„Atelier 030202“ – arta vie în centrul Bucurestiului

Un articol de CORNELIA MARIA SAVU

În perisajul bine prafuit (cu rare exceptii) al galeriilor de arta din Bucuresti – ma gândesc la cele traditional aflate în custodia U.A.P. –, a aparut, în decembrie 2009, un nou spatiu expozitional adjudecat tineretii chiar de la deschidere. „Atelier 030202“, parterul de la Sala Noua a Teatrului de Comedie (Str. Sfânta Vineri nr. 11, lânga Sinagoga), si-a gasit repede un loc aparte printre galeriile ce gazduiesc iesirile în lume ale noului val din artele vizuale.

Aflat la pupitrul de comanda al „Atelierului“, graficianul Mihai Zgondoiu stie sa aleaga expozantii si sa managerieze evenimente de gen. În proiectul sau pe termen lung, el mizeaza pe artistii pentru care inovatia si experimentul înseamna vocatie, si nu supa reîncalzita pe româneste a unor noutati de mult trecute pe la altii. Într-un an de existentã, la „Atelier 030202“au expus 35 de artisti din tara si din strainatate, s-au derulat noua proiecte (în care au fost implicati si sase curatori/istorici de arta), între acestea remarcându-se „Idila“, un spectaculos dialog vizual pe tema data între artiste românce si artiste austriece, „Cosmarul“, confesiuni audio-vizuale la granita dintre scris/citit si privit – ambele curatoriate de Olivia Nitis, deja un nume cu marca în domeniu –, si „Experiment în gravura mexicana“, parte a Bienalei Internationale de Gravura Experimentala, avându-l ca director pe graficianul Ciprian Ciuclea.
La „Atelier 030202“ exponatele sunt lasate sa respire liber într-un spatiu deschis, aerat, fara adjuvante sâcâitoare. Discursurile retoric-gaunoase cu pretentii de filozofeala abisala data bine în clocotul incoerentei au fost înlocuite de prestatia unor cunoscuti dj care mixeaza special pentru aceste evenimente, de cataloage cu staif, de texte semnate de scriitori si jurnalisti prieteni ai „Atelierului“ si ai artistilor expozanti, asezate într-un biblioraft la îndemâna publicului, fara alte intermedieri. Vernisajele noii galerii nu ocolesc (nici n-ar avea de ce) mondenitatea, care face casa buna cu discutiile animate, pâna în miez de noapte, între artisti din generatii diferite, jurnalisti, scriitori, curatori, critici si privitori obisnuiti. Multe dintre proiectele altora s-au copt, s-au rotunjit la serile „Atelierului“ care are buna vecinatate si cu tinerii regizori si actori carora Teatrul de Comedie le-a daruit Sala Noua pentru montarile novatoare.
De la jumatatea lunii februarie pâna la sfârsitul lui martie si începutul lui aprilie sunt anuntate trei evenimente care adeveresc profilul galeriei asa cum s-a conturat el în anul trecut. Proiectul „Perceptio“ va reuni în „Atelier“, în perioada 18-27 februarie, 14 artisti inspirati de un parfum si de tot ce tine de lansarea unui asemenea produs. În noaptea vernisajului, publicul va afla numele creatorului miresmei a carei intrare în lumea eleganta e însotita de instalatii, sculptura, pictura, colaje realizate special pentru o asemenea neconventionala mondenitate si numele parfumului vedeta. Proiectul îi apartine jurnalistei Ioana Mîtu, care, de ceva vreme, vrea sa impuna în lumea artei de la noi calitatea de art style curator.
Vor urma un duo desen/pictura (3-21 martie) George Anghelescu&Stefan Ungureanu si personala (pictura) Simonei Vilau (24 martie – 12 aprilie), artista care, anul trecut, si-a exersat la „Atelier 030202“, cu profesionalism, calitatea de curator, dar a si fost prezenta în expozitii de grup.
Albert, Bad Art(ist) Fantasy
Prima expozitie gazduita în anul 2011 de „Atelier 030202“ (21 ianuarie – 18 februarie) este personala tânarului artist vizual Albert Tiberiu Sofian curatoriata de scriitorul si jurnalistul Dan Mircea Cipariu. Nascut în 1981 la Sibiu, absolvent al Liceului de Arta din burgul transilvan (sectia grafica) – al Facultatii de Restaurare din cadrul Universitatii „Lucian Blaga“ – Sibiu. Posesor al unui masterat Magna Cum Laude (U.A.D. Cluj-Napoca, sectia Grafica) artistul îsi finalizeaza acum doctoratul tot la U.A.D. Cluj-Napoca, avându-l drept coordonator pe prof.univ.dr. Radu Solovastru, cu proiectul de cercetare „Demonologie“.
Olimpic national de arte vizuale, în 1998 si 2000, participant la expozitii de grup în cadrul „Atelier 35“ (UAP Sibiu), cu trei personale la activ, în orasul natal (UAP Sibiu) si la apasat selectiva „Kron Art Gallery“ din Brasov, Albert Tiberiu Sofian a participat activ si profesionist si la prima editie a Taberei de creatie „Free Art“ de la Copsa Mica, proiect initiat si coordonat de colegul sau Mihai Zgondoiu.
Prima personala bucuresteana a artistului care semneaza Albert (cred ca nu doar pentru a oferi privitorului o semnatura simplificata, de tinut minte, ci si ca posibila aluzie la Albert cel Mare, se va vedea mai încolo de ce) se înscrie plenar în trendul novator al „Atelierului 030202“.
Bine scolit în restaurare si în arta monumentala, Albert se simte la el acasa pe spatii ample. Lucrarile lui de mari dimensiuni rezoneaza cu locul de expunere, cu simplitatea sobra a galeriei care îi permite expozantului sa-si adjudece partea leului în ceea ce e de vazut, de revazut, de contemplat, chiar.
Inovator fara ostentatie, artistul e un teluric în a carui creatie rudimentele post-expresioniste se topesc într-o învaluitoare arta fantasy, remarcabil sustinuta de noutatea materialelor si a tehnicii. Ceea ce la o repede ochire poate fi vazuta ca pictura de mare întindere este, în fapt, desen. Albert deseneaza cu bitum pe pânza si intervine, acolo unde inspiratia îi cere s-o faca, imperios, cu laviuri colorate, într-un surprinzator efect de sticla aburita care filtreaza lumina si aglutineaza siroaie sau picaturi de fluide vitale, precum sângele ori seva.
Raul cu doua fete
„Bad Art Fantasy“ e o meditatie asupra seductiei pe care raul o exercita în jurul nostru, în noi si împotriva noastra. O carte deschisa a Raului cu doua fete-viziuni de cosmar si de apocalipsa si viziuni ale frumusetii tremendum, care stie sa disimuleze demonicul în perfectiunea artificiala. Dupa binecunoscutul dicton ca Iadul e pavat cu bune intentii. Materialele si tehnica abordata sunt perfect adecvate discursului ideatic al tânarului artist. Bitumul ca substanta de la Marea Moarta folosita de mii de ani în îmbalsamarea corpurilor carora le era sortita calatoria vesnica, invincibilitatea, dar si ca materie prima folosita, tot de mii de ani, ca produs nascator de frumusete în industria cosmetica) naste pe pânza alba (scutec si giulgiu, deopotriva) fiinte din heraldica demonica si însemne ale apocalipsei – cai fantastici, diavoli cu fete strâmbate spasmodic, barbosi cu trup de animal patruped, de tap ispasitor (pâna la urma), asmodei pazitori de templu ori de cristelnita, personaje de ritualuri rastalmacite, întoarse pe dos. Dar si eroi a caror perfectiune corporala e nelinistitoare spre terifiant, fie întorsi cu spatele, ca sa nu li se vada privirea goala si lipsa de expresie a fetei, fie cu figura care e chiar masca imobila ce tine loc de fata, fie prinsi într-o imagine în care chipul nu are decât barbia înclestata, semn al unei încrâncenari ce transcende umanul. Reprezentanti ai unor legiuni fara numar, dupa cum îl avertizeaza Ispititorul din desert pe Christos.
Raul vine de departe, din zorii Genezei, dar nu trebuie cautat departe. Bestialitatea si armonia îl contin deopotriva, el ne îndeparteaza si ne ademeneste în egala masura. Cel ce exorcizeaza va fi si el exorcizat la rându-i, tot raul cu binele lui, tot raul e spre bine, asa cum lumina urmeaza întunericului. Lucrarile lui Albert dezvaluie Raul cu doua fete, cu discurs dual, dar si Raul simbiotic Binelui. Cum sa-l îmblânzesti pe primul si sa nu-l lasi pe al doilea sa cada în capcana ademenirii celui dintâi e o alta poveste.

Un comentariu pentru “„Atelier 030202“ – arta vie în centrul Bucurestiului”

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper