O balanta a creativitatii si a designului textil

Un articol de ANNA-MARIA ORBAN

A patra Trienalà InternaTionalà de Arte Textile din Ungaria

În cea mai torida zi de vara a lunii iunie, pe data de 29, în cadru festiv, s-a deschis o noua editie a Trienalei de Arte Textile din Szombathely, Ungaria, eveniment la care anul acesta au participat aproape din toate colturile lumii 208 artisti si colective de designeri textilisti, cu 247 de lucrari/proiecte originale.
În Europa, acest eveniment cultural, unic în felul sau, a devenit cea mai importanta forma de manifestare artistica în Ungaria, cu o traditie de peste patruzeci de ani, ce a început odata cu anii ’70, cand arta textila constituie centrul de interes cultural pe plan national, apoi international pentru toti creatorii si iubitorii de arta textila, indiferent de varsta, gen sau nationalitate.

Unicitatea acestui eveniment se confirma atat prin nivelul profesional al creatiilor prezentate cat si prin categoriile lansate în domeniu: textil parietal/ambiental (lucrari care sunt create pentru perete sau lucrari spatiale), design textil (vestimentar/creatie unicat si utilitar/colectii pentru designul interior), minitextil-ul. Sunt forme de manifestare si la alte evenimente internationale de gen, dar categoriile „banda textila“ si „steag“ aici au fost omologate, autentificate ca directii si forme de manifestare specifice artei textile, o noua dimensiune conceptuala, o noua modalitate de expresie prin care s-a deschis un nou drum al creativitatii si al posibilitatilor de interpretare artistica.
Începand cu anul 2000, aceasta expozitie textila se lanseaza ca trienala internationala ce îsi anunta mereu o platforma tematica si invita artisti din toate colturile lumii sa participe prin jurizare la categoriile miniatura textila, banda textila si steag mai sus enumerate. Participarea internationala în cadrul acestor categorii are si un motiv strict practic atat din punctul de vedere al organizatorilor cat si al participantilor: miniatura textila nu poate depasi 20 x 20 x 20 cm (sunt dimensiuni standard stabilite la nivel international), în categoria banda textila latimea maxima este de 20 cm iar lungimea nedeterminata (standarde stabilite de organizatori), iar la categoria steag, dimensiunile nu trebuie sa depaseasca 100 x 300 cm (în ambele cazuri lucrarea în momentul ambalarii poate fi redimensionata, deci devine mai usor de expediat).
Trienala Internationala de Arte Textile din Szombathely a dat prilej si artistilor textilisti din Romania sa participe de-a lungul anilor la mai multe editii si categorii, printre care Ariana Nicodim, Valentina Stefanescu, Sandra Damian Cehuta, Ariana Dobra Covic, Claudia Musat, Zimán Vitályos Magdolna, Zsigmond Aranka, Károly-Zöld Gyöngyi, Köll Margit, Kecseti Gabriella, Anca Sesan, Cornelia Brustureanu, Ruxandra Grigorescu, Daniela Frumuseanu, Orbán Anna-Mária, Rodica Diaconu, Maria Diaconu, cat si Irina Hasnas-Hubbard care la editia a treia a fost premiata la categoria steag.
În Europa, prima bienala internationala de arta textila a fost organizata la Lausanne în anul 1962, fiind considerata pe plan european cel mai important eveniment cultural în domeniul artelor textile pana în anul 1995, un vis pus în realitate de elvetianul Pierre Pauli si Jean Lurçat, faimosul artist francez care a revolutionat tapiseria contemporana. În paralel, începand cu anii ’70, acest gen de manifestare apare si în Ungaria, la Szombathely, organizat mai întai la nivel national în Muzeul Savaria din localitate, apoi, din 2000, ca manifestare cu participare internationala în cadrul Galeriei de arta contemporana Szombathelyi Képtár. La cativa ani, în 1973, în orasul polonez Lodz, cu mare traditie în industria si arta textila, se va organiza prima expozitie de arta textila contemporana. Începand cu anul 1975, fara întrerupere, se organizeaza Trienala de Arte textile Lodz, cu participare internationala la categoriile arta textila parietala/ambientala. Anul viitor, aceasta ajunge la a 14-a editie. În paralel, la nivel national, se vor organiza trienala de miniatura textila (noua editii) si categoria unicat (unsprezece editii). Din aceasta enumerare a evenimentelor de gen nu poate lipsi Bienala de Arte textile Kaunas, din Lituania, ce si-a inaugurat a opta editie anul trecut în septembrie, cu ample manifestari culturale conexe artei textile ce încearca sa redefineasca rolul, menirea si posibilitatile interpretative ale acestui gen artistic. Publicul si artistii au avut parte de expozitii, spectacole de dans contemporan sau performance-uri ce trateaza tematica lansata a bienalei ca un subiect conex traditiei si fenomenului textil, încadrandu-se perfect prin spirit conceptual/experimental si interdisciplinar în noile tendinte ale artei contemporane.
Un eveniment cultural de amploare internationala necesita timp, mult efort (fizic/organizatoric, psihic/intelectual), multa atentie, seriozitate, devotament si, desigur, sursa financiara (azi din ce în ce mai greu de rezolvat), aspecte care nu totdeauna sunt sesizate de public, dar sunt inevitabile pentru organizatori.
Editia de anul acesta a Trienalei de Arte Textile Szombathely se concentreaza în jurul unei tematici cadru „textil +“ ce a dat curs unui întreg palmares de interpretari plastice în toate categoriile specifice, mai sus enumerate, la care artistii participanti au raspuns cu promptitudine, prin profesionalism, talent si fantezie creatoare. Calitatea materialului care se pliaza pe ideea elaborata sau adaptarea unei tehnici sau tehnologii specifice care sustin practic conceptul elaborat reprezinta  un adjuvant în acest laborator artistic. Regasim în aceasta diversitate de tehnici clasice (de tesere, împaslire, brodare, imprimare sau aplicatie) ce implica temeinice cunostinte de realizare, dar si abordarea tehnicilor mixte ce lasa loc unor rezolvari inedite, curajoase, personalizate, asociate si cu proprietatile oferite de materialele utilizate (de la firul de lana, matase, bumbac pana la materiale neconventionale utilizate în industrie sau alte domenii nespecifice), posibilitati pertinente pe care artisti le gasesc utile în functie de nevoile concretizarii crezului lor artistic. Într-o asemenea expozitie, participantii, fie ca sunt artisti sau simpli iubitori de arta textila, învata, constata, admira sau judeca realitatea vizuala prin prisma unei experiente unice, urmarind fiecare opera prezentata ca oglinda unui univers propriu construit pe repere comune, dar interpretate în spiritul individual al fiecarui creator. Nu este de mirare ca într-o astfel de manifestare culturala juriul a împartit mai multe premii prestigioase la toate categoriile caracteristice trienalei. Printre preminati se numara Kecskés Ágnes, Harmati Hedvig, Vajda Mária, Székely Judit, Temesi Apolka – la categoria „parietal/ambiental“, Szalma Ágnes, Vigh Krisztina, Grupul Yssi Csoport – categoria design textil, Enzinger Gertraud, Sejben Lajos, Czifra Ágnes – categoria „minitextil“, Richter Sára, Simándi Kövér Annamária – categoria „banda“, Göbölyös Márta – categoria steag. Premiile au fost acordate de Ministerul Resurselor Umane, Academia de Arta Maghiara, Uniunea Artistilor din Ungaria, Fundatia „Rózsa Anna“, Centrul de Sustinere Institutionala a Judetului Vas, Consiliul Designerilor Maghiari.
La numai doua ore de la vernisarea trienalei si acordarii premiilor în cadrul aceleiasi galerii s-a deschis o alta expozitie, intitulata „Textil-Irat“ – parafrazand arta textila prezentata ca o scriere, ca un document (irat = document scris), selectat din colectia Muzeului de Arte Textile Contemporane din Lodz, în prezenta domnului Arkadiusz Bernas, directorul Centrului Polonez din Budapesta, doamna Malgorzata Wrobelska Markiewicz, critic de arta si Jolanta Piwonska muzeograf. Cele cincizeci de lucrari expuse au prezentat o imagine ampla a peste saizeci de ani de activitate creatoare reprezentativa pentru cultura textila si apartin celor douazeci si sapte de creatori, printre care Magdalena Abakanowicz, Sadley Wojciech, Goebel Anna, Nowak Eva, Jolanta Rudzka-Habisiak, Wlodzimierz Cyigan, Zych Konrad si altii, cei mai importanti artisti textilisti polonezi cu renume international. Cu aceasta ocazie s-a pus accent pe importanta dialogului intercultural al carui numitor comun a fost arta textila si pe devotamentul artistilor textilisti polonezi de a ridica aceasta forma de manifestare la cel mai înalt nivel artistic. Aceasta expozitie a fost un adevarat regal atat pentru publicul amator de arta, dar mai ales pentru artisti, pentru ca s-au putut confrunta cu adevaratele dimensiuni monumentale, ale unor lucrari legendare, de o exemplara executie plastica si tehnica, opere care sunt reprezentative pentru perioada în care se contureaza un nou limbaj în arta textila parietala si ambientala. Monumentalitatea capata o definitie proprie artei textile, limbajul formal al compozitiei prinde aripi în abordarea unor materiale si tehnici proprii si începe sa se contureze gustul pentru spargerea tiparelor si a canoanelor clasice de reprezentare.
Asemenea tendinte regasim si în încercarile artistilor participanti la trienala din Szombathely, configurate nu doar prin abordarea monumentalitatii, ci si prin tendinta de a se impune prin spargerea tiparelor, redimensionarea limbajului specific si redefinirea unei traditii ancestrale a culturii textile. Iata de ce este important sa pastram integritatea unor opere semnificative si sa evaluam aceasta transformare printr-o experienta vizuala directa si concreta cu opera artistica.
Asa cum criticul de arta Fitz Péter a declarat despre fenomenul artistic din Szombathely în prefata catalogului de o exeptionala executie grafica si tipografica, „aceasta institutie artistica (Szombathelyi Képtár – galeria-muzeu a orasului ce gazduieste expozitia si colectia de arte textile) este un lucru rar si în plan international. Ea este gloria comuna a localnicilor si a textilistilor“. Colectia de arte textile contemporane pastrata în acesta institutie sta ca marturie despre importanta pastrarii acestor valori si ale acestei traditii conturate prin preocuparea comuna si devotata a artistilor textilisti. Creatii de valoare asemanatoare mai exista doar în Muzeul de Arte Textile Contemporane din Lodz, recent amenajat în fosta fabrica de tesaturi. Traditia acestor manifestari specifice culturii textile din Szombathely este mentinuta cu îndarjire neobosita si cu devotament de actuala conducere din care face parte istoricul de arta si curatorul trienalei, Cebula Kazmierczak Anna, dr. Zsámbéki Mónika, directorul actual al Szombathelyi Képtár, la care se adauga în mod firesc contributia profesionala a lui Wehner Tibor, Fitz Péter, Kovalovszky Márta, Sárosdy Judit, Keszthelyi Katalin, Sárvári Katalin – artisti, profesori si istorici de arta din Ungaria.
Daca aveti ocazia si drum spre Szombathely, Ungaria pana pe 29 septembrie a.c., nu pierdeti ocazia sa vedeti aceste expozitii textile pline de creatii interesante din Szombathelyi Képtár.  Niciodata reproducerea nu se compara cu experienta vizionarii unei opere de arta în dimensiunile sale reale. Fiti siguri ca veti avea parte de o experienta unica, inedita, chiar daca nu sunteti decat simpli degustatori de arta!    n

Aceasta lucrare a fost realizata în cadrul proiectului „Valorificarea identitatilor culturale în procesele globale“, cofinantat de Uniunea Europeana si Guvernul Romaniei din Fondul Social European, prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, contractul de finantare nr. POSDRU/89/1.5/S/59758“.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper