La rascruce de preturi

Un articol de Nicu Ilie

Abundenta de Victor Brauner la casele de licitatii internationale, din Franta în Elvetia, Germania si Marea Britanie, precum si recordul anual al lui Brâncusi (cu 11 milioane de euro pentru lucrarea „Le premier cri“) sunt evenimente cu prea putinã influentã asupra pietei de artã de la Bucuresti, unde modernistii si pictorii din diaspora sunt putin prezenti si încã n-au ajuns pe gustul cumpãrãtorilor. Însã Licitatia de Postmodernism si Contemporanã de la Artmark a adus cresteri importante de pret (si volum de vânzãri) pentru autorii de dupã cele douã rãzboaie, fermentul fiind cresterea generalã a pietei, cu pictorii traditionalisti în prim-plan. Printre lucrãrile aflate în aceastã sesiune de licitatii s-au numãrat unele semnate de Baba, Bãlasa, subReal, Dumitru Gorzo, Horia Damian, Iulian Olariu (reprodus pe coperta acestui numãr din „Cultura“), Sorin Ilfoveanu, Viorel Mãrginean sau Pacea si Piliutã. Cea mai scumpã lucrare a licitatiei a fost un Tuculescu de 26.000 de euro, urmatã de un Bãlasa de 13.000 de euro si un Gorzo de 6.800 de euro.
A fost a doua licitatie dedicatã autorilor contemporani din România, dupã ce o primã editie s-a desfãsurat în primãvara acestui an la aceeasi casã de licitatii. Artmark a anuntat cã, însumând rezultate celor douã, precum si lucrãrile apãrute în licitatii netematizate, valoarea totalã a vânzãrilor de artã contemporanã în 2011 a depãsit deja 500.000 de euro. Oficialii casei de licitatii estimeazã cã acest an va rãmâne unul decisiv în ceea ce priveste autorii modernisti si postmodernisti, comparând 2011 cu impactul pe care anul 2008 l-a avut asupra picturii traditionaliste, startul de atunci determind o crestere de 1600% în anii care au urmat. „Asteptãrile se bazeazã nu numai pe numãrul în crestere de investitori din piata de artã, atrasi de randamentele fãrã egal ale operelor artistilor tineri, cât mai ales pe ipoteza cã vânzãrile vor reflecta recunoasterea si tot mai larga popularitate internationalã a artei românesti recente“, se aratã într-un comunicat-bilant al Artmark. Trimiterea directã este la succesul înregistrat de
pictorii din România în marile târguri de artã ale toamnei, la Londra, Venetia si Paris. Pe aceastã piatã primarã, a vânzãrilor prin galerii si expozitii, artistii români au atras atentia presei internationale, de la „Le Figaro“ la „Financial Times“. Cei mai vizibili au fost Adrian Ghenie si Mircea Cantor, secondati oarecum surprinzãtor de Florin Mitroi.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper