Regal baroc la Ateneul Roman

Un articol de ION BOGDAN STEFANESCU

De foarte multi ani nu am mai avut parte de o vreme atat de frumoasa si calda pe data de 1 Decembrie, Ziua Nationala a Romaniei. Anul acesta, Dumnezeu a trimis soare Armatei Romane si celor veniti, cu mic, cu mare, sa asiste la parada militara. Atmosfera acestei zile s-a perpetuat pana spre seara, incalzind sufletele celor care au ales sa vina la Ateneul Roman pentru a audia un concert de muzica baroca, eveniment extraordinar, rar intalnit pe scena muzicala romaneasca. Protagonistii au fost Camerata Regala, dirijorul Jin Wang si contratenorul Cezar Florin Ouatu.
Inca de pe vremea cand era student, Radu Chisu (violonist excelent, actualmente membru al Filarmonicii „George Enescu“ si concert maestru al Cameratei Regale), fiul exceptionalului oboist Radu Chisu (o vreme prim-solist al Filarmonicii „George Enescu“, trecut prematur in nefiinta, in Elvetia, cu cativa ani in urma), se straduieste sa duca mai departe numele tatalui sau, printr-o ambitioasa realizare, infaptuita alaturi de alti cinci colegi. Este vorba despre infiintarea unui ansamblu cameral de elita, care vizeaza integrarea in randurile sale a celor mai buni muzicieni tineri, uniti prin acelasi deziderat de promovare a valorilor muzicale autentice, atat interpretative cat si din domeniul creatiei contemporane. Cu acest proiect plin de elan tineresc s-au prezentat in fata ASR Principele Radu al Romaniei care, lesne cucerit de entuziasmul si talentul iesit din comun al acestor tineri, le-a oferit sprijinul. Sub Inaltul Patronaj al Altetei Sale s-a desfasurat si concertul din ziua de 1 Decembrie, primul dintr-o serie de cinci concerte care vor avea loc la Ateneul Roman pe parcursul stagiunii in curs.
Camerata Regala, infiintata in 2009, este astazi un ansamblu la care aspira cei mai buni instrumentisti tineri, selectati dupa o foarte riguroasa examinare. In felul acesta, nivelul interpretativ se mentine permanent la cote foarte inalte. Ansamblul este unul modulant, in sensul ca, pe langa compartimentele stabile de coarde, in functie de repertoriul abordat, sunt angajati si suflatori sau percutionisti, dar fara a depasi numarul real de muzicieni cu care se poate alcatui o adevarata orchestra de camera. Ascultandu-i, iti dai seama ca este vorba de un colectiv unit si omogen, cu un adevarat cult al sunetului si o preocupare deosebita in alegerea ipostazelor interpretative. Camerata Regala surprinde adesea prin aparitii scenice extrem de originale, cantand frecvent fara dirijor, in picioare, si cu partidele de instrumente dispuse altfel decat se obisnuieste.
(Dat fiind faptul ca Filarmonica „George Enescu“ nu mai are un ansamblu cameral de foarte multi ani – lucru regretabil –, sugerez ideea ca aceasta formula plina de suflu tineresc, de talent si virtuozitate, sa fie preluata de institutia noastra, macar cu statut onorific. Consider ca, astfel, imaginea Filarmonicii s-ar imbogati considerabil).
Am remarcat-o, la pupitrul I, alaturi de Radu Chisu, pe Simina Croitoru, fiica renumitului violonist Gabriel Croitoru, o prezenta mereu surprinzatoare si foarte apreciata in plan solistic, in stagiunile noastre. Prin prestatia lor, amandoi au impus o anumita conduita intregului ansamblu, care a sunat ca o orga vie. Pe tot parcursul concertului, am observat implicarea muzicala a acestor tineri si respectul fata de sugestiile de arcus ale concert maestrului, creandu-se astfel un anume sincron coregrafic ce a facut ca muzica sa aiba un impact cu totul deosebit asupra publicului. Ansamblul cuprinde cordari valorosi din Filarmonica „George Enescu“ si din Orchestra Nationalã Radio, dar si proaspat absolventi ai Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti ori chiar studenti. Cu totii poseda un nivel tehnic foarte ridicat si aspira la zonele cele mai elevate ale artei interpretative. Acesta este, cred, si motivul pentru care si-au ales drept conducator de orchestra pe unul dintre cei mai buni dirijori, invitat permanent in stagiunile noastre de concert, un dirijor care, de fiecare data cand apare in fata Filarmonicii bucurestene sau a Orchestrei Radio, produce un adevarat eveniment.
Maestrul Jin Wang, de origine chineza, este unul dintre foarte putinii dirijori invitati ai Filarmonicii care primeste punctajul maxim din partea orchestrantilor, fiindu-i apreciate tehnica dirijorala ireprosabila si stiinta de carte de-a dreptul remarcabila. Cu siguranta o va dovedi si in aceasta serie de cinci concerte pe care urmeaza sa le dirijeze, cu programe foarte diferite: de la muzica baroca, la cea clasica, romantica, contemporana sau de divertisment.
Apropo de divertisment, remarcabil a fost Jin Wang in concertul de Anul Nou,  alaturi de Filarmonica „George Enescu“, anul trecut, cu un program de valsuri impecabil realizate, cum numai vienezii stiu sa o faca, asumandu-si totodata si postura solistica de violonist, acompaniat de orchestra. Asa se explica de ce, de fiecare data cand Jin Wang dirijeaza, compartimentul coardelor suna altfel decat de obicei. Bun cunoscator al tehnicii violonistice, maestrul stie sa ceara anumite trasaturi de arcus sau modalitati de vibrato, ce fac ca ansamblul sa capete o sonoritate proprie marilor orchestre. Despre o astfel de sonoritate putem vorbi si in cazul Cameratei Regale, care a prezentat publicului meloman un regal de muzica baroca, un program foarte rar interpretat de vreo orchestra romaneasca, ce a cuprins lucrari integrale sau doar parti selectate si arii din operele celor mai cantati creatori ai perioadei baroce – J.S. Bach si G.F. Händel. Experienta lui Jin Wang, cu peste o mie de concerte la activ, cu studii la Academia de Muzica din Viena, cu perfectionari alaturi de Zubin Mehta sau Leonard Bernstein, fiind, de-a lungul vremii, invitat la pupitrul unor mari ansambluri simfonice ale Europei, precum Orchestrele Radio din Copenhaga, Stockholm sau Berlin, si-a spus cuvantul si in aceasta seara, cand a condus cu mare stiinta si eleganta Camerata Regala. S-a creat, in felul acesta, o atmosfera cat se poate de adecvata unei Zile Nationale si intru totul specifica unei Case Regale.
In mod categoric, la realizarea acestei atmosfere incarcate de sensibilitate si sonoritati pline de frumusete baroca, a contribuit si invitatul serii: Cezar Florin Ouatu, fiu – si el – al unui regretat muzician, prim-flautist al Filarmonicii din Ploiesti, Florin Ouatu, o adevarata legenda a urbei. Cezar Florin Ouatu, absolvent al sectiei de pian si cor la Liceul de Arta „Carmen Sylva“ din orasul natal (Ploiesti), a ales sa-si desavarsesca studiile in Italia, unde a terminat, cu punctajul maxim, una dintre cele mai prestigioase scoli de muzica din lume, Conservatorul „Giuseppe Verdi“ din Milano. Nu e de mirare, pentru ca Cezar Florin Ouatu poseda o voce extrem de rar intalnita in zilele noastre, recompensata cu premii internationale prestigioase, precum Premiul pentru cel mai bun contratenor la Concursul international de canto „Francisco Vinas“ de la Barcelona (Spania), Marele premiu la concursul international de canto „Competizione dell Opera“ de la Dresda (Germania), concurs care a avut cinci sute de participanti din toata lumea, Premiul pentru cel mai bun interpret baroc, la concursul international de canto „Renata Tebaldi“ de la San Marino (Republica San Marino), acesta din urma fiind considerat unul dintre primele patru concursuri internationale de canto din Europa, Marele premiu la concursul international de canto „Premio Spiros Argiris“ de la Sarzana (Italia). Asadar, o voce de contratenor dintre cele mai valoroase, o voce pe care am avut sansa, in ziua de 1 Decembrie, sa o ascult pe scena Ateneului Roman. O voce ingereasca, ireala uneori, impecabila pe tot parcursul reprezentatiei, care ne-a purtat in sferele cele mai inalte. Romania se poate considera privilegiata ca a dat lumii muzicale o asemenea voce (e drept, educata in Italia).
Revenind la Camerata Regala, putem aminti faptul ca orchestra, de la infiintare si pana astazi, a sustinut concerte la Ateneul Roman sau la Radiodifuziunea Romana, pe scena Salii „George Enescu“ din cadrul Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti sau pe cea a Salii Palatului. A fost programata in cadrul editiei trecute a Festivalului „George Enescu“ cu un concert integral de muzica romaneasca primit cu entuziasm de critica si public si, de asemenea, a fost prezenta, la ceremoniile Casei Regale a Romaniei prilejuite de Aniversarea Jubileului ASR Principele Radu al Romaniei, de investirea cu titlul de Alteta Regala a Principelui Nicolae al Romaniei, de Jubileul de 90 de ani al Majestatii Sale Regele Mihai, precum si de Ceremonia Decoratiei Regale „Nihil Sine Deo“.
Se cuvine sa subliniem disponibilitatea acestor tineri de a interpreta orice tip de muzica, la un nivel de adevarat profesionalism. Acum catava vreme, au putut fi ascultati acompaniindu-i pe cei de la Il Divo, concert care s-a bucurat de un succes enorm si, in curand, vor aparea la Sala Palatului alaturi de Richard Clayderman.
Camerata Regala a implinit in luna decembrie trei ani de existenta, mai precis, pe 13 decembrie, zi care „semnifica actul de nastere al unui legamant intre tinerii muzicieni si Familia Regala a Romaniei. Se implinesc trei ani de cand Alteta Sa Principele Radu al Romaniei a rezonat la unison cu entuziasmul si determinarea acestor tineri muzicieni de a aduce un suflu nou in peisajul muzical romanesc“ (citat din scrisoarea de multumire adresata ASR Principele Radu al Romaniei de catre membrii orchestrei). Trei ani de cand viseaza impreuna la o societate a valorilor autentice.
Nu putem decat sa uram Cameratei Regale bun venit in peisajul muzical romanesc si multi ani, de aici inainte, cu performante cat mai rasunatoare!

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper