Set la zero. Ce urmeaza?

Un articol de AURELIAN GIUGAL

USL a castigat previzibil ultimele alegeri parlamentare – scor de forfait pentru ARD, 60% pentru alianta antiprezidentiala. O statistica CCSB (pe baza exit-pollurilor) indica un lucru edificator: toate categoriile sociale au avut ca prima optiune USL. In sudul si estul Romaniei s-a ras totul, practic ARD-ul nici nu a existat. Cam asta s-a ales de proiectul de modernizare trambitat de personaje imorale. In postcomunism, partidele considerate de dreapta de la noi au sfarsit in coma (dupa care a survenit logic decesul). Peste patru ani fi-vor noile proiecte de dreapta, viziuni partizane ce vor popula spectrul politic in anul domnului 2016. Problema de acum se pune in alti termeni. Sa contabilizam.
Un sistem legislativ aberant
Prima chestiune – cum va arata spectrul politic autohton pe dimensiunea lui, fie ea si una caricaturala, stanga-dreapta? Vor guverna cele doua partide pana la finalul lui 2016? Sau mai degraba se va scinda alianta conjuncturala si se va incerca eliminarea apendicelui popular PDL? Pentru PNL logic ar fi desprinderea din alianta si replasarea partidului pe coridorul de centru-dreapta, pozitie care i-a fost subrezita de ascensiunea PDL-ului in anii din urma. Decaderea de acum a partidului rival ajuta, si totul depinde de cum se va judeca in forurile de conducere ale PNL-ului. O alta chestiune importanta, va supravietui PDL-ului acestui cataclism electoral? Istoria electorala recenta ne invata ca nu. Probabil parte din alesii de acum ai partidului vor migra spre invingatori, partidul urmand, in mod natural, sa se dezintegreze lent, iar corul bocitoarelor va acompania funeraliile: romanii nu inteleg reforma, sunt prea retrograzi pentru a intelege modernizarea statului, si alte asemenea clisee ce deja abunda pe platformele de dreapta.
O alta problema spinoasa, modificarea Constitutiei. Cum va arata noul proiect in viziunea invingatorilor? Pentru o usurintã a demersului se va apela la eternii sustinatori ai puterii (desigur, ne referim la UDMR si la minoritati)? Sau se va aborda calea mai spinoasa a plebiscitului? Vom avea in continuare o lege electorala extrem de proasta si incorecta, sau vom avea fie vechiul sistem proportional, fie unul majoritar (ultimul sistem avantajeaza USL-ul de acum, dar, daca judecam doar in termenii binelui imediat, niciodata nu se va intampla nimic notabil)? Actualul sistem legislativ este unul aberant, avem practic un corp legislativ supradimensionat, o aberatie pur romaneasca.
Minoritatile din Parlament
Chestiunea minoritatilor si reprezentarea lor parlamentara mi se pare una extrem de dizgratioasa. Sa recapitulam, pentru cine nu e inca in tema. In Romania acestea primesc locuri parlamentare intr-o proportie extrem de generoasa. Conform legii electorale, orice minoritate nationala care strange cel putin 10% voturi din cifra coeficientului national (1), asadar cam 2000 de voturi daca ne raportam la alegerile din 2008, va avea un reprezentant in Parlament. Asa am ajuns sa avem 18 deputati de la minoritati, candidati alesi cu 200 de voturi (pentru ca de la formatiunea ce depaseste 10% din coeficient intra in Parlament candidatul cel mai bine plasat in colegiul lui), gen Varujan Pambuccian, care apoi se pronunta autosuficient in chestiuni legate de austeritate si reforme. Si cum Varujan P. a intrat iarasi in Parlament (probabil tot cu cateva sute de voturi), de acum poarta negocieri cu noua majoritate. Probabil ca nu se va intampla nimic in acest sens, nici o reforma electorala nu va atinge aerul sacrosanct al minoritatilor. Opinia mea este ca un numar limitat de mandate (sa zicem doua, trei) ar fi suficiente pentru minoritatile nationale (altele decat UDMR), si asa cei trimisi acolo nu reprezinta in nici un fel interesele Uniunii Culturale a Rutenilor sau pe cele ale Uniunii Bulgarilor din Banat. Nu se va intampla probabil asa, in continuare privilegiile se vor apara si clientelismul va triumfa.
Economia si clientelismul
O alta chestiune e reprezentata de abordarea economica. Cum va judeca USL-ul de acum? In termenii FMI invatati si de PDL, sau va avea idei si propuneri proprii? Nici nu s-a instalat noul guvern, si avem primul anunt: austeritate, slujbe blocate si cresteri de taxe si impozite. Se va merge in continuare pe vechiul refren, mostenirea ce apasa greu, sau se va apela la vechile siretlicuri populiste? Din nou cred ca vom avea un vechi-nou guvern care ne va repeta refrenul contextului crizei si al bunastarii ce va sa vina. Pana acum nimic nou sub soare, dar suntem dispusi sa acordam noilor-vechi alesi lunile de gratie.
Clientelismul a fost si va fi o problema. Pana in acest moment ni s-a vorbit de metehnele celor vechi (mai stiti discutiile interminabile despre matusile, tatii si mamele din consiliile de administratie?), numai ca avem si proba din anturajul noilor stapani: un obscur realizator de la televiziunile de casa a fost avansat director la SNCFR. Noroc cu jurnalistul care pare ca ar declina oferta, pentru ca, dupa noii idoli ai forului legislativ, orice jurnalist zelos merita un post bine situat. Semnalul a fost dat, vom vedea ce urmeaza.
In concluzie, marile intrebari sunt acestea: destinul viitor al USL-ului si configurarea politica, problema reformei constitutionale si a legii electorale, dimensiunea economica si problema clientelismului in viziunea invingatorilor de azi. Iata ce vreau (vrem?) sa monitorizam la noul Guvern. Singura opozitie viabila trebuie sa vina din societatea civila, cea din Parlament este una subreda si nesemnificativa. Asa ca vant din pupa!    n
NOTÃ:
1. Coeficientul se calculeaza impartind voturile valabil exprimate la numarul de colegii uninominale, iar pentru anul 2008 spre exemplu, coeficientul calculat a fost undeva in jurul valorii de 20.000.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper