Pictura abstractă în cifre concrete. Două vânzări de top pentru Ţuculescu

Un articol de CARMEN CORBU

Fortã cromaticã si geometrism, ritm si esentializare a motivului folcloric. Sunt elemente definitorii pentru lucrãrile semnate de Ion Tuculescu, singurul pictor de care eticheta „abstract” si cea „fabricat în Romania” se pot lipi simultan. Jackson Pollock, artistul cu care Tuculescu are cele mai multe similitudini – în special prin concentrarea pe simboluri si pattern-urile mitologice si pe rafinarea influentei folclorice – obtinea la Sotheby’s New York, în 2012, peste treizeci de milioane de euro pentru lucrarea „Number 4”, datatã 1951.

tuculescu-marea

„Mare fermecãtoare” este lucrarea cu care Tuculescu a înregistrat recordul personal. Tabloul a fost cumpãrat în martie 2011, într-o licitatie organizatã de Artmark, în care a intrat cu o estimare minimã de 70.000 de euro si a fost adjudecat, spectaculos, pentru 105.000. Tranzactia se desfãsura la doar trei luni distantã de o altã vanzare semnificativã pentru autor: în decembrie 2010, tabloul „Noapte la Stefãnesti” se cumpãra tot într-o licitatie Artmark, cu 100.000 de euro, dupã ce fusese anuntat cu o estimare minimã de 75.000. Amandouã lucrãrile sunt plasate – ca etapã a creatiei artistului –, la finalul perioadei folclorice cu transgresare cãtre cea totemicã.
Perioada totemicã, cea mai bine vândutã
Sase lucrãri semnate de pictorul Ion Tuculescu au fost adjudecate în aceastã perioadã pe piata de la Bucuresti. Douã dintre tranzactiile înregistrate plaseazã lucrãrile respective direct în topul primelor zece cel mai bine vandute tablouri ale artistului. La sfarsitul lunii ianuarie, era propus de casa Artmark uleiul „Adevãr si poezie la Mangalia” – datatã în a doua jumãtate a anilor ’50 –, lucrare apartinand deja impusei perioade totemice a artistului. Intrat în licitatie cu o valoare estimativã minimã de 60.000 de euro, tabloul a fost adjudecat la valoarea finalã de 70.000 de euro. În martie, Artmark revine cu o propunere similarã: lucrarea „Clown”. Aceeasi semnãturã, aceeasi tehnicã, aceeasi perioadã artisticã. Tabloul a fost si el licitat pentru pretul final de 60.000 de euro. Una dintre precizãrile fãcute de casa de licitatii în legãturã cu aceastã lucrare – datatã cu aproximatie în 1961 – se referã la participarea ei la o expozitie retrospectivã a artistului, organizatã în 1968 de Galeriile Liljevalchs din Stockholm.
Raftul cu expresionism
Pe piata de la Bucuresti, picturã abstractã – în afara semnãturii lui Tuculescu – este greu de gãsit. Specialistii în istoria artei au decis: tablourile semnate de el sunt „fãrã precedent si fãrã vizibile urmãri imediate” (Magda Carneci). În schimb, casele de licitatii îsi organizeazã din ce în ce mai bine vanzarea de expresionism. Pentru Corneliu Baba – autor care are doar cicluri expresioniste –, recordul personal a fost stabilit tocmai de o operã de aceastã facturã: tabloul „Spaime (1977)”, adjudecat cu 50.000 de euro în decembrie 2012. O altã lucrare din aceeasi serie – „Spaime (1990)” – atinsese 32.000 de euro cu putin timp în urmã. Recent, în februarie, cu lucrarea „Sfarsitul piesei” (altã creatie din aceeasi zonã), semnãtura lui Baba a înregistrat o adjudecare la 30.000 de euro. Pentru segmentul de pret situat sub 10.000 de euro, casele de licitatii au propus si lucrãri cu tentã expresionistã, semnate de Gh. Vanãtoru, Mircea Ciobanu, Romul Nutiu, Petre Velicu si chiar Jules Perahim. (Carmen Corbu)

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper