Vers si cantec romanesc. Hariclea Darclée in memoriam

Un articol de COSTIN POPA

Este titlul noului CD aparut recent la Casa de discuri Electrecord, un florilegiu de pagini vocale românesti in interpretarea unor distinsi artisti lirici autohtoni, de diverse generatii. Laudabilul demers reprezinta o restituire de mare valoare documentara si afectiva, intr-un moment in care amintirea renumitilor nostri cântareti se cere mentinuta vie in memoria tuturor. Procesul de uitare este inerent, generatiile se schimba si asemenea initiative trebuie sa continue pe toate caile. M-am bucurat sa constat ca noul dar discografic este primul dintr-o serie pe care o doresc cât mai lunga si substantiala. Sa ascultam…

Dedicat Haricleei Darclée, discul se deschide cu „Fluierasul“ (George Stephanescu) si „Vai, mândruto, dragi ne-avem“ (Tiberiu Brediceanu), doua raritati absolute care ne pun in contact peste timp cu muzicalitatea, limpezimea si coloristica vocii, cu daruirea legendarei soprane pentru cântecul românesc. Publicarea acestor inregistrari se adauga omagiului continuu pe care i-l ofera Festivalul si Concursul International ce-i poarta numele in Braila natala, fondate de celebra soprana Mariana Nicolesco.
In mod simbolic, ultima piesa a selectiei este interpretata de tenorul Constantin Stroescu, reputat profesor de canto a sase dintre cântaretii prezenti pe disc: Elena Cernei, Dan Iordachescu, Teodora Lucaciu, Lella Cincu, Viorel Ban, Iolanda Marculescu. „Somnoroase pasarele“ de Tudor Ciortea prezinta un glas din care cultura, poezia si rafinamentul razbat la fiecare inflexiune.
Reintâlnirea cu vocea de exceptie a marii mezzosoprane Elena Cernei se face prin talmacirea liedului „Baga, Doamne, luna-n nor“ de Tiberiu Brediceanu. Profundele, pretioasele rezonante si vibratia emotionala ale artistei inzestreaza doina si jocul de inspiratie populara cu puteri nebanuite de autenticitate si simtire.
De altfel, Tiberiu Brediceanu este cel mai reprezentat compozitor pe disc, dupa Hariclea Darclée si Elena Cernei, cânta baritonul Mihail Arnautu (solid si reflexiv povestitor in „Arde-mi-te-ai codru des“), soprana Elisabeta Neculce-Cartis (expunere calma in „Foaie verde pup de crin“), stralucitul maestru al liedului Dan Iordachescu (cu binecunoscutele-i subtilitati si nuante expresive, suprapuse caldurii glasului sau baritonal in „Du-te dor cu Muresul“), soprana Teodora Lucaciu (intruchiparea sinceritatii in „Cine m-aude cântând“) si tenorul Ludovic Spiess (de la declamatie la transfigurare in „Cine n-are dor pe vale“).
Inaripata soprana Lella Cincu, basul cu glas catifelat Viorel Ban si tenorul de fermecator lirism Florin Diaconescu sunt interpretii liedurilor lui George Dima „Stii tu, mândro“, „Groza“ si „De ce nu-mi vii“.
„Resemnare“ de Ciprian Porumbescu primeste prin catifeaua timbrului de aur, cu irizatii diamantine a ilustrului bariton Nicolae Herlea, o lectura semeata, plina de tragism rascolitor.
Basului Mircea Buciu ii revine versiunea stilata a liedurilor „Foaie verde salcioara“ si „Hai, mândro, pitis, pitis“ de Emil Montia. Dupa „Mândra, mândrulita mea“ de acelasi compozitor, in care soprana Arta Florescu isi expune proverbiala proiectie de glas, doi titani ai vocilor grave masculine, basii George Folescu si George Niculescu-Basu interpreteaza – primul, cu alura de splendid vocalist, „Duce-m-as si tot m-as duce“ si „Zis-a mama“ de Emil Montia, cel de-al doilea – renumit prin elocventa sonora si umorul discursului, „M-a vorbit de rau vecina“ de Ion Borgovan.
Creatia lui Mihail Jora este ilustrata prin cinci piese: „Proza“ (cu basul Nicolae Secareanu, impresionant creator de atmosfera), „Pastreaza“ (in compania sopranei Iolanda Marculescu, exponenta cântului ultra-cultivat), „Belsug“ (lectura lucid-descriptiva a sopranei Emilia Petrescu), „Pasarea-nalta“ (eleganta si finete cu tenorul Valentin Teodorian) si „Innoptare“ cu soprana Eugenia Moldoveanu intr-o minunata succedare de sonuri plutitoare, cursive.
Din lirica lui Sabin Dragoi, tenorul Corneliu Fânateanu cânta elegiac, melancolic, in pragul disperarii chiar, celebrul lied „Crizanteme“ iar Nicolae Florei, basul cu glas invaluitor, cânta „Frunzulita de sub punte“.
Ce reunire de superbe voci in interpretarea bijuteriilor pe versuri de Alecsandri, Eminescu, Bacovia, Arghezi, Blaga, Eftimiu, Mariana Dumitrescu, Adrian Marinescu sau extrase din creatia populara!
Printre colaboratorii – pianisti acompaniatori, nume reputate precum Theodor Rogalski, Martha Joja, Viorica Cojocariu, Doina Micu, Lisette Georgescu si altii. Cu emotie, l-am regasit printre ele pe Nicolae Radulescu, primul meu maestru de pian de acum aproape saizeci de ani, aici insotitor al vocii lui Nicolae Secareanu.
Booklet-ul contine o ampla prezentare semnata de dr. Stephan Poen, serios documentata, ce vine adiacent unui CD de lux prin selectie si interpretare.
Cântareti români de referinta, opt soprane, o mezzosoprana, cinci tenori, trei baritoni si sase basi, iata fondul valoroasei restituiri. Urmatoarele discuri din serie nu trebuie sa intârzie, pentru intregirea acestui veritabil tezaur al liricii românesti.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper