Dans in (Festivalul National de) Teatru

Un articol de LINDA PESCHIR

Ca in fiecare an, am avut bucuria sa descoperim sectiunea Dans in teatru in cadrul F.N.T. In 2011, aici au fost inscrise spectacolele „Crazy Stories in the City“, „Nevestele vesele din Windsor“, „Othello si preaiubita lui Desdemona“ si „Yerma“.
Creat  de coregraful Arcadie Rusu pentru a reprezenta România la Expozitia Mondiala de la Shanghai si jucat pe scena Teatrului Foarte Mic, „Crazy Stories in the City“ aduce in fata publicului lumea basmelor si a traditiilor populare romanesti. Având la baza dansul sportiv, Arcadie Rusu s-a format ca dansator si coregraf la Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica din Bucuresti, sectia Coregrafie, unde a absolvit Masterul de arta coregrafica. Pe o tema data, lucrarea sa este realizata cu aportul actorilor Oana Albu, Vitalie Bantas, Avram Birau, Ruxandra Enescu, Stefan Lupu, Valentina Popa, Radu Zetu, alaturi de care danseaza Ioana Marchidan si Galina Bobeicu.
Ati vazut „Ursul pacalit de vulpe“ sau „Prâslea cel voinic si merele de aur“ in variante scenice nu doar pentru copii? Ceea ce reuseste Arcadie Rusu este sa creeze un fir narativ comun pornind de la povesti si snoave, tratate in maniera personala. Spectatorul este calauzit pe traseul acestor repovestiri atât prin intermediul jocului actoricesc, cât si al dansului contemporan si al celui popular. Fie ca sunt din Moldova sau Oltenia, muzica si dansul insotesc in periplul lor personajele, aflate mereu in schimbare, continuu implicate in intrigile populare, astfel incât „Crazy Stories in the City“ reuseste sa spuna o poveste chiar si despre oamenii care spun povestea.
Inspirându-se din tipologia personajelor commediei dell’arte, dar folosindu-se de plasticitatea pantomimei in general, spectacolul nu apeleaza deloc la text. Elementele de costum popular, precum brâul sau masca sunt singurele piese de recuzita. Cu o exemplara economie de mijloace scenografice, spectacolul ne transporta intr-o lume a propriilor noastre amintiri despre povestile românesti. Urmarind spectacolul lui Arcadie Rusu – unde coregrafia contemporana actioneaza ca un liant al naratiunii – râzi, te infricosezi, cânti, dansezi si nici nu stii când ai parcurs aceasta nebuna poveste atemporala.
In fiecare dintre celelalte trei spectacole ale sectiunii Dans in teatru, coregrafia a avut  o contributie importanta, in sensuri diferite.
„Nevestele vesele din Windsor“ de William Shakespeare in regia lui Alexandru Tocilescu, spectacol prezentat intr-o varianta de musical la Teatrul Metropolis, beneficiaza de coregrafia Feliciei Dalu, care introduce in desfasurarea actiunii stepul.
In „Othello si preaiubita lui Desdemona“ dupa William Shakespeare (adaptare de Imola Márton, regia Mihai Maniutiu), coregraful Péter Uray transpune jocul actorilor trupei de la Studio M in zona dansului contemporan, folosind elemente burlesti sau dramatice, care dau consistenta laturei dinamice a spectacolului.
„Yerma“ de Federico García Lorca (regia Béres László, muzica originala Apostolache Zeno Eusebio) aduce in prim-plan dansul flamenco, prin coregrafia
lui András Lóránt, fara ca acesta sa reuseasca sa impuna actorilor atitudinea specifica dansului de caracter spaniol.
Mai multe formule combinatorii, tot atâtea prilejuri pentru iubitorii teatrului si ai dansului de a se regasi din nou pe un tarâm comun in Festivalul National de Teatru.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper