Cavalerul Ada Hausvater

Un articol de ***

Prefatam noua stagiune a Teatrului National din Timisoara, ce se va deschide în 3 septembrie, cu o informatie care ne face o imensa bucurie: Ministerul Culturii si Comunicarii din Franta i-a acordat Adei Hausvater – manager al Teatrului National din Timisoara, regizor, doctor în teatru si senator de onoare al Universitatii de Vest Timisoara – titlul de Cavaler al Ordinului Artelor si Literelor.

Ordinul Artelor si Literelor este, conform decretului de constituire 57-549/1957, o decoratie onorifica având scopul de a „recompensa acele persoane care s-au distins prin creatiile lor în domeniul artistic sau prin contributia pe care au avut-o în propagarea artelor si literelor în Franta si în lume“. În scrisoarea ce însoteste documentul emis în data de 13 aprilie 2012, ministrul francez al culturii si comunicarii, Frédéric Mitterrand, subliniaza ca Ordinul Artelor si Literelor este una dintre principalele distinctii ale Republicii Franceze, între cele patru ordine ministeriale ale statului francez.
Propunerea pentru nominalizare a venit din partea Institutului Francez din Timisoara, pe baza realizarilor artistice si manageriale care au condus la decizia Consiliului Ordinului, respectiv a Ministerului Culturii si Comunicarii de a acorda managerului Teatrului National titlul de Cavaler.

De la absolvirea Academiei de Teatru si Film, în 1997, Ada Hausvater a montat peste douazeci de spectacole în teatre din România si Republica Moldova, atacând un repertoriu extrem de variat, de la dramaturgia clasica („O scrisoare pierduta“ de I.L. Caragiale, „Prapastiile Bucurestilor“ dupa Matei Millo, „Trei surori“ de A.P. Cehov), la teatrul contemporan, adaptari si scenarii pentru teatru („La rascruce de vânturi“ dupa Emily Brontë, „Copenhaga“ de M. Frayn, „Scrinul negru“ dupa G. Calinescu, „Danseaza… fetele Mundy!“ de Brian Friel, „Împaratul mustelor“ de N. Williams dupa W. Golding, „Când Isadora dansa“ de Martin Sherman etc.).

Ca manager, a construit Teatrului National o identitate puternica, moderna, europeana. Dintre obiectivele mandatelor manageriale ale Adei Hausvater, realizate sau continuate în cel de-al doilea (început în 2011), amintim plasarea în circuitul teatral a doua noi sali de teatru – Sala 2 (parte a fostului bastion al Cetatii Timisoarei, fost manej imperial, fosta sala de sport, recuperata dintr-o avansata stare de degradare) si Studio 5; realizarea Fabricii de decoruri, prima structura de acest gen din România; recuperarea sinagogii desacralizate din cartierul Fabric si transformarea sa într-o noua sala de spectacole, în cadrul viitorului Centru European de Antropologie Multiculturala a Spectacolului (obiectiv în lucru); includerea Teatrului National în circuitul cultural european prin afilierea si implicarea în programele unor importante retele teatrale europene (Atelier Européen de la Traduction, European Theatre Convention); crearea unei dimensiuni europene importante a festivalului organizat de Teatrul National – Festivalul European al Spectacolului Timisoara – Festival al Dramaturgiei Românesti, certificata de cooptarea FEST-FDR în E.F.A.-European Festivals Association, cea mai importanta retea europeana de profil. Mai mult decât atât, trebuie mentionat, de asemenea, ca Ada Hausvater a pus bazele Asociatiei Timisoara Capitala Culturala Europeana, structura cu profil civic al carei scop este dezvoltarea Timisoarei în parametrii nominalizarii orasului pentru titlul de Capitala Culturala Europeana în 2021.  (Codruta Popov)

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper