Festivalul VIVA VOX sub semnul Luciei Stanescu

Un articol de COSTIN POPA

O viata de vis
Intrata în traditie, reunirea la Cluj-Napoca a unor ansambluri lirice studentesti nationale si internationale a facut ca municipiul de pe Somes sa devina, în prima parte a lunii mai, centrul vital cu rezonanta europeana al operei. Sub genericul de brand Viva Vox, marele festival care a reunit forte din Bucuresti, Cluj-Napoca, Timisoara, Iasi, Debretin, Szeged si Salzburg a polarizat atentia melomanilor, studentilor si dascalilor lor, oamenilor de cultura, presei. Clujul a vibrat la arta lirica si tinerii ei slujitori.
Editia a III-a a Festivalului Viva Vox s-a desfasurat sub presedintia de onoare a sopranei Lucia Stanescu, ilustra artista, renumita fosta directoare a Operei Române clujene, reputata profesoara de canto la Conservatoarele din Cluj si Livorno, îndrumatoare si sustinatoare neobosita a talentelor emergente, aspirante la glorie. Regina a Clujului liric, diva a României, cântareata de rezonanta internationala, Lucia Stanescu a fost si este adulata în municipiul în care si-a desfasurat cea mai mare parte a carierei si ni s-a înfatisat astazi, la vârsta senectutii împlinite, cu spiritualitate imaculata, fermecatoare ca întotdeauna.
Cariera  Luciei Stanescu a fost exemplara. Artista de geniu, vocalista de exceptie cu aplecare catre rolurile veriste, îndeosebi pucciniene, a impresionat publicul din tara si strainatate prin daruirea sa, prin conturul profund pe care l-a conferit personajelor, prin servirea cu pasiune a partiturilor, cu aura unui glas somptuos, stralucitor, cu traire ardenta, tulburatoare. În tot ce a realizat a purtat amprenta unui remarcabil om de cultura.
O serata speciala, cu forta magica, Gala „Lucia Stanescu“, i-a fost dedicata ca deschidere a festivalului, în ambientul atât de drag si familiar sopranei, sala Operei Române. Prilej pentru lansarea cartii autobiografice „A fost o viata sau un vis?“, aparute chiar în acele zile în conditii grafice deosebite, la editura locala EIKON. Prezentarea a fost facuta de realizatoarea TV Luminita Constantinescu si de semnatarul acestor rânduri. Personal, parcurgând volumul de aproape 500 de pagini, reascultând înregistrarile din CD-ul inclus, am surprins o simbioza… aceea între fluiditatea discursului cu care Lucia Stanescu înzestra în spectacole frazele muzicale si cursivitatea naratiunii din paginile cartii, între accentele din cânt si punctarile de verb, între subtilitatile culorilor vocale si sensibilitatea din pana autoarei. Scrisa în mai putin de noua luni, cartea a revelat o noua fateta a personalitatii distinsei soprane, cea de scriitoare memorialista. La întrebarea retorica din titlu, „A fost o viata sau un vis?“, raspunsul apare simplu: „Este o viata de vis!“
Omagiata de un public entuziast, de oficialitati si fosti colegi, precum mitropolitul Clujului, Albei, Crisanei si Maramuresului Î. P. S. Andrei, dirijorul octogenar Petre Sbârcea, directorul Operei Române, Rares Trifan – care i-a oferit si Trofeul de Cristal din partea artistilor teatrului, Lucia Stanescu a raspuns în cuvinte emotionante.
Adânca reverenta
În onoarea marii artiste, un concert extraordinar a deschis festivalul, prefatat de energicul director al Viva Vox, prof. univ. dr. Francisc Fuchs. Pentru a-si aduce prinosul de recunostinta, au cântat – în acompaniamentul Orchestrei Operei Române dirijate de Petre Sbârcea –, tenorul Stefan Pop, sopranele Cellia Costea si Tatiana Lisnic, basul Alin Anca. Programul a cuprins arii si duete din opere printre care, prin selectie, am remarcat exceptionala culoare timbrala si stilistica impecabila a Celliei Costea (aria „Vissi d’arte“ din „Tosca“ de Puccini), avântul tineresc promitator al lui Stefan Pop (în „La donna è mobile“ din „Rigoletto“ de Verdi“), puritatea de sunet a Tatianei Lisnic („Doina Stancutei“ de Tiberiu Brediceanu sau aria lui Mimì din „Boema“ pucciniana), ca si frumusetea vocii prin care junele Alin Anca anunta o cariera deosebita (serenada lui Mefisto din „Faust“ de Gounod). Nu au fost singurele momente notabile. Unsprezece partituri au fost cântate de cei patru tineri care, la final, i-au daruit Luciei Stanescu o calda îmbratisare prin interpretarea plina de iubire a cantonetei „Non ti scordar di me“. Entuziasmul a fost de nedescris.
Tot în onoarea doamnei Lucia Stanescu, Doctor Honoris Causa al Academiei de Muzica, a avut loc în Sala Studio a înaltei institutii de învatamânt superior un recital de arii si duete din opere. Si-au dat concursul soprana Nicoleta Maier (cu excelenta conducere a glasului si registru acut consistent în secvente din „Alcesta“ de Gluck, „Paiate“ de Leoncavallo si „Turandot“ de Puccini – aria lui Liù din actul al III-lea), soprana Adela Zaharia (cu frazare inteligenta si note înalte spectaculoase în arii din „Lucia di Lammermoor“ de Donizetti si „Romeo si Julieta“ de Gounod“), basul Bogdan Talos (cu timbralitate fabuloasa si largi perspective ce se vor împlini pe masura maturizarii artistice, intuite prin interpretarea ariei lui Leporello din „Don Giovanni“, ca si a ariilor din „Don Carlos“ de Verdi sau „Gioconda“ de Ponchielli), baritonul Lucian Petrean (cu registru central impunator în Prologul operei „Paiate“ de Leoncavallo si aria „Eri tu“ din „Bal mascat“ de Verdi), soprana Cristina Olteanu (arii din „Alcina“ de Haendel, „Somnambula“ de Bellini si „Flautul fermecat“ de Mozart). Sunt vocalisti la care… bastonul de maresal se afla în propriile ranite, cu conditia continuarii serioase a studiului sub îndrumarea maestrilor lor.
Prezentarea cartii „A fost o viata sau un vis?“ s-a facut si în zilele ce au urmat Galei „Lucia Stanescu“, cu acelasi mare succes, în foyerul Salii Auditorium Maximum, la Academia de Muzica „Gheorghe Dima“, ca si cu prilejul lansarii, în încheierea festivalului, la Teatrul Maghiar, a volumului „Opera Divina“ de Costin Popa, în care un important capitol contine un amplu interviu cu Lucia Stanescu. În contextul cartii si nu numai, personalitatea marii soprane a fost evocata de prof. univ. dr. Francisc Fuchs, Sabin Mircea Rus, directorul executiv al Festivalului Viva Vox si de reputatul bas Ionel Pantea. Asadar, Viva Vox s-a încheiat asa cum a început, sub semnul luminos al Luciei Stanescu, careia Clujul i-a facut o adânca reverenta.
De la Bucuresti la Salzburg
via Szeged
Organizarea celei de-a treia editii a festivalului studentesc de opera a fost exemplara. Cei doi directori au manevrat cu pricepere functionalitatea multiplelor manifestari: spectacole, ceremonii, cursuri de maiestrie, auditii, simpozioane, repetitii. Totul a mers cu precizie de ceas elvetian iar atmosfera a fost destinsa si însufletita. În fiecare seara, tineri si vârstnici au umplut salile Academiei de Muzica „Gheorghe Dima“, Operei Maghiare, Operei Române. Ulterioare Galei „Lucia Stanescu“, zece spectacole au fost prezentate de studenti din România, Ungaria si Austria.
Universitatea Mozarteum din Salzburg a pregatit, asa cum era de asteptat, o productie din creatia celui al carui nume îl poarta si a ales „Così fan tutte“. A fost unul dintre vârfurile festivalului, cu o pregatire muzicala care a frizat perfectiunea, datorata dirijorului Wolfgang Niessner si pianistei acompaniatoare Katja Borissova. Am regasit fluenta si dinamica mozartiana, tempii bine cumpaniti, rafinamentele. Desi nu am retinut timbralitati deosebite de voci, interpretii au impresionat prin muzicalitate si acuratete la expunerea desenului melodic. Într-o mizanscena moderna (regizor si scenograf Hermann Keckeis), toti au jucat convingator, admirabil. Îi numesc aici pe Alice Depret (Fiordiligi), Reinhild Buchmayer (Dorabella), Natsumi Uchi (Despina), Derek Rue (Ferrando), Matthias Winckhler (Guglielmo), Maxim Matiuschenkov (Don Alfonso).
Spectacolul cu „Alcina“ de Haendel reprezinta o productie mai veche, de succes, a Universitatii Nationale de Muzica din Bucuresti, care a atras atentia înca de la premiera din 2011, reluata si pe prima scena lirica a tarii. Am remarcat atunci ca realizarea ar trebui sa devina o scoala pentru generatii succesive de studenti. Într-adevar, acum, la Cluj-Napoca, distributia a adus si câteva nume noi, care s-au încadrat de minune în spectacolul regizat de Anda Tabacaru Hogea în scenografia moderna, inedita si atractiva a Ancai Albani, cu sprijinul remarcabil al Monicai Mihaescu, semnatara miscarii scenice. În jurul excelentei Veronica Anusca (Morgana), au aparut si alti tineri cu bune perspective, Ionela Florentina Soare (Ruggiero), Andreea Ioana Iftimescu (Bradamante), Oana Maria Serban (Oberto), Dominic Cristea (Melisso), alaturi de mai vechii Rodica Vica (în rolul titular) si Nicolae Simonov (Oronte). A participat orchestra de barockeri a Universitatii de Muzica bucurestene, dirijata acum de Adrian Buciu. La clavecin, Verona Maier.
Un demers pretentios, dus la bun sfârsit cu deosebit profesionalism de studentii Facultatii de Muzica a Universitatii din Szeged a fost reprezentarea dificilului opus „Castelul Printului Barba-Albastra“ de Béla Bartók. Cu mijloace scenice simple, dar cu ideatica originala, simbolica (la fiecare din cele sapte porti, eroul îsi scoate câte un vesmânt), datorata regizorului Toronyköi Attila, cele doua personaje, Judit si Printul, întruchipate de Töreky Katalin si Tarnai Dávid, au fost redate cu surprinzatoare maturitate artistica. Conceputa ca spectacol-coupé, seara a mai inclus Singspiel-ul mozartian „Directorul de teatru“, în care au evoluat Hardy Horváth Mária (M-me Herz), Jánoshegyi Anna (M-elle Silberklang), Decsi András (M. Vogelsang) si acelasi Tarnai Dávid (Buff). Regia a apartinut din nou lui Toronyköi Attila, dar la ambele titluri o mentiune speciala se cuvine a fi facuta pentru prof. dr. Temesi Mária care, alaturi de alti colegi, a asigurat pregatirea muzicala.
Rezervor de talente
Gazdele, studentii Academiei de Muzica „Gheorghe Dima“, au propus doua spectacole. Mai întâi „Elixirul dragostei“ de Donizetti si apoi „Bal la printul Orlovski“, acesta din urma inspirat de actul secund al operetei „Liliacul“ de Johann Strauss, care s-a vazut populat si de personaje din opere îndragite.
Se stie, Clujul este un rezervor imens de talente iar scoala locala de cânt, prestigioasa. Au fost dovezi si în acest mai 2012, alaturate dorintei de progres a tinerilor, stradaniilor dascalilor. În productia colorata si plina de verva a Ancai Daniela Mihut, remarca merge în primul rând catre tenorul Stefan Korch (Nemorino), a carui voce omogena se dezvolta stralucitor catre acute, depasind opacitatile din registrul central. Îi notez si pe Timéa Fülöp (Adina), Andrei Cheteles (Belcore), Arnold Gergely (Dulcamara) sau Livia Chiuariu (Giannetta). Din fosa, Cristian Sandu a condus cu energie si autoritate, temperând înclinatiile coristilor (studenti din anii I si II) catre decalaje cu orchestra.
Sub bagheta lui Adrian Morar si sub conducerea regizorala a Inei Hudea, care a semnat si plastica scenica, si eclerajul, un demers compozit pretentios a atras publicul… invitatii printului Orlovski au fost – pe lânga eroii din paginile straussiene –, Rigoletto si Regina Noptii, Susanna si Orfeu, Carmen, Gilda si Lauretta. O chemare la buna dispozitie, onorata.
Tot în lumea operetei ne-au purtat si studentii Facultatii de Muzica din cadrul Universitatii de Vest din Timisoara, condusi de dirijoarea Mihaela Silvia Rosca si în sustinerea pianistica a Silvianei Cîrdu. Plina de cuplete delicioase, „Mam’zelle Nitouche“ de Florimond Ronger (Hervé) a fost pretextul pentru îmbinarea cântului cu jocul actoricesc (regia Udvari András Sütö), cu elanul tineresc. Câteva nume… Valentina Zaha, Alexandru Mocanu, Sergiu Jereb, Dragos Statenco…
De la Iasi, studentii Universitatii de Arte „George Enescu“ au venit cu productia operei „Il campanello“ de Donizetti, în care specificul buffo s-a simtit în elementul lui. Octavian Dumitru (Don Annibale), Sabin Marcusan (Enrico), Alexandra Todosia (Serafina), Paul Buruiana (Spiridone), Ana Colta (Madama Rosa) au fost protagonistii condusi de Consuela Radu Taga de la pupitru si de Octavian Jighirjiu din scaunul regizoral.
Mai putin cunoscuta lucrare comica „Dulapul vrajit“ de Ferenc Farkas a fost prezentata de oaspetii de la Debretin, studenti ai Conservatorului universitatii locale. Spectacolul montat simplu si eficient de Miske László, cu costume bogate, a fost placut. Pacat ca nu a existat supratitrare. Prima remarca merge catre soprana Levai Eniko (Zulejka), alaturi de Novák János (Hasszán), Domko Imre (Cadiul), Harsanyi Tamas (Vizirul), Jasznik Ákos (Muftiul). A dirijat Gyüvészi Peter. Coordonarea proiectului a revenit dr. Mohos Nagy Éva.
Slagarul editiei, „Elixirul dragostei“, a încheiat si festivalul, protagonisti fiind absolventii cursurilor de maiestrie în canto, dirijat si regie. Nu mai putin de noua dirijori si dirijoare, mai multe Adine si Giannette, mai multi Belcore si Dulcamara au dat viata pe rând personajelor donizettiene, înconjurându-l pe singurul Nemorino, acelasi Stefan Korch, care a trebuit sa-si împarta sentimentele în spectacolul bine pregatit de Anda Tabacaru Hogea, titulara clasei de regie. Studiul cu ceilalti maestri, celebra soprana Leontina Vaduva (clasa de canto) si reputatul sef de orchestra Petre Sbârcea (clasa de dirijat) si-a aratat roadele prin daruirea cu care studentii au asimilat cele învatate.
Alte manifestari
Doua personalitati ale lumii lirice, directorul de casting al Operei Regale Covent Garden din Londra, Peter Mario Katona si conducatoarea unei cunoscute agentii de impresariat artistic din Frankfurt, Luisa Petrov, au primit înalte onoruri universitare, titlurile de Doctor Honoris Causa ale Academiei de Muzica. De nu mai putin de trei decenii, Peter Mario Katona ocupa cea mai importanta functie executiva a marelui teatru. Toate conducerile manageriale care s-au schimbat în acest rastimp au avut nevoie de cunostintele si profesionalismul sau imbatabil. A fost si este artizanul distributiilor care au dat si dau stralucire Operei Regale. Probabil ca nu exista în lume un director de casting mai longeviv.
Luisa Petrov desfasoara o sustinuta activitate în lumea managementului artistic, cu aplecare deosebita în promovarea cântaretilor români. De la Maria Slatinaru-Nistor, Leontina Vaduva si Eduard Tumagian la George Petean, Teodor Ilincai si Stefan Pop, multe vedete din România au fost si sunt impresariate de agentia germana. De altfel, si în timpul festivalului clujean, Luisa Petrov a auditionat câtiva tineri: Adela Zaharia, Bogdan Talos, Daniel Mateianu, Cristina Necula, Lucian Petrean, Nicoleta Maier, Nadejda Cerchez, Yelizaveta Kadelknyk.
La ceremonie, cele doua Laudatio – rostite de prof. univ. dr. Elena Moldovan si prof. univ. dr. Francisc Fuchs – au subliniat marile merite ale lui Peter Mario Katona si Luisei Petrov. Cei doi au raspuns cu caldura. Un moment deosebit a fost proiectarea mesajului video venit din partea celebrului tenor Plácido Domingo, care l-a felicitat pe directorul de casting al Operei Regale. La rândul sau, dl Katona a oferit Academiei de Muzica diploma obtinuta de tatal sau, baritonul Iulius Katona, nascut la Cluj, la absolvirea Conservatorului clujean. Printre aplauze, traditionalul imn „Gaudeamus igitur“ a umplut spatiul Salii Studio.
În plan teoretic, Festivalul Viva Vox 2012 a inclus Cursurile de maiestrie jurnalism muzical si management cultural (sustinute de Costin Popa, respectiv Sabin Mircea Rus), Simpozionul stiintific international „Music, management and media – a timeless competition“ si workshop-ul „Opera si societatea contemporana globalizata“ – moderatori Ionel Pantea si Costin Popa. As zabovi putin asupra problematicii workshop-ului. S-au discutat teme de actualitate precum necesitatea primordialitatii vocii într-un spectacol liric, regiile moderne de opera în contextul respectului pentru partitura si stil, aspecte ale globalizarii – sporirea fara precedent a concurentei datorate diversificarii prezentelor solistice ale cântaretilor din toate colturile lumii, importanta coproductiilor în conditiile crizei economice, problematica spectacolelor receptate în sali versus înregistrarile video-audio, nevoia sporirii calitatii prin instruire serioasa etc. Consistente interventii si comentarii au avut prof. univ. dr. Adrian Pop, prof. univ. dr. Elena Moldovan, prof. univ. dr. Francisc Fuchs, soprana Angela Nemes, tenorul Constantin Nica, Sabin Mircea Rus, dr. Razvan Rimbasiu, Miron Marie, dar si masteranzi ai Academiei de Muzica.

În loc de încheiere
Ca si la editiile anterioare, Festivalul Viva Vox a fost un mare succes si si-a probat caracterul de unicitate la scara internationala. Formula de desfasurare s-a dovedit viabila, selectia universitatilor invitate din strainatate a permis vii comparatii, programul a fost divers si bogat. Organizatorii au stabilit o periodicitate de doi ani, asa încât editia 2014 nu este departe. Structura si durata de desfasurare mi se par propice pentru a fi mentinute iar universitatilor indigene li se pot adauga si alte nume de institutii straine de învatamânt superior muzical, alaturi de cele traditional invitate.
În Cartea de Onoare, Luisa Petrov si-a exprimat „admiratia pentru membrii acestei faimoase academii, pentru organizatorii festivalului, pentru tinerii studenti…“ si a notat: „pepiniera de voci – artisti deveniti staruri mondiale, Clujul este acum una din metropolele muzicii în Europa“.
Într-adevar, prin Viva Vox, municipiul Cluj-Napoca si-a dovedit o data în plus forta si valoarea pe tarâmul artei, luând înca o importanta decizie pentru investirea cu titlul de Capitala Culturala Europeana 2020.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper