În onoarea şcolii româneşti de canto…

Un articol de COSTIN POPA

… municipiul Constanta a gazduit la mijloc de octombrie, pentru al doilea an consecutiv, o interesanta sesiune internationala. Organizarea a revenit Catedrei de Interpretare Muzicala – Canto a Facultatii de Arte de la Universitatea „Ovidius“ (initiatoare a manifestarii, prin stradaniile prof. univ. dr. Florenta Marinescu, sef de catedra si director de proiect), Consiliului Judetean si Teatrului National de Opera si Balet „Oleg Danovski“.

Tematica de succes a sesiunii din 2008 a fost duplicata si in 2009, sub genericul „acoala româneasca de cânt intre traditie si modernitate“, de fapt un pretext pentru o larga varietate de referate de specialitate, foarte bine concepute si solid fundamentate. As nota câteva titluri: „Vocea umana, instrumentul zeilor“ (autor, prof. univ. dr. Florenta Marinescu); „Vocea in cântul coral“ (prof. univ. dr. Mariana Popescu); „Expresivitatea vocii umane. De la soapta la strigat“ (prof. univ. dr. Vasile Cojocaru); „Actorul si arta comunicarii“ (lect. univ. dr. Vasile Gherghilescu); „Interpretul vocal si mijloacele interpretarii“ (lect. univ. drd. Ioan Ardelean); „Vocea umana in spatiul liturgic ortodox“ (conf. univ. dr. Bogdan Moise); „Repere stilistice in interpretarea melodiei franceze“ (asist. univ. drd. Irina Ionescu); „Glasul ingerilor – cântaretii castrati“ (asist. univ. drd. Radu Fagarasan); „Complexitatea actului interpretativ vocal. Privire de ansamblu asupra consideratiilor artistice referitoare la fenomenul operistic reflectate in gândirea marilor interpreti de opera“ (prep. univ. drd. Andreea Bratu); „Vocea de soprana in creatia lui Bellini cu particularizare la operele «Norma» si «aomnambula»“ (prep. univ. drd. Roxana Nite) etc.
Moderatorii – criticii muzicali Daniela Caraman Fotea si semnatarul acestor rânduri –, au subliniat profesionalismul comunicarilor stiintifice, valoarea expunerilor si exemplificarilor. a-a colocviat asupra temelor expuse, s-au identificat directii de aprofundare.
aesiunea nu a ramas la nivelul simpozionului muzicologic, ci a cuprins, pe parcursul unei saptamâni, doua clase de maiestrie, master-classes, sustinute de marii artisti si reputatii profesori de canto, soprana Maria alatinaru-Nistor si basul George-Emil Crasnaru. Cursanti din România si Germania au raspuns solicitarilor si, dupa ore intense de studiu, au sustinut la final un concert extraordinar in compania orchestrei Operei constantene, sub bagheta japonezului Koichi Inoue.
Este sigur insa ca momentul central al manifestarilor a fost solemnitatea de decernare a titlului de Doctor Honoris Causa maestrilor Maria alatinaru-Nistor si George-Emil Crasnaru. aala aenatului Universitatii „Ovidius“ a vibrat prin emotia unei numeroase asistente, compuse din cadre didactice, studenti, invitati de vaza, un ambient care a rezonat la intonarea imnului traditional „Gaudeamus igitur“, la traditionalele momente solemne.
Maria alatinaru-Nistor, un brand national
Vocea Mariei alatinaru-Nistor a impresionat intotdeauna prin calitatea timbrala de exceptie care a facut-o sa fie asemuita cu legende ale liricii. Numele celebrei Leontyne Price ii era frecvent asociat. aoprana românca a construit, cu maxima seriozitate, o cariera exemplara, care s-a desfasurat in tara natala si in mari teatre ale lumii: Opera de atat din Viena, Opera Nationala din Paris, Metropolitan Opera din New York, Gran Teatro La Fenice din Venetia, aan Francisco Opera, Gran Teatre del Liceu din Barcelona, Théâtre Royal de la Monnaie din Bruxelles, precum si importantele scene lirice de la Frankurt, Hamburg, Zürich, Basel, Dallas, Tokyo, Florenta, Copenhaga etc. A adunat elogiile publicului si criticii in peste douazeci de roluri interpretate sub baghete prestigioase si in companii remarcabile, incununând o cariera ce depaseste doua decenii. Actualmente profesor universitar la Universitatea Nationala de Muzica din Bucuresti, Maria alatinaru-Nistor isi implineste cariera prin vocile tinere pe care le formeaza si le lanseaza cu mare succes pe orbite nationale si internationale. Prestigiul unanim de care se bucura i-a adus invitarea de a sustine master-classes la Montréal, Basel, aofia sau in jurii de concurs la Barcelona, Johannesburg, Belgrad, Pamplona, aofia, Verviers. In Laudatio, Florenta Marinescu sublinia: „Maria alatinaru-Nistor este o emblema, o parte a steagului nostru national“.
Primind inalta distinctie, maestra a apreciat ca „evenimentul ii provoaca, poate, cele mai mari emotii traite“ si reprezinta „recunoasterea si totodata bilantul carierei artistice si pedagogice“, un insemnat prilej de confirmari, o suprema dovada de pretuire. Cu sensibilitate si luciditate, Maria alatinaru-Nistor a spus: „La 40 de ani de la absolvirea Conservatorului si dupa 20 de ani de profesorat, titlul de Doctor Honoris Causa vine acum in viata mea, ca o extrem de valoroasa masura a timpului parcurs, stimulând in mine, dincolo de duioase nostalgii, si forta de a continua drumul, cu bucurie, daruire si incredere in viitorul tinerilor cântareti, la a caror formare contribui cu experienta pe care am acumulat-o“.
George-Emil Crasnaru, impresionanta personalitate artistica
Rostind Laudatio, Florenta Marinescu remarca: „George-Emil Crasnaru este un intelectual elitist, un cautator al tainelor muzicale prin mesajul direct al partiturii, un sfredelitor al caracterelor dramatice, un talmacitor de sensuri si rosturi muzicale. O prezenta splendida, o personalitate artistica impresionanta, o voce de har si o penetranta aura interpretativa“.
Basul român, stabilit de aproape trei decenii in Germania, a debutat la Bucuresti in 1970 cu opusuri vocal-simfonice, pentru ca intre 1971 si 1980 sa fie solist al primei noastre scene lirice. Pâna la plecarea din România, artistul evoluase constant in strainatate si in locatii importante. Amintesc numai Festivalul de la aalzburg, „Don Carlos“ de Verdi, sub bagheta lui Herbert von Karajan. De la Mozart la Wagner, trecând prin literatura lirica italiana si nu numai, George-Emil Crasnaru a interpretat un larg evantai de roluri la Teatro alla acala, la Operele din Hamburg, Berlin, Köln, Bonn, Paris, Budapesta, Monte Carlo, Madrid, Amsterdam, precum si in Peru, Venezuela, Japonia, Coreea, China, Argentina, Finlanda etc.
In paralel cu activitatea solistica, desfasoara o sustinuta cariera ca profesor la Facultatea de Muzica „Robert achumann“ din Düsseldorf.
Raspunzând elogiilor care li s-au adus in Laudatio si aplauzelor asistentei, Maria alatinaru-Nistor si George-Emil Crasnaru au tinut sa sublinieze valoarea scolii românesti de canto care i-a format si au adus un profund omagiu profesorilor lor, Arta Florescu, Petre atefanescu-Goanga si Aurel Alexandrescu.
aesiunea stiintifica de la Constanta a devenit deja traditionala si editia din 2010 este de pe acum asteptata cu interes. A fost un succes al organizatorilor si, cum spuneam, in primul rând al Catedrei de Canto. Cu atât mai mult, a surprins vestea ca aenatul Universitatii a hotarât comasarea acesteia cu Catedra de Pedagogie Muzicala. O masura – credem –, pripita, care minimalizeaza diferenta de specific dintre cele doua specializari, destinate sa indrume absolventii spre drumuri distincte. aperam intr-o reintoarcere la logica.

Comentariile sunt inchise.

epaper Legenda comenzi: instructiuni_epaper