Despre esenta criticii de opera

Un articol de COSTIN POPA

Mai deunazi, un colocviu cordial cu un distins si erudit prieten, imbatabil aficionado liric, mi-a readus in gând unele notatii publicate prima oara acum peste cincisprezece ani si reluate in volumul meu „Opera live“. Articolul se intitula „Autoritatea criticii muzicale“ si se ocupa de diferitele stiluri de abordare a evaluarilor de voce si, pâna la urma, de spectacol.

Laudam atunci publicistica italiana si franceza, reprezentata prin semnaturile referentiale ale muzicologului Rodolfo Celletti, criticilor Sabino Lenoci (directorul revistei „L’Opera“), Giorgio Gualerzi (columnist de renume) s.a., respectiv Sergio Segalini, cel din urma fiind la acea vreme redactorul-sef al revistei pariziene „Opéra International“, actuala „Opéra Magazine“. Ma declaram adeptul fara rezerve al plasarii elementelor de estetica vocala ca placa pivotanta a demersului critic. Desigur, totul abordat de la altitudinea profesionalismului autentic, ceea ce impune stapânirea fara fisura a culturii vocilor si vocalitatii rolurilor, auz muzical perfect (da, precizarea nu trebuie sa surprinda!), exemplara vointa deontologica si independenta totala, fara imixtiuni din partea promotorilor de imagine, agentilor impresariali, caselor de discuri s.c.l.
Conversatia a pornit acum de la lecturarea unor cronici ale aceleiasi seri de spectacol, aparute in publicatii diferite, una franceza, cealalta germana. Fiind vorba despre o scena celebra, cele doua articole erau semnate de autori cu mare raspundere in redactii. De fapt, numele nu au nicio importanta, intrucât pun in pagina, cu claritate, liniile directoare ale prestigioaselor reviste de specialitate.
Referitor la eroina titulara, condeierul francez sesiza registrul mediu insonor si inconsistenta celui grav, lipsa raportului dramatic in confruntarea dintre vocile de soprana si mezzosoprana, in defavoarea primei. Asa cum, pe vremuri, un muzicolog italian nu s-a sfiit sa foloseasca sintagma „Nemorino la Teba“ (observând un glas de extractie pur donizettiana in rolul Radamès din „Aida“), criticul de pe malurile Senei a lansat acum bomba „Mimì la Comedia Franceza“, cu alte cuvinte sanctionând un glas liric intr-un context dramatic. Pornind de aici, in chip natural, un moment de vârf al derularii muzical-teatrale a fost caustic apreciat drept „criza de nervi de midineta in loc de declaratie de razboi de primadona“. Desigur, elemente conjuncturale precum precautiunile la inceput de spectacol au fost marcate. Frumusetea vocii sopranei si emotia in talmacirea pasajelor lirice au fost subliniate, ca factori pozitivi in derularea serii. Cu toate acestea, concluzia severa a ramas… „eroare de casting“.
Analizând… analiza, remarc preocuparea comentatorului pentru calitatile de omogenitate a glasului, pentru raportul intre timbrul artistei si vocalitatea rolului, cu reflectare in lipsa dramatismului la infruntarea cu rivala sau in momente declamatorii cheie. Cu alte cuvinte, plaseaza estetica vocala in nucleul evaluarii.
Celalalt articol apreciaza: „Nu exista nicio fraza, nicio jumatate de sunet care sa nu fi fost reusite perfect, nicio culoare, niciun gest care sa nu fi izvorât din (…) muzicalitate“. Sunt consemnate si alte referiri la glas, precum ca artista „a reusit o colorizare mai larga in registrul mediu, fara ca notele inalte sa sufere“, dar momentul de vârf de care aminteam mai inainte a fost apreciat aici drept „o eruptie vocala care a contat ca unul din marile momente pe care un teatru de opera il poate oferi“. Concluzia subliniaza „tehnica impecabila si stilistica perfecta“, „inaltul nivel artistic al sopranei“, declarând seara „un eveniment magic“. De la „eroarea de casting“ pâna aici este o lunga cale.
… Un singur spectacol, doua versiuni evaluative. Intrucât nu am fost prezent in sala, nu pot inclina balanta. Doar semnalez divergenta provenita din stilul de abordare al cronicilor. Si ramân credincios crezului exprimat mai sus, când vorbeam despre coordonatele inaltei altitudini profesionale… cea care genereaza definitiv si cu putere autoritatea criticii de opera.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper