Maiestria Maestranzei

Un articol de COSTIN POPA

Remarcabile initiativele Institutului Cervantes din Bucuresti în a prezenta publicului, la Ateneul Român, formatii camerale spaniole de valoare! Cu bucurie îmi amintesc de ansamblul Los Musicos de Su Alteza care ne-a vizitat acum mai bine de sase ani.

Recent, o noua satisfactie, întâlnirea cu septetul La Maestranza, pe un afis înscris în ineditul festival „Flamenco clasic si noile genuri“, desfasurat în Bucuresti în perioada februarie-martie. O manifestare care a mai inclus seri de dans („Sentimientos – Tablao flamenco de Yolanda Osuna“), jazz („Chicuco“ – Trio Sergio Monroy), chitara flamenco (Javier Conde), dar si proiectiile a sapte filme regizate de renumitul Carlos Saura, totul prilejuit de marcarea celor sase luni de presedintie spaniola a Uniunii Europene. Momentul cultural de la Ateneu a fost prefatat de Excelenta Sa Dl Estanislao de Grandes Pascual, Ambasadorul Spaniei în România si de Dl Juan Carlos Vidal, directorul Institutului Cervantes din Bucuresti.
Stravechi dans andaluz, adânc rezonant în spirit, flamenco a depasit nivelul traditional si s-a înscris între importantele surse inspiratoare ale culturii spaniole. În serata pe care ne-a oferit-o ansamblul La Maestranza, tulburatorul dans a fost prezent prin compozitiile lui José Maria Gallardo del Rey, conducatorul muzical al formatiei si reputat chitarist. Nu a fost prima vizita a artistului spaniol la Bucuresti. Faptele se leaga. A revenit dupa ce, acum cinci ani, a lasat o minunata impresie într-un recital solo, intitulat „Cervantes si muzica“ si dedicat celui de-al IV-lea Centenar Quijote.
Asa încât, în 2010, din nou excelenta sub cupola Ateneului. Misterul si melodicitatea flamenco-ului, armoniile clasice au înfatisat în mare parte o muzica linistitoare, domoala si reflexiva, pe alocuri trista si evocatoare, pe alocuri plina de ritmuri debordante, îndracite, câteodata alternante adagio-urilor poetice. Toate piesele au fost remarcabil colorate: atât „Uvertura“ de Silverio, „Concertul pentru trei nopti de primavara în Sevilla“, „Foc“, „Portola Sycamore“, „Falla de la Maestranza“, cât si cele dedicate, precum „Banderillas de Tiniebla“ (lui García Lorca), „Epitaf pentru Isaac Albéniz“ sau „Suita Lorca“.
As fi nedrept daca maiestriei componistice si de virtuoz a lui Gallardo del Rey nu le-as adauga pe cele ale fiecarui membru al ansamblului cameral fondat în 1994 la San Lorenzo de Escorial. Asadar, îi numesc pe Ezequiel Cortabarría Salgueiro (remarcat ca flaut solo în „Banderillas de Tiniebla“ si în interventiile însotite de percutie din „Concertul pentru trei nopti de primavara“), Vicente José Sabater Sancho (clarinet solist si dialogând cu flautul în „Banderillas de Tiniebla“), Eva María Martín Mateu (viola), John Stokes (violoncel), Germán Muñoz Palazón (contrabas si chitara electrica), Javier Valdunciel (percutie).
Maiestria Maestranzei!

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper