I Advocate FEMINISM

Un articol de OLIVIA NITIS

ArtPoint Gallery – Kulturkontakt Austria

Statement:
I Advocate FEMINISM1
Curatoare: Olivia Nitis
Artisti: Elena Kovylina (RU), Igor Grubic (HR) & Lana Cmajcanin (BA), Patricia Teodorescu (RO)
Expozitia „Statement: I Advocate Feminism“ pune în dezbatere problema identitatii feministe, considerate adesea în spatiul occidental, dar si în tarile est-europene, incomoda si inadecvata. Însa realitatea concreta la nivel socio-politic, înca solicita pledoarii în favoarea feminismului.
Feminismul reprezinta un angajament socio-politic si implica nu doar problematici specifice femeilor, ci si o întelegere a necesitatii parteneriatului între femei si barbati cu scopul de a pune capat discriminarilor, sexismului si sistemului patriarhal. Desi vorbim de sisteme patriarhale, acestea nu favorizeaza toate clasele de barbati.
Oricine poate sustine Feminismul în acelasi timp cu ecologismul sau fenomenul încalzirii globale. Prin pledoaria în favoarea Feminismului mutam atentia de la cine are dreptul de a se numi Feminist/Feminista, de la un aspect de identitate personala si auto-definire la ce înseamna Feminism si la actiune Feminista.
Este sexismul o formã de opresiune încheiata? Nu mai putem vorbi despre exploatarea femeilor? Nu traim înca în sisteme patriarhale?
Este important sa te numesti Feminist/Feminista sau sa actionezi ca atare? Dincolo de denumire, daca alegi sa spui Nu opresiunii femeilor, sau violurilor din Bosnia Hertegovina, sau dependentei economice a femeilor fata de barbati, la finele zilei, esti ceea ce întelegi din realitatea politica, plus actiunile care îti reflecta principiile.

Instalatia artistilor Igor Grubic si Lana Cmajcanin intitulata „I Begged Them to Kill Me“/ „I-am implorat sa ma omoare“ se refera la violarea în masa a femeilor si fetelor în timpul razboiului din Bosnia si Hertegovina. Lucrarea se concentreaza, pe de o parte, asupra fenomenului în sine ca metoda deliberata de razboi, dar ridica, de asemenea, problema tratarii victimelor de razboi, tinând cont de tabuul social în relatia viol-victima, cu consecinte grave asupra victimelor, care suporta excluzinea sociala, în lipsa unui sprijin adecvat si a unor legi non-discriminatorii. Cifra 20 000 corespunde numarului oficial al victimelor abuzurilor în timpul razboiului din Bosnia-Hertegovina. Se presupune ca cifra reala este mult mai mare.

În lucrarea sa video „Red Pomegranates“ / „Rodiile rosii“ artista Elena Kovylina reflecteaza asupra incompatibilitatii dintre mediul urban si matricea traditionala a relatiilor interumane pe fondul unui ritual de nunta. Contrastul de ritm, ruptura aparenta dintre cele doua lumi, cea în care o mireasa calareste un magar si mediul urban agresiv al unei sosele cu camioane si masini conduse de barbati, dezvaluie, la o analiza mai atenta, esenta unei realitati patriarhale neschimbate în timp. Evolutia tehnologica nu garanteaza o evolutie la nivelul mentalitatilor. Lucrarea este un re-make al unui performance al artistei din 1999 din Yerevan.

Patricia Teodorescu se concentreaza mai degraba asupra capacitarii si nu a victimizarii în combaterea discriminarilor. Instalatia sa video „Freedom She Said“ este expresia unei meditatii serioase asupra rolului femeii în societatea contemporana, nu doar în relatie cu barbatii, ci mai ales cu ea însasi.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper