În onoarea Regelui

Un articol de COSTIN POPA

Fundatia Principesa Margareta a Romaniei desfasoara o sustinuta activitate pe linia promovarii tinerelor talente. Chiar asa se intituleaza programul prin care ofera burse de studiu, sesiuni de mentorat si promoveaza artisti aflati la început de cariera, care au nevoie de sprijin financiar spre a-si urma calea talentului. Beneficiarii au vârste cuprinse între 14 si 24 de ani, provin din licee si universitati bucurestene. Pentru anul 2011, douazeci si sase de burse în valoare de 2 000 de euro fiecare au fost oferite unui numar de treisprezece muzicieni si treisprezece plasticieni.
În beneficiul programului „Tinere talente“, pentru atragerea de fonduri, în 2008 a fost deschisa seria manifestarilor prin care importanti artisti au sustinut concerte si recitaluri la Ateneul Român. Începând cu pianistul Dan Grigore, continuând cu Orchestra de Camera Radio dirijata de Cristian Mandeal, cu recitalul sopranei Nelly Miricioiu în compania baritonului Yuriy Tsiple, acompaniati de Orchestra Româna de Tineret, condusa de Horia Andreescu, anul acesta Concertul extraordinar i-a avut pe afis pe violonistul Remus Azoitei si pe dirijorul Christian Badea, la pupitrul Corului si Orchestrei Simfonice a Filarmonicii George Enescu.
Contextul a fost cu totul special, fiind vorba de preziua aniversarii celor nouazeci de ani ai Regelui Mihai I. De altfel, concertul s-a desfasurat în prezenta Regelui si a membrilor familiei. În alocutiunea sa, Principesa Margareta a subliniat scopurile nobile ale Fundatiei, activitatile sustinute în cele peste doua decenii de existenta, îndemnând pentru sprijin generos si în viitor. O scurta pelicula a înfatisat aspecte ale editiei 2011 a programului „Tinere talente“.
Unul dintre cele patru imnuri compuse de Haendel pentru încoronarea Regelui George al II-lea al Marii Britanii, „Zadok the Priest“ HWV 258, a deschis concertul. Cald si maiestuos a rasunat celebrul „God Save the King“.
Reputat artist, Remus Azoitei a oferit o talmacire a „Concertului nr. 1 în sol minor pentru vioara si orchestra“ de Max Bruch în care si-a expus cu daruire tonul superb si tehnica impecabila. Sustinut de energicul si profundul analist care este dirijorul Christian Badea, Azoitei a cântat cu gravitate Preludiul: Allegro moderato si cu brilianta Finale: Allegro energico. Piesa „Lautarul“ de Enescu, oferita în bis, a fost omagiul pe care violonistul l-a adus marelui creator român.
Pentru Christian Badea, „Poema Româna“ de George Enescu a fost un nou prilej pentru o demonstratie de tratare complexa si maiestrita a unei pagini cunoscute. În fata unor ansambluri în optima forma, Badea a construit gradual, de la linistea primelor secvente la evolutiile ample, de la chemarile doinite la tumultul dansant, în care pulsatia mi-a adus aminte de o viziune celebra a primei Rapsodii enesciene, cea a lui Sergiu Celibidache.
Imnul Regal ce încheie „Poema Româna“ a fost ascultat în picioare de întreaga asistenta, care a obtinut si bisul dorit. n

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper