Sanctuarul Europei salbatice

Un articol de Cornelia Maria Savu

Pe lista locurilor declarate Patrimoniu al Umanitatii, Romania este prezenta cu sapte situri: Delta Dunarii, prima inscrisa, in 1991, Bisericile din Moldova (cu fresce pe zidurile exterioare datand din secolele XV-XVI), Cetatile Dacice din Muntii Orastie, Centrul Istoric al Sighisoarei, Manastirea Horezu (fondata  in 1690), Satele cu Biserici Fortificate din Transilvania si Bisericile de Lemn din Maramures.

Sub patronaj UNESCO, Editura ARTEC IMPRESIONES din Spania (Segovia) dedica, incepand din 2009, o serie de sapte albume, in exceptionale conditii grafice si cu text bilingv – englez-roman – amintitelor situri, o remarcabila promovare de valori de patrimoniu universal, dupa albumul dedicat restaurarii Manastirii Probota, considerat de specialisti un etalon (european si nu numai) in domeniu.
Am in fata Albumul „The Danube Delta/ Delta Dunarii“, prefatat de Koïchiro Matsuura, Director General al UNESCO, acum un an, mai precis, in data de 5 august 2009, cu un text in care distinsul intelectual, bun cunoscator al culturii romanesti, spune despre ,,obiectul“cartii ca este ,,cea mai mare si mai bine conservata din Deltele Europei, cat si una dintre Rezervele Biosferei si Zone Umede de importanta internationala de la UNESCO, ce gazduieste peste 300 de specii de pasari si 75 de specii de pesti in numeroasele sale lacuri si mlastini“. Si isi marturiseste speranta ca lectura seriei de albume dedicate siturilor romanesti sa fie ,,placuta in timp ce descoperiti acest patrimoniu special“.
Portretul in evantai al acestui loc mirific ,,ce vorbeste pe limba lui“ e alcatuit din texte semnate de Radu Anton Roman (alese din doua carti ale scriitorului si realizatorului tv, romanul ,,Zile de pescuit“ si jurnalul ,,In Delta cu Jacques-Yves Cousteau“), textul ,,Calatorie in timp“ si texte in chenare purtand semnatura jurnalistului si editorului Catalin D. Constantin (care a si selectat si adaptat textele lui Radu Anton Roman), ambele ,,capitole“ fiind introduse de un argument al traducatoarei Ioana Zlotescu, un nume al diplomatiei culturale hispanice. Si, fireste, de fotografii color realizate de José M. Díez (Pototo) si Shutterstock. Toate acestea sub directia artistica si desenul grafic purtand semnatura lui Carlos Horcajo si beneficiind de imprimare profesionista (high level) Artes Gráficas Toledo. Versiunea in limba engleza a fost realizata de Virgil Olteanu (revizuire de stil Smith Translations si David Gray).
Publicarea albumului a beneficiat de sprijinul financiar acordat de Institutul Cultural Roman si de sprijin din partea Ambasadorului permanent al Romaniei la UNESCO, Nicolae Manolescu.
Am insistat asupra acestor ,,amanunte“ pentru ca este vorba de o spectaculoasa munca de echipa armonizata perfect, care face un dar special Deltei, cea creata de ,,Zeul Danubius“ care, la randul lui, a oferit acest ,,cadou“ Romaniei – a treia regiune din lume, din punct de vedere al biodiversitatii, dupa Marea Bariera de corali din Australia si Arhipelagul Galapagos din Ecuador asa cum ne (re)aminteste, in introducerea albumului, Ioana Zlotescu.
Strategia constructiei acestei carti-bijuterie imbina fericit proza de scriitor cu textul bogat in informatii la zi, fragmente de reportaj cu evocarea culturala (de cabinet), micul dictionar lingvistic si de obiceiuri ale unei comunitati aparte cu fragmente de veritabila enciclopedie.
Delta lui Radu Anton Roman, prozator de stirpe sadoveniana si, mai aproape de noi, stefan-banulesciana, adoptat, ca peregrin si oaspete omenit dupa toate legile stravechi ale generozitatii de gazda, de catre pescarii locului, sta foarte bine alaturi de Delta tanarului antropolog Catalin D. Constantin, care o ,,portretizeaza“ cu ochi proaspat, in date stiintifice bine impanate cu tuse pitoresti si arsenal culturalo-istoric, redandu-i, pentru grabitul cititor de azi, ,,tineretea ei mlastinoasa ‹care› masoara cam 10 000 de ani“. Asa cum Ioana Zlotescu nu uita sa aminteasca impresia puternica pe care a lasat-o Delta unor scriitori autohtoni si straini precum Jean Bart, Ion Pillat, Geo Bogza, Garcilaso de la Vega ori Claudio Magris. Si, fireste, fascinatia produsa asupra Comandantului Jacques-Yves Cousteau, urmat in aceasta mare pasiune, douazeci de ani mai tarziu, de sotia sa, Francine Cousteau ,,numita de autoritatile romane Ambasadoarea Onorifica a Deltei Dunarii in semn de recunostinta pentru eforturile in promovarea internationala a acestei unice si vulnerabile regiuni din Romania“.
Cititorul acestui album parcurge un  pasionant itinerariu, in spatiu si timp, de la ,,meleaua“, zona ,,in care apele dulci ale Dunarii se prabusesc, furtunos, in cele sarate ale marii“, la Enisala, cetatea cu ruine inca prea putin cercetate, antica Histria si Sulina, cu mostenirea Comisiunii Europene a Dunarii si ea inca prea putin valorificata, singurul (multicultural) oras al Deltei, la lipovenii si haholii de azi, urmasi ai navalnicilor cazaci, in ale caror credinte si obiceiuri se amesteca traditii ,,pagane“ si crestine, intr-un  melanj plin de forta si culoare, de celebrare neîngradita a unei vitalitati debordante.
Splendidele imagini nu concureaza textul si nici nu sunt un comentariu redundant al acestuia. Dimpotriva, ii dau savoare si robustete, il completeaza in intreg. Spun si ele, arata si ele istoria (istoriile!) fluviului in schimbare de la un anotimp la altul, proteic in frumusete, in devalmasie si in devenire, caci, cum scrie Catalin D. Constantin, ,,…Dunarea a vazut multe. Cateva capitale vestite, orase mari si agitate, orase mici care vor sa fie mari, sute de sate de pescari harnici sau de pescari betivi, asezari de agricultori, prea calde pe timp de vara. Munti si campii. Pe apele Dunarii s-a facut comert si s-a facut trafic. Pe  apele Dunarii au trecut si vase de placere cu turisti cheltuitori. In apele Dunarii unii au facut baie, altii au aruncat amintiri. Peste toate acestea, chiar si peste salbaticia domesticita a muntilor taiati in doua la cazane, nu Dunarea a fost stapana, ci omul si Dunarea a vazut toate cate incap in viata de om. Dar de aici incolo, in lumea dintre cele trei brate ale Deltei, marinarul plictisit de pe vasul catre Chilia, pescarul de-o viata dintr-un sat al Deltei, pescarul de-o vara sau mai putin, turistul, ornitologul, fotograful, braconierul sunt, cu totii, intamplatori in decor“.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper