Concert Regal la Ateneul Român

Un articol de COSTIN POPA

Pentru a cincea oara, aniversarea zilei de nastere a Majestatii Sale Regele Mihai a prilejuit reunirea sub cupola Ateneului a unui public numeros care a tinut sa participe la concertul extraordinar, special organizat sub auspiciile Fundatiei Principesa Margareta a României în beneficiul cunoscutului program „Tinere talente“.
Dedicat artistilor plastici si muzicienilor cu vârste cuprinse între 14 si 24 de ani, programul ofera burse de studiu, mentorat si promovare în scopul sprijinului la debut de cariera, mai ales ca tinerii sunt selectati din rândul celor cu situatie financiara mai dificila. În anul 2012, fundatia a acordat 28 de burse în valoare de 2000 de euro fiecare, pentru 14 plasticieni si tot atâtia muzicieni – cântareti, compozitori, instrumentisti, dirijori, viitori critici si muzicologi. În afara sustinerii în sine, tabara interdisciplinara de creatie de la Tescani a fost mediul prin care fundatia a dorit ca tinerii sa schimbe idei creative si sa pregateasca o expozitie inspirata de lucrari enesciene. Rotonda Ateneului a gazduit aceste pânze în seara Concertului Regal caritabil, menit atragerii în continuare de fonduri.
Realizarile si perspectivele fundatiei au fost subliniate în scurta alocutiune a Altetei Sale Regale Principesa Margareta. În Sala Ateneului au fost prezente si Altetele Lor Regale Principii Radu si Nicolae.
Dupa Dan Grigore si Cristian Mandeal, Nelly Miricioiu si Yuryi Tsiple, Remus Azoitei si Christian Badea, serata din acest an i-a avut ca oaspeti pe violonistul Alexandru Tomescu si Ansamblul Stradivarius dirijat de Gabriel Bebeselea. A fost ales un program scurt si dens care a cuprins „Anotimpurile“ („Le quattro stagioni“) de Antonio Vivaldi si „Cele patru anotimpuri“ („Cuatro Estaciones Porteñas“) de Astor Piazzolla, prezentate într-o formula inedita si surprinzatoare, ce a alternat viziunile celor doi compozitori asupra fiecareia din partile opusurilor, „Primavara“, „Vara“, „Toamna“ si „Iarna“. Desi din punct de vedere muzicologic, oportunitatea întreteserii incita la comentarii, stiut fiind ca epocile si stilurile diferite sunt despartite de aproape doua secole si jumatate, succesul la public a fost mare si a consfintit astfel si caracterul popular al concertului. Se pare ca riscul si-l asumase anterior si renumitul violonist si dirijor Gidon Kremer, cu propriul ansamblu Kremerata Baltika, într-un demers pe care l-a denumit prudent… „Opt anotimpuri“.
La Bucuresti, a fost ocazia ca interpretii sa-si dovedeasca versatilitatea si capacitatile de a se comuta rapid spiritual. Sunetul viorii Stradivarius Elder-Voicu a lui Alexandru Tomescu i-a prilejuit tânarului si valorosului artist momente elegiace alternând cu virtuozitatea, de la diafan la accentele sincopate.
Ansamblul Stradivarius este un produs al Fundatiei Române pentru Excelenta în Muzica (presedinte, dirijorul Christian Badea), format din tineri instrumentisti din România si Republica Moldova. Toti au cântat cu daruire, cu preocupare pentru omogenitatea sonora. Nu-i vorba ca de la pupitru au fost admirabil condusi de Gabriel Bebeselea, 25 de ani. Fost student al maestrului Petre Sbârcea la Cluj-Napoca, actualmente masterand al maestrului Horia Andreescu la Bucuresti, foarte tânarul sef de orchestra face parte din generatia emergenta de dirijori merituosi, fapt probat cu prisosinta. Cu gestica simpla, precisa si eleganta, cu tempi bine chibzuiti si creatori de atmosfera atât în baroc cât si în tangoul de Buenos Aires, cu atentie maxim distribuita pentru revelarea contributiei partidelor orchestrale, Bebeselea s-a aratat a fi un june intelectual al baghetei.
Concertul Regal de la Ateneul Român a fost o seara a tineretii si talentelor.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper