhiplina la spectacolele lor. Pe lânga Sala Mare „Radu Beligan“ si Sala Studio, Noua Sala a Teatrului de Comedie (Strada Sfânta Vineri) s-a încadrat perfect în peisaj. Un spatiu bine dotat, potrivit inovatiei si experimentului, care a început sa fie cautat de tinerii regizori si, nu numai, dar de predilectie, de publicul la fel de tânar. Spectacolele de actor, de data aceasta doua one woman show propuse de teatrul gazda, cu Mihaela Teleoaca si Teodora Stanciu, au fost si ele pe placul unui public divers. La fel si savuroasele „Rencontres“ – teatru dans – în care au evoluat performant si cu umor bine calibrat Dragos Huluba si Violeta Huluba.
O noutate mai mult decât binevenita a fost Atelierul „Scrie despre Tine“, scoala neconventionala de dramaturgie în priza directa cu explorarea realitatii. Pentru desfasurarea acestui atelier deschis timp de trei zile, regizoarea si scriitoarea Vera Ion si actorul Sorin Poama au selectat 11 cursanti, câtiva cu oarecare experienta, ceilalti aflati pentru prima data într-un astfel de experiment.
Metoda de lucru a celor doi traineri, aplicata subiectilor dispusi sa-si relateze întâmplãri personale pe trama carora sa construiasca povesti, îmbina scrisul cu actoria si cu elemente de improvizatie si performance. Drumul spre tinta – punerea în valoarea a creativitatii cursantilor, descoperirea vocii autentice a unor (posibili) dramaturgi, indiferent de experienta anterioara în domeniu – e, înainte de toate, un veritabil exercitiu de sinceritate. Dar si o terapie în grup, în care rezervele, teatrul gândit si facut „ca la carte“ si alte poncife cad rând pe rând, lasând loc liber autenticitatii, originalitatii, viziunii proaspete, descatusate de conventii. Am asistat din mers la reuniunile atelierului în care totul se discuta cu pasiune, se interrelationeaza, se filmeaza si poate deveni subiect de piesa de teatru, scriitura de „urcat“ pe scena neconventionala. Vera Ion si Sorin Poama îsi antreneaza partenerii de scoala într-ale teatrului viu, teatru care e viata si în care autorii nu sunt în sala, ci în piesa. Toate aceste calitati s-au vazut chiar si dupa doar trei zile de antrenament sustinut, când participantii au elaborat câte o scena inspirata din întâmplarile personale. Atelierul acesta ar trebui sa aiba usile deschise si la viitoarele editii festCo. Merita.
Oaspetele surpriza la Gala Comediei Românesti s-a integrat cu grabire în atmosfera. A fost, alaturi de Dragos „The Great“ (i-a spus el!) Huluba, un amfitrion carismatic si plin de umor british. Si-a invitat partenerul la un ceai, într-o pauza dupa tipicul sindicatului de la ei, a fost zvârluga în volutele improvizatiei, a jucat savuros, pe partitura oferita de un eveniment real, scenele întâlnirii la un curs al sau cu Regina Regatului Unit al Marii Britanii. I-a imitat plin de haz pe toti participantii la eveniment – cei 15 actori japonezi, hoardele de paparazzi si de bodyguarzi, pe Sir Richard Attenborough si chiar pe Queen Elisabeth. A electrizat sala, cum era de asteptat, caci Jeremy Stockwell este o institutie a comediei. Una vie, însa, care interrelationeaza cu publicul, captiveaza si seduce. Umorul sau e suculent, produce râsul cu toata gura, dar nu lasa nici-o clipa garda jos în fata vulgaritatii, a grosierului prost-gust.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper