Jocul, sursa de inspiratie pentru designul de obiect

Un articol de Roland Vasiliu

O provocare permanenta în domeniul designului de obiect este cautarea de solutii noi si
de idei inovatoare pentru a fi valorificate în cadrul procesului de concepere a unui obiect. Sursele de inspiratie în design sunt nelimitate, caci, dintr-o observare atenta a unor detalii sau a unor situatii, un designer inventiv poate gasi o solutie noua la o anumita tema.
O astfel de sursa de inspiratie în design e jocul.
Prin intermediul jocului, copilul, înca din primii ani de viata, începe sa-si cunoasca mediul, învata, dezvoltându-si capacitatile fizice si mentale, dar si creativitatea, capacitatile de organizare sau de structurare a informatiilor.
Jocul este totodata o fereastra catre imaginar, în care totul poate fi posibil si realizabil. Prin joc se activeaza energii, e o activitate recreativa, putând alunga starile de oboseala, stres sau nervozitate. Un alt rol foarte important al jocului este socializarea. Prin jocuri se interactioneaza cu ceilalti parteneri, se creeaza legaturi si se construiesc grupuri sociale, interese sau teluri comune.

Designul poate actiona pe numeroase paliere, creând posibilitati noi de comunicare si relationare cu ceilalti membrii ai societatii, prin realizarea sau conceperea unor activitati creative ce pot sa contina elemente adiacente unor jocuri existente.
Având aceste premise, studentii aflati în anul al doilea la Sectia de Design a Facultatii de Arhitectura de Interior au avut de abordat, în cadrul unui proiect de atelier, realizarea sau reinterpretarea unor jocuri, inclusiv construirea unor obiecte functionale, cu un rol bine definit.
Proiectul pe care studentii l-au avut de conceput a trebuit sa respecte câteva conditii clare. Prima cerinta a constat în realizarea unui studiu asupra jucariilor sau tipurilor de jocuri existente în acest moment pe piata, deci o documentare riguroasa în prealabil. O conditie importanta a fost legata de materialul folosit, lemnul, care trebuia utilizat în proportie de 80%-90% pentru realizarea noilor obiecte. Aceste jocuri-obiecte trebuia sa fie perfect functionale, construite la scara 1-1.
O alta cerinta importanta a fost alegerea explicita si motivata a grupei de vârsta pentru care s-a conceput jocul respectiv. În fine, creativitatea si inventivitatea pe care fiecare concept de joc trebuia sa le implice au fost conditii esentiale.

Unele dintre aceste proiecte au fost o reinterpretare a unor jocuri existente, altele au venit cu idei si concepte noi, dar si cu seturi de reguli pentru noile jocuri. Totdodata, fiecare concept a avut si o prezentare grafica bazata pe identitatea vizuala a obiectului respectiv.

În cele ce urmeaza voi prezenta câteva exemple ale acestor proiecte.

 

SMARANDA ILIE
Joc de inteligenta si atentie,
pe suport orizontal

Grupa de vârsta – peste 14 ani
Coordonatori:  Lect. dr. scen. Doina Serban
Asist. drd. designer Roland Vasiliu
Asist. designer Romana Topescu

Proiectul a fost conceput plecând de la jocul de GO: o serie de piese de joc, ce contin, fiecare, un set de desene specifice pentru identificarea pe tabla de joc. Regulile sunt asemanãtoare cu acelea alejocului de GO, cei doi participanti urmarind sa se blocheze reciproc prin piesele ce se împart la începutul partidei.
Piesele au fost realizate în totalitate din lemn de balsa, inscriptionat cu desenele aferente. Dimensiunea pieselor de joc ocupa o suprafata de aprox. 50/50 cm.

 

ALEXANDRU CRISTEA
Joc modular de perspicacitate

Grupa de vârsta – peste 10 ani
Coordonatori:  Lect. dr. scen. Doina Serban
Asist. drd. designer Roland Vasiliu
Asist. designer Romana Topescu

Proiectul realizat, dupa o documentare atenta asupra jocurilor de perspicacitate, propune o solutie simpla de constructie a unei structuri de tip monobloc, dintr-un set de piese confectionate din lemn, bazate pe o serie de volume având la baza un cub.
Provocarea jocului: rezultatul la care jucatorul trebuie sa ajunga, dupa îmbinarea tuturor pieselor, pentru a realiza structura respectiva. Jocul este de mici dimensiuni, 10/10 cm, este compus din douã volume monobloc, care se obtin prin îmbinare modulara, fiind realizat în totalitate din lemn lacuit.

 

IULIA MIU
Joc
de perspicacitate si inventivitate

Grupa de vârsta – peste 12 ani
Coordonatori:  Lect. dr. scen. Doina Serban
Asist. drd. designer Roland Vasiliu
Asist. designer Romana Topescu

Proiectul urmator, unul dintre cele mai creative, are la baza povestea cufarului de comori pe care jucatorul trebuie sa le descopere, ajungând la valorile din interiorul cufarului. Conceptul a  fost inspirat de cutiile japoneze, cu un mecanism complex, realizat în întregime din lemn, perfect functional, cu o piesa importanta – cheia principala, pe care jucatorul trebuie sa o descopere pentru a accesa mai departe urmatoarele niveluri ale jocului. Conceptul este foarte interesant, reprezentând rezultatul unei documentari minutioase asupra mecanismelor, jucatorul fiind permanent surprins de mecanismul pe care trebuie sa îl foloseasca, pentru ca, la finalul calatoriei, sa descopere harta de unde va începe ultima etapa a jocului cu piese mobile. Jocul este de mici dimensiuni, cutia având 30/27 cm.

 

FEKETE ROZALINDA
Joc
de îndemânare
si echilibru

Grupa de vârsta – peste 7 ani
Coordonatori:  lect. dr. scen. Doina Serban
Asist. drd. designer Roland Vasiliu
Asist. designer Romana Topescu
Conceptul proiectului urmareste construirea unei structuri de catre unul sau mai multi jucatori cu un set de piese modulare care se îmbina între ele, scopul final al jocului fiind echilibrarea tuturor pieselor de joc într-o structura tridimensionala pâna la ultima piesa. Fiecare jucator îmbina rând pe rând câte o piesa din joc, astfel încât acestea sa ramâna în echilibru. Toate piesele jocului sunt realizate în întregime din lemn, iar structura finala poate ajunge la 40 cm înaltime.

 

ALEXANDRA COSCOVELNITA
Joc
de perspicacitate

Grupa de vârsta – peste 9 ani
Coordonatori:  lect. dr. scen. Doina Serban
Asist. drd. designer Roland Vasiliu
Asist. designer Romana Topescu

Proiectul prezentat mai jos este o reinterpretare în spatiu tridimensional a cunoscutului joc „spânzurãtoarea“. Este realizat din lemn, cu accesorii de prindere bazate pe balamalele cutiei si sisteme de prindere cu magnet pentru piesa principala a jocului. Jocul cuprinde o cutie pentru piese, care are si rolul de suport pentru „spânzuratoare“,  textul fiind scris pe o tabla cu ajutorul unei bucati de creta. Jocul include un set complet de litere din lemn.

 

VICTOR FIRAN
Joc
de creativitate
si concentrare

Grupa de vârsta – peste 9 ani
Coordonatori: Lect. dr. scen. Doina Serban
Asist. drd. designer Roland Vasiliu
Asist. designer Romana Topescu

Proiectul a avut la baza o idee foarte interesanta, inspirata din scrisorile cu autor necunoscut, în care fiecare litera are o alta caracteristica si provine dintr-un font diferit. Jocul este alcatuit dintr-un set din lemn cu toate literele alfabetului, inscriptionate separat, fiecare pe câte o piesa, ce se poate folosi ca o stampila pe suportul de hârtie ce este atasat jocului, cu ajutorul unei calimari si al unei tusiere. Piesele de joc, cutia si sistemul de închidere sunt în totalitate realizate din lemn, cu dimensiuni de aproximativ 25/25 cm.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper