AURELIAN GIUGAL
Deseori citim prolixe introduceri pentru a ajunge la esentialul exprimat in cuvinte simple, seci, ce nu intra in categoria livrescului. Asta se intampla intrucat „universitarii nu se adreseaza in primul rand strazii (desi o pot face ca simpli cetateni), ci formatorilor de opinie imbatati cu iluzii istorice sau transcendentale” (Mihail Neamtu, Marxismul liric si revolta mesianica – un raspuns pentru Alexandru Polgár, grupareaaproape.wordpress.com, iulie 2010).
Traian Ungureanu face nota discordanta in acest carnaval al livrescului, al scriiturii sofisticate, ce are nevoie de largi spatii de expunere si dezvoltare ideatica. Scriitura domniei sale nu emite exigente istorice sau transcendentale, este mult mai mundana. Sever apologetica, nu poate emite nici un fel de pretentii de credibilitate, atata vreme cat adoratia febrila inlocuieste tonul detasat. Astfel, Traian Basescu (caci presedintele Romaniei este subiectul adoratiei) este supus unui excesiv tir de laude. Putem citi cum „presedintele Basescu a facut o analiza exacta si a prezentat in termenii cei mai clari cu putinta starea de fapt” (Constitutia Romaniei, traianungureanu-tru.blogspot.com, 20 iulie 2010), a „atins, cu acea brutalitate tonica pe care politicienii de pretutindeni au uitat-o sau o evita, problema esentiala a modului de viata european” si alte asemenea evidente ce numai miopii politici refuza sa le asimileze la adevarata lor valoare.
Dar, in fine, nu neaparat despre scrisul encomiastic al domnului Traian Ungureanu imi propun sa vorbesc. Si nici despre capacitatile politice si economice ale presedintelui Basescu nu vreau sa ma pronunt. Despre asta se vor exprima „eventualii istorici onesti ai deceniilor care vin”, doar ei vor fi in stare sa realizeze ca „Romania anilor 2009-2010…a avut, totusi, taria sa realeaga un Presedinte lucid si slabiciunea sa continue spre raul comun” (Traian Ungureanu, „Avem un Presedinte bun – la ce bun?”, traianungureanu-tru.blogspot.com, 25 iulie 2010).
Doua remarci insa mi-au starnit atentia. In primul, Traian Ungureanu ne avertizeaza, a cata oara?, ca Traian Basescu ne „vorbeste de ani de zile de cateva lucruri simple: relansarea educatiei, inlaturarea sclavajului bugetar in care se complace atat populatia «comuna» cat si asa zisul mare capital, recuperarea economiei agrare” (ibidem). A doua remarca a facut-o ministrul Funeriu. Domnia sa se arata extrem de multumit de faptul ca anual acesta organizarea unui bacalaureat corect ne-a aratat adevarata fata a invatamantului preuniversitar romanesc (de unde si procentele mai reduse ale celor ce au promovat examenul).
BAC-ul miraculos
Trebuie ca ne imbatam cu apa rece crezand (ca ministrul Daniel Funeriu) ca anul acesta examenele nationale au fost organizate corect. Poate a fost vorba de mai multa teama din partea unor cadre didactice, dar nici vorba de eliminarea atotcuprinzatorului sistem al colectarii banilor pentru mituirea comisiilor de la bacalaureat si a profesorilor supraveghetori. Este ridicol sa vorbesti despre corectitudine atata vreme cat majoritatea liceelor din Bucuresti (pe acestea le stiu foarte bine; exceptiile sunt cantitati neglijabile) practica acest sistem convenabil ambelor parti: profesorilor, care isi suplimenteaza castigurile (uneori la cote ametitoare) si elevilor, care sunt scapati de corvoada invatarii pe parcursul unui an intreg. Ar fi bine daca in secret s-ar face urmatoarea statistica: sa fie monitorizate mai multi ani acele licee ce au avut anul acesta procente foarte scazute la examenul de bacalaureat (ne vom trezi cu surpriza ca la anul sa vedem o imbunatatire fantastica a procesului educational, asa ca sa ma exprim in limbajul plin de rumegus al inspectorilor de specialitate, uneori cu procente ce se apropie de 100%), iar invers, sa fie trimise incognito comisii corecte la liceele ce au avut procente de promovabilitate extrem de ridicate la examene (uimirea va fi pe masura, si exemplele din anii din urma nu lipsesc).
Eu unul as propune urmatorul experiment: sa se organizeze un examen la un liceu, de preferinta de la mediu catre baza inferioara valorica (asa cum sunt majoritatea), in preajma bacalaureatului, cu ministrul Funeriu de fata, iar elevii adunati experimental intr-o clasa sa fie testati cu o simpla operatie aritmetica, o impartire – sa zicem asa: 0,0083 impartit la 0,083 (si ca sa fie experimentul valid sa fie selectionati acei elevi care sunt obligati prin profil sa sustina proba la matematica). Sa se corecteze apoi raspunsurile elevilor (surprizele vor fi extrem de mari si sigur nu in sensul pozitiv).
In felul rocambolesc in care este organizat acum invatamantul preuniversitar din Romania, s-a ajuns la situatia aberanta de a se crea o competitie artificiala intre licee si scoli generale si asta din cauza faptului ca cele mai severe controale se fac acolo unde rezultatele nu sunt foarte bune, evitandu-se, cu buna stiinta, liceele cu procente mari la examene si cu note mari in cursul anului (acolo procesul de invatamant se desfasoara la cote ametitor de bune, la ce bun controalele?). S-a ajuns la situatia penibila in care procurori-jurnalisti (de la Evenimentul Zilei, caci despre acest cotidian este vorba) fac procese de intentie unor directori de licee ce au avut nenorocul ca elevii din subordinea lor sa aiba parte de comisii normale intr-o tara anormala (pentru ca trebuie sa spunem ca, cel putin in invatamantul preuniversitar din Romania, anormalul a devenit normal si invers). Domnule ministru Funeriu, nu trebuie sa cautati acte de coruptie in invatamantul romanesc in nu stiu ce colt de tara. Ajunge sa mergeti pret de 10 minute cu tramvaiul din centrul Bucurestiului ca sa descoperiti mizeria de sub pres. Ajunge doar sa vreti sa aflati, restul vine de la sine.
Aceste anomalii au cauza precisa: inspectorii scolari, iar in ultima vreme si cea mai mare parte dintre directori de institutii scolare sunt numiti pe criterii politice. Caracterul meritocratic al ascensiunii ierarhice in sistemul de invatamant a fost inlocuit cu sistemul mult mai la indemana al obedientei fata de un partid sau altul; si aici sunt puse in circulatie alte valori decat inteligenta, performantele manageriale, dragostea de carte si de scoala – mai degraba „inteligenta” practica se refera la capacitatea directorilor si a inspectorilor de a transpune in practica nobilele idealuri ale ministrului in functie, si cand spun asta ma refer la faptul banal al presiunilor facute de directori asupra supusilor docili, profesorii suplinitori, de incetare a grevei si de participare la examene. Poate nu ar fi rau daca s-ar contabiliza numarul de ore facute pe parcursul unui an scolar de acei inspectori si directori numiti politic (am avea ocazia de a descoperi ca nu putini sunt aceia care fac o ora in octombrie si mai intra la clasa in februarie, nu atat de des incat sa depaseasca 5-6 ore pe an).
Cand vorbesc despre criteriile politice ce stau la baza numirilor in invatamant nu fac referire la un partid anume. Sunt practici transpartinice, la indemana PSD-ului, a PNL-ului si, cu voia dumneavoastra, a PDL-ului, intrucat cangrena care a cuprins invatamantul preuniversitar nu cunoaste culoarea politica.
Insulele de normalitate nu schimba radical situatia. Sunt scoli generale si licee admirabil organizate, dar acestea reprezinta exceptia si nu regula (este meritul unor directori si profesori onesti si foarte bine pregatiti). Eminentii elevi olimpici internationali si nationali prezentati in chip de moaste pe la diversele consfatuiri metodice nu salveaza onoarea unui sistem muribund.
Si cand spun muribund ma refer si la sistemul de salarizare imaginat de toate guvernele postdecembriste. Pentru ca da, domnule Traian Ungureanu, despre relansarea educatiei se vorbeste de 20 de ani. Sa vorbesti este o activitate senina ce nu implica nici un fel de responsabilitate. Doar putina logoree (presedintelui Basescu nu-i lipseste acest dar) si discursul dezlanat e gata. Sau credeti cumva ca relansarea educatiei este un domeniu aflat exclusiv in atentia domnului Traian Basescu? Cei ce isi imagineaza reforme in educatie facute de profesori ce au salarii de 6 milioane (atat va fi salariul unui debutant, si cand spun debutant ma refer la acei profesori care au sub 10 ani vechime) se inseala amarnic. Nu se va intampla niciodata, pentru ca putini, foarte putini studenti merituosi, cu aptitudini didactice se vor hazarda sa munceasca intr-un sistem educational imaginat in laboratoarele partidelor politice si, pe deasupra, intr-un post execrabil remunerat. Asa se perpetueaza vechile metehne, amplificate in anii din urma: bani pentru examene, calitatea indoielnica a celor ce vor intra in sistemul de invatamant, competitie falsa pentru promovabilitate (sa nu care cumva sa fie inspectoratele cu ochii atintiti spre scolile care nu stiu ce inseamna normalitatea in spatiul autohton!) si alte asemenea prapastii lumesti.
Acum ceva timp in urma presedintele vorbea, referindu-se la maririle salariale din invatamant cu 50% si la eforturile pe care le va face in acest sens, de prioritatile care trebuie sa ghideze societatea (si invatamantul, vezi, doamne, ar fi una dintre ele). Campania a trecut si am vazut ca invatamantul nu este o prioritate in Romania. Este in schimb in Singapore, o tara asiatica cu nivel de dezvoltare incomparabil fata de cel al plaiurilor mioritice. Am intalnit aici la Bristol un student singaporez ce mi-a relatat succint urmatoarele: statul singaporez isi trimite tinerii la studii in Europa de vest si aiurea (sunt cateva sute de studenti singaporezi in Bristol, cateva mii in Londra spre exemplu). Ei nu trebuie sa-si faca griji de partea financiara (taxele scolare, si acestea nu sunt mici in Anglia, existenta zilnica sunt asigurate de autoritatile din Singapore). Studentii si apoi masteranzii (pentru ca sunt incurajati sa faca si studii masterale in occident) trebuie doar sa citeasca, sa se pregateasca, pentru ca sa revina in tara si sa predea in sistemul de invatamant de acolo (sa ii instruiasca si pe tinerii singaporezi, asta este una dintre obligatiile contractuale – un anumit numar de ani sa predai in sistemul de invatamant din tara proprie). Da, se poate spune ca cei care administreaza sistemul din Singapore au anumite prioritati mult diferite fata de cele din Romania.
Noi tot repetam cuvinte fara noima, vorbim de relansarea sistemului de invatamant (vom termina cu invatatul fara rost al filosofiei si vom produce tinichigii si ospatari, meseriile viitorului). De fapt nu vom mai invata nimic (imi povestea un profesor cum era mustruluit de nu stiu ce inspector ca nu le preda elevilor Kant si Hegel, axandu-se doar pe vagi precepte morale si pe povete de tot soiul cu talc filosofic, profesorul replicand ca nu poate preda Kant si Hegel unor elevi liceeni care nu citisera nici macar Capra cu trei iezi), cu exceptiile clasice (cateva licee si scoli de elita din fiecare oras), iar despre reforma Dumnezeu cu mila.
Contabilizand toate aceste metehne (cu precizarea ca este imposibila enumerarea intregului sir de absurditati din sistemul educational romanesc), trebuie sa admitem cu mahnire ca reforma in invatamant se reduce la o simpla si perpetua aflare in treaba.
Ana Bazac
July 31st, 2010 at 6:50 pm
DESPRE STAREA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI SUPERIOR DIN ROMÂNIA
Ana BAZAC
Aş adăuga la „unele adevăruri banale” (dl. Giugal) şi unele aspecte din învăţământul superior.
Şi dl. Karnoouh şi domnii Mihali şi Ungureanu au subliniat că ele pot fi înţelese doar dacă le privim în sistemul societăţii româneşti ca atare – dar, desigur, în sistemul societăţii capitaliste ca atare – şi că, deci, aşteptările faţă de universitate nu pot fi mai mari decât cele faţă de mersul general al lucrurilor. Dar asta înseamnă că nu trebuie doar să tragem semnale de alarmă şi să ne plângem, descriind halul în care s-au afundat iluziile noastre, ci să descifrăm cauzele, vinovăţiile şi să atacăm formele mereu noi (oare?) ale neruşinării, pentru a remedia, la pas dar repede, învăţământul nostru superior.
Studenţii sunt cum sunt – într-o curbă deformată a lui Gauss – datorită amontelui: condiţiile educogene scăzute ale familiilor, noile modele umane ale succesului facil şi exterior muncii şi visului de a crea tu însuţi, permeabilitatea învăţământului preuniversitar la reducerea calităţii, la arbitrarul criteriilor şi la corupţie. Dar, după ce intră în facultate, la rezultatul acestor fenomene se adaugă calitatea joasă şi corupţia universitară. Principala cauză este structura birocratică a universităţii ca atare şi „lupta” sa pentru deformarea principiului de autonomie universitară.
După cum se ştie, autonomia înseamnă „a-şi da legi”, adică a avea un comportament independent de presiunile interesate ale altora şi care direcţionează morala spre dedublare, lehamite şi non-implicare. Autonomia nu este echivalentă cu libertatea fără limite: aceasta din urmă este, mai degrabă, opusă civilizaţiei, „ea fost nelimitată înainte de orice civilizaţie, dar şi lipsită de sens cel mai adesea, deoarece individul nu era câtuşi de puţin în stare s-o apere. Dezvoltarea civilizaţiei impune restricţii, iar justiţia cere ca de acestea să nu fie nimeni scutit…deci următoarea cerinţă a civilizaţiei este aceea a justiţiei, asigurarea faptului că ordinea legal stabilită să nu mai fie niciodată violată în beneficiul unuia singur” .
Dacă este vorba de o instituţie în cadrul statului, nici atunci autonomia nu este defel absolută: instituţia nu este „stat în stat” şi nu are decât dreptul de a nu fi supusă directivelor politice şi de a urmări îndeplinirea funcţiilor pentru care a fost creată respectând în măsura cea mai înaltă şi Constituţia şi legile ţării şi propriile regulamente al căror obiectiv este tocmai funcţionalitatea instituţiei.
Tradiţia universităţii, veche din perioada medievală a luptei pentru independenţă faţă de politic sau/şi instituţii dominante ca biserica, a promovat conceptul de autonomie universitară ca mijloc al dezvoltării educaţiei superioare în cadrul dezvoltării civilizaţiei în general. Astfel încât, indiferent de caracterul său privat sau public, universitatea s-a bucurat şi se bucură de prestigiu numai în măsura în care a contribuit şi contribuie la creaţia socială şi la ascendentul societăţii din care face parte.
Autonomia universitară este, astfel, numai un mijloc al realizării scopurilor universităţii. Ca urmare, în primul rând, autonomia universitară – atenţie!, este vorba de instituţia intelectuală prin excelenţă – implică un cadrul liber pentru discuţiile interne care numai ele pot asigura mersul înainte, dincolo de rutină, adică un cadru democratic. Acest cadru înseamnă că membrii comunităţii universitare pot să pună „în chestiune legea” însăşi, adică regulamentele de funcţionare şi evaluare, astfel şi instituţia: deoarece aceasta este o creaţie a universitarilor. Odată instituită, universitatea constituie puterea explicită – asupra universitarilor, în societate –, dar această putere este tocmai prin înscrierea universitarilor într-un regim de critică liberă a activităţii cotidiene a instituţiei: numai astfel, exigenţa ca ei – ca toţi cetăţenii, de altfel – să dea socoteală de propriile fapte este eficientă. Critica universitarilor nu este opusă respectării legii şi regulamentelor: dimpotrivă, acestea sunt tari tocmai prin exercitarea criticii, adică prin grija tuturor pentru funcţionalitatea universităţii. Autonomia universitară presupune, aşadar, democraţie universitară.
În al doilea rând, autonomia universitară este a instituţiei ca atare, şi nu a conducerii acesteia. Conducerea, ca şi universitarii, este datoare numai să participe la bunul mers al instituţiei: ea este la fel de sancţionabilă – şi după acelaşi reguli şi legi – ca şi ceilalţi universitari şi, desigur, revocabilă.
Ce se poate spune, însă, despre o universitate – discutăm despre una de stat, finanţată din bani publici – în a cărei cartă se prevăd sancţiuni pentru universitari atunci când aceştia nu îşi îndeplinesc atribuţiile, fiind chemaţi şi în faţa conducerii, dar nu se spune nimic despre posibilitatea sancţiunilor pentru cei din conducere care încalcă legile şi regulamentele asumate de universitate? Prezumţia tacită de la care se pleacă este că „şefii nu greşesc niciodată” şi că, în cel mai rău caz, ei pot fi schimbaţi, dar nu supuşi sancţiunii universitarilor. O asemenea prezumţie face însă din universitate o instituţie birocratică: organizată piramidal, bazată pe infailibilitatea şefilor – e semnificativ că, dacă preşedintele statului, primul ministru şi guvernul sunt supuşi criticii publice fără reţinere, nu acelaşi lucru se întâmplă cu rectorii şi starea lucrurilor din universitate – şi cu o mobilitate profesională dependentă de subiectivitatea lor, şi nu de legile unitare ale învăţământului superior, de criteriile de performanţă oficial asumate.
Caracterul birocratic al universităţii nu face notă discordantă faţă de acelaşi caracter al societăţii în întregul său. Dar, prin aura cu care s-a învăluit universitatea, acest caracter pare să rămână cel mai greu de dislocat astăzi. Se vorbeşte, pe bună dreptate, despre veniturile şefilor de regii autonome şi despre primăriile ce – autonome, bu-i aşa? – îşi aprobă singure salarii uriaşe şi departe de eficienţa lor reală. Dar nu se vorbeşte – nici măcar acum, odată cu presiunea pentru noua Lege a educaţiei – despre veniturile, ascunse, ale şefilor de la diferitele niveluri din universitate. Obligaţia de a da publicităţii veniturile este stipulată de lege. Dar cine respectă legea? Dar de supărat s-au supărat când universitatea „lor” s-a dovedit codaşă în materie de integritate.
Meteahna „interpretării” birocratice a principiului autonomiei universitare este veche. În perioada interbelică, o voce de stânga a observat următoarele, referindu-se la „reforma” care era din nou fluturată deasupra şcolii superioare româneşti: „Problema întineririi universităţilor nu este nouă. De la război încoace, ori de câte ori s-a discutat nivelul scăzut din punct de vedere intelectual al învăţământului superior, s-au ştiut şi cauzele dezastrului universitar. Iar când, răpiţi ocupaţiilor lor normale, studenţii erau transformaţi în unelte electorale ori în masă de manevră pentru diversiunile antisemite – presa democrată a arătat că vina nu cădea asupra tineretului entuziast, asupra acestor copii fanatizaţi şi rătăciţi, ci asupra dascălilor lor. Abia acum s-au trezit micii noştri fascişti – abia acum au constatat „cu sufletul îndurerat” că universităţile sunt prost conduse şi că se impune …întinerirea lor.
Incontestabil că racile există. „O mutuală toleranţă, o complezenţă împinsă până la cele mai provocatoare solidarităţi” – scrie un distins confrate despre „domnii profesori”, – „o grijă de chiverniseală reciprocă a familiilor spre a se permanentiza adevărate dinastii universitare”. Să se noteze că toate aceste observaţii sunt făcute într-un ziar de dreapta, şi că între expresiile cele mai dulci sunt unele ca „făpturi certate cu simţul demnităţii”, „pasionaţii odihnei retribuite”, şi alte asemenea complimente adresate profesorilor universitari.
Iată-ne de acord măcar o dată cu constatările unei publicaţii fasciste…
Faimosul art. 81 combinat cu recomandările de complezenţă şi cu sforăriile de culise, au introdus în învăţământul superior o lume de învârtiţi, de sinecurişti, de nulităţi patente şi de chibiţi…Să ne mai mirăm că studenţii pot fi atât de uşor îndrumaţi spre căi nenorocite?
Când, îngrijoraţi de soarta culturii româneşti, am dat alarma arătând primejdia pe care o reprezintă universităţile, aceste fabrici de pseudo-intelectuali, s-a pus la îndoială obiectivitatea noastră. Când am arătat că în majoritatea facultăţilor şcoala nu mai e şcoală, s-a crezut că este o exagerare…ministerul instrucţiunii publice şi rectoratele au răspuns prin tolerarea exceselor, prin complicitatea lor la tot ceea ce scădea prestigiul universităţilor şi prin încurajarea operei de politicianizare a învăţământului superior.
Rezultatele se văd. Ele au ajuns să alarmeze până şi pe cei mai apropiaţi sprijinitori ai dezordinelor. Proiectul de lege al dl. dr. C. Angelescu, ministrul şcolilor, nu este însă soluţia cea mai potrivită. Nu printr-o măsură care va scoate din învăţământ, de la o zi la alta, un număr de aşa-zişi „bătrâni” se poate salva universitatea…”întinerirea universităţilor” nu poate să însemne darea afară a dascălilor albiţi de vreme, şi a celor cu merite şi a celor lipsiţi de merite, şi nici nu poare să însemne numirea în pripă a unui batalion de juni prezumţioşi, recrutaţi din clubul politic ori din echipele de agitatori ai tineretului.
Soluţia? Să se desfiinţeze autonomia universităţilor. Să se creeze incompatibilitatea între anumite ocupaţiuni şi funcţiunea de profesor universitar…Să se ia măsuri legale pentru ca universităţile să nu devină pepiniere pentru plasarea nulităţilor şi a rubedeniilor necăpătuite şi, mai ales, să se instituie un control serios al activităţii ştiinţifice şi şcolare a fiecărui titular de catedră universitară” (George Silviu, „’Întinerirea’” universităţilor”, Cuvântul liber, an III, no 11, 18 ianuarie 1936, p. 5). Acest control serios însemna – şi înseamnă – control colectiv, realizat cel puţin prin aplicarea principiului transparenţei. După cum, dacă cei care predau”nu se bagă” în procesul democratic de critică a universităţii, ba chiar acceptă sau trag foloase de pe urma deturnării principiului autonomiei universitare, devin simpli „rinoceri”.
Întotdeauna este cazul să participi – iată, dacă nu altfel, pe blog (deşi nu e suficient şi este şi semnificativ pentru halul în care au fost aduse lucrurile) – la îmbunătăţirea domeniului tău de activitate. Câţi au făcut, însă, propuneri la proiectul de lege a educaţiei? Câţi au căutat să lege grupurile critice diferite pentru a constitui o reţea coerentă, deci puternică, în faţa caracterului birocratic al universităţii?
Dl. Ungureanu se plânge (http://atitudini.wordpress.com/2010/06/11/romania-are-tumoare-pe-creier/, iunie 11, 2010) de starea învăţământului superior românesc. Această stare are, însă, cauze clare. Cine a lăsat liberă înfiinţarea a n universităţi de stat: să nici nu vorbim de cele particulare. Oare fabricile de diplome – contra bani sau contra timp pierdut de tineri – nu au fost socotite de către PSD şi nu au fost folosite de către ciracii săi îmbrăcaţi în haine diferite drept loc comod în care nu doar că ei îşi puteau pierde urma, dar mai beneficiau şi de resurse confortabile sau chiar uriaşe de la buget şi de la izvorul atâtor facultăţi particulare presărate în toată ţara şi unde predau cu sârg nesecat? Oare dl. Ungureanu şi atâţi intelectuali plin de elan critic şi care s-au şcolit cât au putut, fiind interesaţi, înainte de toate, să nu fie opriţi din râvna lor cărturărească, nu au ştiut acest lucru? Şi nu li se relevă decât în primăvara lui 2010?
Oare nu ar trebui să depăşim discuţiile „teoretice” şi să atacăm, în mod concret şi direct, frauda universitară oriunde aflăm despre ea?
Mihaly
August 1st, 2010 at 10:12 am
“Oare fabricile de diplome – contra bani sau contra timp pierdut de tineri – nu au fost socotite de către PSD şi nu au fost folosite de către ciracii săi îmbrăcaţi în haine diferite drept loc comod în care nu doar că ei îşi puteau pierde urma, dar mai beneficiau şi de resurse confortabile sau chiar uriaşe de la buget şi de la izvorul atâtor facultăţi particulare presărate în toată ţara şi unde predau cu sârg nesecat?”
bun citat, dar ma surpinde mentionarea doar a PSD-ului. Ori nu uitati ca un ministru PSD a incercat sa inchida cea mai mare uzina de diplome care acopera un vid, Universitatea Spiru Haret; si cine a luat apararea monstrului? Senor Presidente Basesco care a vorbit de libertatea accesului la educatie. Sa nu ne imbatam cind vine vorba de vinovati si sa tot gasim tapul ispasitor partea in care ne convine cel mai mult
ionutz
August 1st, 2010 at 4:54 pm
Re: DESPRE STAREA ÎNVĂŢĂMÂNTULUI SUPERIOR DIN ROMÂNIA (Ana Bazac)
‘Tradiţia universităţii, veche din perioada medievală a luptei pentru independenţă faţă de politic sau/şi instituţii dominante ca biserica…’
Formulată astfel, evocarea originii medievale a universității lasă să se înțeleagă că universitatea s-a format pentru a lupta împotriva bisericii (și a ‘politicului’). În realitate, universitatea medievală s-a născut din formele educaționale ale bisericii. La origine universitățile au fost școli ale catedralelor, care au devenit apoi ‘studia generalia’ prin lărgirea curriculum-ului. Din momentul în care s-au constituit asociații sau corporații (‘uniuersitates’) ale magiștrilor sau/și școlarilor (i.e., studenților), putem vorbi de universități (sec. XI-XII).
Universitățile medievale nu au luptat pentru independența nici față de stat, nici față de biserică. Ar fi fost și greu, de vreme ce mare parte din studenți erau oameni ai bisericii, mulți dintre ei trimiși la studii universitare de ordinul monastic din care făceau parte. Despre profesori, ce să mai vorbim: ei sunt numiți în sursele medievale nu doar ‘magistri’, etc., ci, în mod curent, ‘clerici’, pentru că erau asimilați unui cler secular. Toma d’Aquino a fost dominican, Sf. Bonaventura și Roger Bacon (ambii faimoși profesori universitari), fransciscani. Petru Lombardul a fost professor la ‘studium generalium’ din Paris iar apoi episcop al Parisului… Iar universitățile au prosperat pentru că statele medievale – în primul rând; dar apoi și principi laici sau ecleziastici și orașele libere – aveau nevoie de absolvenți pentru nevoile în creștere ale administrației, justiției, finanțelor. (Un singur exemplu pentru cei care vor să vadă în Evul Mediu un veac întunecat: din sec. XIII-XIV se cunosc nu doar bugete detaliate, dar și _previziuni_ bugetare, nu doar pentru statul francez dar și pentru mari abații.) Majoritatea absolvenților de universitate lucrau în domeniul public, așadar serveau nemijlocit ‘politicul’ (dar erau destui și cei care lucrau pentru bănci sau în comerțul la mare distanță).
Ce au urmărit școlarii și magiștrii care s-au revoltat împotriva unor decrete ca cel din 1277 al episcopului Parisului a fost eliminarea ingerințelor în activitatea academică sub forma impunerii unor autori și texte și a interzicerii altora, de pildă sub acuzația că ar conține teze eretice. Universitarii solicitau autonomie pentru a-și desfășura activitatea specifică în cadrul bisericii, nu independență față de biserică. Foarte puțini universitari s-ar fi imaginat pe ei înșiși în afara ecclesiei, înțeleasă ca o comunitate a credincioșilor, nu doar ca o instituție. Asemeni franciscanilor sau dominicanilor ei luptau cel mult pentru independență față de episcopul local.
Spun toate aceste lucruri conștient fiind atât de proporțiile colosale ale ignoranței ce domnește la noi față de Europa Evului Mediu, cât și de indulgența cu care este tratată această ignoranță. E absolut acceptabil în societatea cultivată (e.g., în blogosfera culturală) să nu știi mare lucru despre umanismul medieval – nu cel renascentist, nota bene – și despre modernitatea secolului al XIII-lea, dar e obligatoriu sa trimiți la originile iluministe ale modernității. În cazul de față, efectul acestei situații este că pentru mulți comentariul meu va apărea drept off-topic (oricum el se referă la un aspect marginal al comentariului anterior; aș vrea să subliniez că multe alte idei din comentariul de mai sus mi se par interesante și utile). Ce vreau să spun este pur și simplu că dacă întreținem confuzii privind istoria lumii noastre moderne, în cazul de față istoria universității, riscăm nu îi înțelegem prezentul.
Mihaly
August 1st, 2010 at 6:19 pm
f bine venit articolul si critica la adresa poetilor de curte; ei sa nu scoata nici un cuvint ca partidul pe care il sprijina nu a miscat nimic in directia relansarii educatiei, ba i-au mai dat o lovitura sub centura prin reducerea de 25%, adica salariul profesorului debutant de 800 lei (o suma imensa pt Bashescu) a devenit de 600.
Ana Bazac
August 2nd, 2010 at 11:31 am
Pentru Ionutz şi Mihaly
Mulţumesc foarte mult lui Ionutz, mi se pare foarte bine venită observaţia. Înseamnă că formularea mea nu a fost prea fericită şi nici argumentarea mea nu a fost suficient de clară. In ce mă priveşte, ştiu ideea generală a universităţii create pe fundalul bisericii, dar nu şi elementele concrete menţionate de Ionutz. Tot ce am vrut să spun este, însă, că principiul autonomiei universitare, şi nu universitatea ca atare, îşi are tradiţia în lupta pentru independenţă faţă de politic sau/şi instituţii dominante ca biserica. Şi, deci, că tocmai această tradiţie este încălcată de procesul universitar românesc.
In ceea ce priveşte observaţia lui Mihaly, da, este adevărată în măsura în care, din nou, formulările mele au putut să lase o impresie pe care nu o doresc şi care nu este întemeiată (nu susţin nici pe departe PDL). Dar eu nu cred că trebuie să criticăm numai faptele în sine şi izolate. Întreg trendul descrescător al învăţământului superior îşi are originea în politica – tutelată, în fond, de PSD, indiferent de numele sale mai vechi – de după 1989. Aşa că a considera atacul unui ministru PSD împotriva fabricii Spiru Haret drept vreun semn de măreţie a intenţiei de a corecta lucrurile din temelii şi de a-şi analiza propria culpă este cam exagerat. Cu atât mai mult cu cât pot fi aici şi dedesubturi puţin onorante. (Ceea ce, desigur, nu înseamnă că alte parti pris-uri nu ar putea ascunde şi motivaţii la fel de incorecte).
Evoluţia universităţii româneşti este parte a evoluţiei societăţii româneşti. Cauzele profunde ale acestei evoluţii nu stau în poziţia mai bună sau mai rea a unui partid într-un moment anume. De aceea, a vorbi, de exemplu, doar despre salariile reduse din învăţământ – şi, este adevărat, întregul mecanism prin care forţa de muncă este pusă să plătească turnurile proaste dar, de fapt, câştigurile private este imoral, nedrept, insuportabil şi ne indignează – fără a vorbi despre sistemul birocratic, deci autoritar şi plin de privilegii, din universitate (eu nu cunosc, spre regretul meu, învăţământul preuniversitar, aşa că nu pot să spun nimic despre el) nu este nici corect şi nici suficient. (Iar PSD a fost cel care s-a opus şi se opune noi legi a educaţiei care caută să desfiinţeze falsa autonomie universitară şi să reducă privilegiile). PDL este un partid de dreapta explicită şi, ca urmare, a atacat privilegiile în mod contradictoriu. Dar le-a atacat.
Eficient pentru truditorii din învăţământ şi pentru stânga ar fi să preseze pentru desfiinţarea privilegiilor până la capăt şi, astfel, pentru creşterea salariilor.
Aurelian Giugal
August 2nd, 2010 at 3:19 pm
Pentru Ana Bazac
dumneavostra insistati foarte mult, referindu-va la sistemul universitar, pe excesiva politizare si nevoia de autonomie. Nu cred ca un partid a fost mai nociv decat celelalte (departe de mine ideea de a apara PSD-ul), cred ca exista un complex de evenimente care au condus catre situatia actuala. Stiu facultati din cadrul UNiversitatii Bucuresti care au inscris in 2010 peste 1200 de studenti in primul an de studiu (zi, distanta, fara frecventa, Dumnezeu le mai intelege). In anii 90 aveau 100 de studenti si deseori nu se faceau orele pentru ca nu existau sali de clasa. Ma intreb acum la 1200 de studenti unde mai fac orele? Sau mai precis cate se mai fac? Si aici tot politicul este de vina? Sau taxele platite de studenti sunt numai bune pentru salarii de 10 000 de euro pe luna (sunt cazuri adevarate, salarii la Universitatea Bucuresti de pana la 10 000 de euro pe luna). Sa punem intrebarea cati studenti din cei cu taxa nu isi obtin mult ravnita diploma? Toti si-o obtin, nu trebuie sa aratam ca o facultate care pica studentii cu taxa, stricam piata inscrierilor si una ca asta nu se face. Daca profesori universitari se preteaza la acest mecanism al profitului cu orice chip, atunci ce ne mai miram ca politicienii, foarte multi precari intelectual si cultural in general, se inscriu si ei in acest joc al absurdului?
S-a ajuns la situatia absurda de a exista mai multe locuri in universitati decat elevi de clasa a XII a. Probabil ca in scurta vreme facultatile trebuie sa vina cu oferte atragatoare ca sa acapareze elevii din ce in ce mai putini pentru locurile nelimitate oferite de universitati (de fapt pentru multe universitati s-a si intamplat sa implementeze oferata de nerefuzat, asa ca in The Godfather, I will make you an offer that you ca not refuse, de a plati banii si a avea o diploma ce iti lipseste). Gresesc cumva?
Mihaly
August 2nd, 2010 at 4:09 pm
eu sint de acord ca trendul a inceput mai devreme, de aceea trebuie sa includem si CDR-ul aici. Dar este cumva fie las (pt un sustinator PDL ceea ce nu e cazul aici) fie eronat (pt un observator impartial) sa arunce pisica moarta doar in ograda PSD-ului (un partid pe care nu l-am simpatizat niciodata). Pt ca PDL-ul este la putere de ceva vreme si nu a facut nimic, absolut nimic pt salvarea invatamintului romanesc; ba mai mult ii da lovitura dupa lovitura, ultima fiind reducerea salariilor care si asa erau mizere.
Apoi, poate ca or fi ceva interese meschine in incercarea d-nei ministru PSD Andronescu, dar ele nu pot fi mai meschine decit mentinrea Universitatii Spiru Haret (iar Basescu a iesit cu declaratie publica pt a apara “dreptul la educatie” (acolo sint interese murdare).
Giugal Aurelian
August 2nd, 2010 at 4:35 pm
pentru Mihaly
sunt de acord totalmente cu ceea ce scrieti, balacareala postdecembrista in ceea ce priveste invatamantul, si nu numai, nu cunoaste culoare politica (la fel ca si dvs, nu am simpatizat nicidata PSD-ul, desi sunt in om in lume apropiat stangii politice).
Ana Bazac
August 3rd, 2010 at 2:30 pm
Addenda la Despre starea învăţământului superior
Ana BAZAC
Apelez şi la comunicarea pe blog pentru a mă implica mai mult şi a determina implicarea mai mare a comunităţii intelectuale din ţara noastră în problemele învăţământului superior.
Cred că mai este loc de critică, deci de sprijinire a procesului de modernizare reală a instituţiei universitare. Deoarece nici o lege nu se aplică atâta timp cât îi lipsesc elementele de sancţiune pentru încălcarea ei, ar trebui să presăm pentru ca aceia care se vor fi dovedit a fi pus conducerea arbitrară, privilegiile pentru ei şi pentru protejaţi – şi, atenţie!, nu este vorba numai despre familii ca atare, ci şi despre prieteşuguri în cadrul comunităţilor politice şi legate de incompetenţă şi ahtiere după putere – deasupra interesului de management universitar democratic şi performant, să fie revocaţi public de către Minister. O asemenea revocare nu ar fi cauzată defel de „persecuţia politică”, ci numai de dovezi ale încălcării legilor ţării.
Ce părere aveţi despre un rector care îşi permite să nu răspundă defel la sesizări anunţate public şi înregistrate oficial? Ce părere aveţi despre rectori care îşi permit să încalce legi, ca şi regulamente emise de propriile universităţi pentru a-i privilegia pe apropiaţi şi, desigur, şi pentru a-şi arăta puterea? Ce părere aveţi despre un rector care, important om politic fiind, reuşeşte să convertească şi justiţia în servitoare strâmbă a fărădelegii? Ce părere aveţi despre un ministru care muşamalizează cazuri de corupţie flagrantă? Veţi spune că un singur om nu poate toate acestea şi că are nevoie de acoliţi. Desigur, iar acest fapt deja îi intimidează pe aceia care ar dori să asaneze învăţământul superior. Mai mult, vrând să se arate eleganţi cu cei care „au greşit”, ei par să le ţină partea cumva, abdicând de la cerinţa de a fi eleganţi faţă de principii ca atare şi faţă de părţile vătămate.
Ce părere aveţi despre un rector care acoperă fraude universitare? Că sunt fraudele acoliţilor şi că, în fond, aceste fraude întăresc haloul de complicitate specifică mafiilor? Este evident, dar poate ar trebui să vă întrebaţi dacă vechiul proverb „spune-mi cu cine te-nsoţeşti…” nu este chiar mai revelator pentru psihologia personajelor. Când un ministru al Educaţiei devine doctor honoris causa al câtorva universităţi din ţară în timpul mandatului său sau când partidul politic unde este demnitar se află la putere (http://194.88.148.109/cb/4d/d7/56/6136_ziarecom.pdf), ne putem gândi cel puţin la o jalnică lipsă a simţului ridicolului: faptul că aceata îi caracterizează şi pe susţinătorii săi cei mai înfocaţi transformă cumva aceste tare groaznice în fenomene normale?
Desigur că întrebările mele sunt retorice. Dar problema pe care o pun este aceea a necesităţii deja imperioase astăzi de a depăşi criticile, mai mult sau mai puţin abstracte şi aluzive, de pe bloguri sau din subsolul unor articole de presă: prin focalizarea concretă asupra unor încălcări ale legilor şi asupra unor deturnări ale modernizării universităţii româneşti.
Iar în această ordine de idei, nu credeţi că sumele pe care statul le acordă universităţilor de stat ar trebui să fie publice şi, deci, mai bine verificate? Şi nu credeţi că reducerea cheltuielilor statului – şi este vorba despre reducerea cheltuielilor inutile, determinate de parazitarea statului de către clici, şi nu de orice fel de reduceri sau de vreo perspectivă abstractă asupra acestor reduceri – are o sursă bogată în anularea sporurilor legate de posturile de conducere şi care s-au dovedit a fi rău îndeplinite? Credeţi că o gradaţie de merit adjudecată în virtutea postului de şef, şi nu în virtutea punctajului/criteriilor oficiale, nu ar trebui să fie dată înapoi? Credeţi că salariul de conferenţiar şi cel de profesor li se cuvin celor care au obţinut titlul în mod fraudulos? Credeţi oare că dacă rectorul şi structuri de putere ca acelea din agenţiile de acreditare „nu observă” nici că persoanele doritoare de ascensiune universitară nu au îndeplinit defel criteriile şi nici nu răspund la sesizările care i-ar ajuta „să observe”, titlurile obţinute sunt legitime? Credeţi oare că un drept câştigat hoţeşte este altceva decât un privilegiu? Şi credeţi că nu ar trebui să ne ridicăm glasul pentru a depăşi stadiul medieval în care unii reprezentanţi ai puterilor doresc să păstreze România pentru totdeauna?
Un exemplu greu de imaginat al corupţiei universitare care trebuie desfiinţată este cel legat de concurenţa profesională universitară. Mentalităţile birocratice au fost şocate atunci când, după 1990 dar greu – şi nu trebuie să uităm că locul în universitate a devenit pentru mulţi un refugiu cald şi greu de iscodit –, ascensiunea universitară a început să fie condiţionată de performanţe măsurabile. După cum se ştie, un criteriu de performanţă a fost şi este publicarea într-o revistă străină cotată, mai ales la nivelul cel mai înalt – ISI. Nu discut aici problema relevanţei tuturor revistelor ISI: important a fost, pur şi simplu, că performanţa nu a mai depins de bunăvoinţa şefilor, deci de subordonarea mafiotă sau prostituată în faţa lor. „Ei bine, şi-au spus membri structurilor inerţiale şi parazitare din universităţi, vreţi reviste străine, le veţi avea”. Şi aşa au apărut afacerile prin care au fost create de către aceste structuri nişte reviste cu sediul în SUA, au fost anunţate în unele baze de date şi au devenit „revistele de relevanţă internaţională…”.
Este vorba despre reviste private, nelegate de nici o universitate sau structură academică, şi unde se plăteşte pentru a fi publicat. Nu caracterul privat este de incriminat, fireşte. Ci maniera frauduloasă în care a fost gestionată existenţa lor. Acum câţiva ani, a fost creată editura Denbridge Press cu sediul la New York şi care a patronat câteva reviste. M-am uitat prin ele şi m-am îngrozit: toate articolele românilor – persoane de la universităţi private, în marea majoritate a cazurilor, şi care voiau să aibă pedigriu pentru ascensiune universitară, fiind şi editori – erau scrise la fel: X spune, Y zice, Z afirmă, P pretinde, Q declară, R arată, fără nici o legătură între ideile acestora şi, mai ales, fără să apară ce idee dorea autorul articolului să susţină, aşadar care era raţionamentul său, care era motivaţia scrierii articolului. Este imposibil din punct de vedere psihologic ca toate articolele aceluiaşi individ ba, mai mult, ale tuturor indivizilor de acelaşi fel dintr-o publicaţie să aibă acelaşi stil şi aceeaşi lipsă de logică. Articolele erau scrise în engleza americană pe care cel puţin unii autori români nu o posedau deloc. Dacă presupunem că cineva le-a rafistolat scrierile, cum de autorii au citit sutele de pagini în engleză ale bibliografiei afişate (bibliografie exclusiv anglo-saxonă, de altfel), pentru a alege citatele date, deoarece articolele erau doar o suită de citate? Şi cum de autorii au avut acces la unele lucrări care nu se găseau şi nu se găsesc în bibliotecile de la noi şi nici pe net? În unul şi acelaşi număr de revistă, un autor român avea şi 3 articole, dacă nu în mod obişnuit câte 2: articolele de referinţă trebuiau să se adune, nu? Iar într-o revistă de lingvistică şi filosofie se găseau articole despre economie, pieţe şi geopolitică, într-o manieră cu totul nefilosofică. După cum, într-o revistă de economie – articole de filosofie.
Uitându-mă pe reviste etc. – unele se află şi la Biblioteca Naţională –, am observat aspectul de mai sus: o bună parte dintre autorii români au absolut aceeaşi logică – lipsită de logică – înşirând doar citate cu sau fără ghilimele, nearătând care este rostul articolului; aceşti autori se şi citează între ei (citările constituind un criteriu de evaluare academică, nu?), dar niciodată nu se referă la altă bibliografie română şi nici chiar europeană, chiar atunci când se ocupă de România sau de UE şi, în plus, devin şi reviewers la domenii în care nu au nici o specializare.
În 2010, pentru a-şi pierde urma, editura şi-a schimbat numele. Dacă veţi căuta http://www.denbridgepress.com, nu veţi mai găsi nimic. Dar dacă cereţi http://addletonacademicpublishers.com/journals/general/info/journals.html, veţi găsi aceleaşi reviste plus încă una. Articolele nu mai pot fi citite pe net, ca înainte, dar abstract-urile autorilor români sunt pe acelaşi calapod: X zice etc. Am putut găsi însă la http://escholarship.org/uc/item/29z457nf un număr întreg unde apare aceeaşi diferenţiere dintre maniera străinilor şi a românilor: ultimii au absolut acelaşi mod de a scrie, aşa cum am arătat mai sus. (Iar acest fapt ridică semne de întrebare chiar asupra bazelor de date care indexează revistele: oare profesionalismul companiilor şi instituţiilor care girează acele bănci de date nu implică verificarea revistelor pe care le includ? Sau totul este o chestiune de taxe?) Ca Addleton, editura a creat şi un institut şi o asociaţie, pe ale căror pagini se află doar revistele respective şi titlurile unor conferinţe „sub egida” institutului şi a asociaţiei, care au fost ţinute – dar fără să se dea Programul, sau fără să apară pe paginile respectivelor conferinţe decât câteva titluri fără nici o dată etc. – sau invitaţii la conferinţe viitoare. Doar două conferinţe pot fi localizate: una este THE 5TH WORLD CONGRESS ON THE ADVANCEMENT OF SCHOLARLY RESEARCH IN SCIENCE, ECONOMICS, LAW, AND CULTURE, New York, Advancement of Scholarly Research Center, May 27–30, 2010, unde s-a manifestat doar Secţiunea a III-a, de la Facultatea de Jurnalism de la Universitatea Spiru Haret, dacă e să dăm crezare paginii, dar Programul nefiind anexat, este caraghios să citim doar că au fost prezentate 282 de comunicări; mai este coperta de proceedings al unei conferinţe de matematică aplicată organizată de Harvard University în ianuarie 2010, dar de unde nu apare deloc nici un fel de parteneriat în organizare cu vreo instituţie Addleton.
Am dat de povestea Denbridge şi Addleton întâmplător. Dl. Ştefan Păun, devenit chiar profesor universitar la universitatea Hiperion în 2008, după ce în 2005 devenise conferenţiar, de unde a venit la Politehnică pe post de lector, a dat concurs de conferenţiar la UPB acum un an. Documentele se găsesc pe net. Elementele forte al dosarului le-au reprezentat articolele „cu impact internaţional publicate în reviste de circulaţie internaţională şi indexate în baze de date internaţionale” – Denbridge, „granturile” obţinute de la Denbridge, Addleton şi fundaţii fanteziste de la care UPB nu a obţinut nici un leu, o participare la Institutul Revoluţiei Române şi cele două studii (copiez: Coollingwood on Etemaol Objects of Hirstorical Thourght, George Lăzăroiu, Dortin Dobrişan, Luminiţa Ionescu, Ştefan Păun, Carmen Stoianov, Petru Stoianov, Constantin Zaharias, Proceedings of the 1 st World Congress on Science, Economics, and Culture, 25-29 August, New York –Bucharest, Cartea Universitară, 2008, p. 135-139 şi Cololingwood and History as Knowledge, George Lăzăroiu, Dortin Dobrişan, Luminiţa Ionescu, Ştefan Păun, Carmen Stoianov, Petru Stoianov, Constantin Zaharias, Proceedings of the 1 st World Congress on Science, Economics, and Culture, 25-29 August, New York –Bucharest, Cartea Universitară, 2008, p. 139-143), date aflate în fişa postată pe http://www.upb.ro/documente/candidati_P_C/Paun%20Stefan_Fisa%20candidatului.doc. (Autorii de mai sus sunt asiduu prezenţi în revistele Denbridge/Addleton).
Spre marele meu regret, dl. Păun, specialist în calculatoare (dar cunoscând engleza doar la nivelul citirii) – cum a precizat în c. v.-ul domniei sale, aflat pe net – chiar aşa a şi scris, pocind iremediabil şi numele coechipierilor săi şi pe cel al bietului filosof britanic. Dar ce contează? Este dl. dl. Păun, şi reviewer pentru contribuţiile din Europa Centrală şi de Est la revista (!) Economics, Management, and Financial Markets? Este (aşa cum apare pe net pdf.ul Volume 5, Number 1, March 2010 ).
Întrebarea este: cine a girat aprobarea dosarului dlui Păun? S-a uitat cineva la tipul abstract-urilor şi al articolelor – prezentate, totuşi, în mapa cu lucrări –? Nu s-a întrebat nimeni cine sunt acei misterioşi Coollingwood şi Cololingwood, de 7 oameni împreună au tot scris despre ei ditai 10 pagini? Nu s-a întrebat nimeni cum de acel prim „World Congress” despre Ştiinţă, Economie şi Cultură, a fost publicat ca o sesiune a universităţii Hyperion?
Lăsând la o parte gluma, exemplul dlui Păun este contagios, din moment ce dna Banciu Angela – cadru de conducere din 1990 încoace şi fără nici un articol publicat în vreo revistă străină (dar fără nici un articol publicat în vreo revistă de istorie din România, istoria fiind specialitatea domniei sale) – a publicat şi dumneaei un articol într-o revistă Addleton, după acelaşi tipic şi fiind la fel de străină de limbă şi de bibliografia citată ca şi dl Păun de Collingwood. Mai mult, cadre din clica legată de impostură sunt membri în comitetul ştiinţific al revistei respective (http://escholarship.org/uc/item/29z457nf).
Ei bine, dna rector a patronat ascensiunea universitară a dlui Păun, exact aşa cum a patronat obţinerea gradaţiei de merit de către dna Banciu care a avut de peste trei ori mai puţine puncte decât persoana care a concurat şi ea pentru gradaţie.
Dar nu această poveste este importantă aici, ci stilul de clică în conducerea universităţii. Acest stil a dus şi la organizarea şi publicarea a tot felul de şuşanele, „pentru a demonstra activitatea ştiinţifică”.
Deşi este banal că starea universităţii reflectă starea societăţii, structura socială şi raporturile de forţe – deci că universitatea nu poate să fie mai „curată” decât este societatea ca atare –, totuşi a vedea încrengătura de interese legate de incapacitatea de a atinge competenţe prin mijloace de competiţie transparentă şi, desigur, interese legate de păstrarea privilegiilor este de nesuportat . Căci este vorba şi de imaginea universităţii – loc de înaltă moralitate a intelectualilor motivaţi exclusiv de setea de cunoaştere şi de a transmite această sete – şi de consecinţele canceroase ale unei universităţi false asupra tineretului şi asupra viitorului ţării. Mai mult: corupţia universitară generează o depreciere în conştiinţa comună a activităţii intelectuale ca atare.
Cred că aceste încălcări flagrante de legi şi regulamente (şi denotând prostie crasă – lăsând la o parte dispreţul afişat al puterii discreţionare –) trebuie sancţionate, şi încă public. Cred că intenţia lor, realizată, de fraudă nu merită compasiunea noastră în ideea că „ce a fost a fost, de acum încolo o să…”. Cred că viitorul poate fi corect numai dacă îl curăţăm de pete în mod concret.
Nu sunt partizana unei „vânători de vrăjitoare” iar darea în vileag a unor fapte absolut reprobabile din mediul universitar nu reprezintă vreo răzbunare. În ce mă priveşte, sunt indignată şi, în acelaşi timp, convinsă că efortul pentru întronarea corectitudinii în mediul academic trebuie făcut. În acest sens, sunt convinsă că anularea titlurilor şi premiilor, dacă se dovedeşte că posesorii lor au încălcat criteriile oficiale existente la data când le-au primit, este necesară şi uşor de înfăptuit. Nu la fel de uşor este răspunsul la întrebarea dacă cei dovediţi vinovaţi – iar ei au făcut totul în mod conştient şi, să nu uităm, de pe poziţia de intelectual – mai pot să aibă legitimitatea morală de a fi educatori: dar întrebarea ca atare merită să fie pusă. Cred că discutarea la obiect a lucrurilor reprezintă o urgenţă astăzi: altfel, fiecare zi care trece înseamnă timp câştigat de către cei necinstiţi, privilegii câştigate, „argumentul” faptului împlinit şi, pe de altă parte, vulnerabilizarea ţării şi a tuturor acelora care, idealişti, cred că merită să contribuie la democratizarea şi eficientizarea universităţii româneşti.
De ce am scris aceste lucruri urâte – iar urâţenia poate umbri şi cele mai frumoase intenţii –? Pentru că vă cer ajutorul: vă rog să verificaţi cele de mai sus. Poate că este normal ca toate lucrările unui autor şi a unei categorii de autori să arate la fel. Poate că „nu e un cap de ţară” dacă ajungi profesor şi conferenţiar prin minciună. Poate că ar trebui să ne ferim de dezgroparea unor lucruri pe care ne-am obişnuit să le considerăm date. Poate că este elegantă doar o critică aluzivă, iar coborârea la concret – o depreciere a criticii înseşi.
Eu cred, însă, că merită să luăm în piept credinţele răspândite tocmai de către cei care beneficiază în urma propriilor ticăloşii. Teoretic şi sec, este vorba despre caracterul birocratic al universităţii, care poate fi atacat tocmai deoarece acest atac poate avea o funcţie de avangardă în critica socială. Etic, este vorba de comportamente care trebuie îndepărtate de la rolul de a modela conştiinţele.
Ce pot face intelectualii de stânga în faţa acestei situaţii? Pot să preseze neîncetat şi cu hotărâre pentru respectarea cerinţelor de corectitudine academică. Pot să desfiinţeze eventualele alegaţii ale vinovaţilor care susţin că ar fi persecutaţi politic. Pot să repete că cei care au înşelat au făcut-o în mod conştient: nu le-a impus nimeni să-şi aroge titluri de doctor, de profesor sau conferenţiar, gradaţii de merit şi alte sporuri. Ca urmare, remediul nu poate să fie decât acela ca ei să răspundă pentru faptele lor.
PS. ! Toate partidele, desigur, au fost legate de situaţia din învăţământul superior. Departe de mine gândul de a arăta numai vina unuia, indiferent care. Dar – şi nu originea lucrurilor este importantă aici, ci ceea ce s-a întâmplat în ultimul an –: atunci când PDL – despre care am arătat că este un partid de dreapta explicită şi că realizează unele intenţii realmente pozitive, cum ar fi diminuarea privilegiilor, în mod contradictoriu – a iniţiat Legea educaţiei menită (vorbesc numai despre învăţământul superior) să disloce clicile universitare, PSD (şi PNL în surdină) s-a opus şi se opune vehement. Eu am scris nişte propuneri la Lege (dacă doriţi, vi le pot trimite), am fost atentă la dezbaterile de la tv: PSD s-a opus tocmai pentru că Legea ar limita puterea discreţionară a clicilor. Vă rog să vă uitaţi la metoda de a trage de timp: ieşi de la guvernare, Senatul nu votează Legea etc. La fel, cu legea ANI.
Ana Bazac
August 10th, 2010 at 8:35 pm
În legătură cu Addenda la Starea învăţământului superior
Ana Bazac
Astăzi seară – 10 august 2010 – am primit un mesaj de la Addleton Academic Publishers. Îl redau, nu înainte de a vă invita să citiţi materialul la care „a răspuns” acest mesaj ( Addenda la Despre starea învăţământului superior, http://revistacultura.ro/blog/2010/07/despre-unele-adevaruri-banale-din-invatamantul-romanesc/):
Dear Professor Ana Bazac,
We have just received a translation of a paper you published (about Addleton Academic Publishers) in a Romanian journal.
Surprisingly, you did not contact us before that journal went to press (there are several errors in your paper).
Let me clarify some important points:
The purpose of a review paper is to succinctly review recent progress in a
particular topic. Overall, the paper summarizes the current state of
knowledge of the topic. It creates an understanding of the topic for the
reader by discussing the findings presented in recent research papers. A
review paper synthesizes the results from several primary literature
papers to produce a coherent argument about a topic or focused description
of a field. Scientists commonly use reviews to communicate with each other
and the general public. There are a wide variety of review styles from
ones aimed at a general audience (e.g., Scientific American) to those
directed at biologists within a particular subdiscipline (e.g., Annual
Review of Physiology). A key aspect of a review paper is that it provides
the evidence for a particular point of view in a field. Thus, a large
focus of one’s paper is a description of the data that support or refute
that point of view. The emphasis of a review paper is interpreting the
primary literature on the subject. Review papers may have the same value
as research papers or case papers (ISI/Thomson-Reuters assigns the same
value to all of them). A review paper may better interpret some data than a case paper or a research paper.
All review papers in our journals have undergone editorial screening by the review editor followed by the usual peer review process.
We have been selected by Cambridge University Press as a partner for official book reviewing.
There are no costs involved in having scientific products indexed in EBSCO, ProQuest, Ulrich’s and so on. All our papers have been also selected for inclusion in hundreds of academic catalogs coordinated by outstanding universities (Columbia University, George Washington University, California State University, Cambridge University etc.). Also hundreds of first-rate scholars have published with us and/or have served as members of the Editorial Advisory Boards.
Our international conferences are restricted to Contemporary Science Association members. Our conference proceedings books have been selected for inclusion in EBSCO.
A scholar associated with CSA was listed as co-editor of a conference proceedings book published under the umbrella of Harvard University and WSEAS. That’s why the frontcover of that book appears on CSA website.
If you have any questions, do not hesitate to contact me.
Kind regards,
Christine Wright,
Associate Editor
Addleton Academic Publishers,
30-18 50th street, Woodside
New York, 11377
–
Iată care a fost răspunsul meu:
Dear Madame,
Thank you for your letter. I am really sorry for you having been involved into a deal with an obviously dubious part.
A) You kept silence about the problems I submitted to the inspection of the academic community for I think they have to be publicly judged. And first and foremost, you did not annulled at all my observation that in the Addleton journals there is a striking difference between the articles written by non Romanian colleagues and the Romanian. I hope this not sounds as some discrimination I would intend: simply, the papers written by the non Romanian colleagues are logical/have logics/they can be reviewed, while the papers written by the Romanian do not.
I certainly joked when I spoke about a discrimination I would impose: you know very well that there is the above-mentioned striking difference, since you read the papers.
I focused therefore only on the papers written by the Romanian and I insist once again that the aspects grasped do not aim at bringing a charge against the interesting papers written by academics others than Romanian.
You obviously are not interested about the deformation of the research activity made by the bureaucratic circles from the Romanian university. But if you are interested about the evolution of the journals you serve, you have to be attentive to the scientific accuracy of the papers published within: for the false papers arrive at get dirty of the real ones.
B) I answer to the points raised by your letter.
1) “The purpose of a review paper is to succinctly review recent progress in a particular topic. Overall, the paper summarizes the current state of knowledge of the topic. It creates an understanding of the topic for the reader by discussing the findings presented in recent research papers. A review paper synthesizes the results from several primary literature papers to produce a coherent argument about a topic or focused description of a field”. I absolutely agree, but what kind of understanding creates a paper constituted by a number of quotes, with or without being put between inverted commas, and without any logical relationship between the quotes? Just the coherence is missing and thus the proper argument advanced by the paper. And if a paper only quotes what is, for God’ sake, its raison d’être? A paper is written for the author(s) want to transmit the specific understanding/interpretation of a problem, certainly including the bibliography but going beside it.
2) You spoke about “a review paper”. Have I to understand that the journals you edit are review journals? But a) there is any specification of this fact in any of the Addleton journals and b) obviously this specification cannot appear, since there are several papers (written by the non Romanian colleagues) that are real scientific papers. And, I think, Addleton Company needs these scientific papers just to legitimize its journals.
3) “The emphasis of a review paper is interpreting the primary literature on the subject”. But just this interpretation is lacking and, once more, if there is any personal interpretation what is the reason of the paper? Let me not discuss here the problem of formidable indexing. But why would “read” a researcher this kind of “review paper”, since at least the internet gives him/her all the names from the primary literature he/she is interested about? Thus what is the worth of this “review paper”? What is the signification of their “indexing’? Why would some people use their time by producing this pulp literature? Probably, the sociological side of the answer does not concern you, but could you be insensitive to the mixture of quality and under-quality papers that is marking the Addleton journals?
4) “All review papers in our journals have undergone editorial screening by the review editor followed by the usual peer review process”. Oh, my! It would have been better to not write this: the screening did not scrutinize enough.
5) “Our international conferences are restricted to Contemporary Science Association members’. OK, I am not interested at all to become member of Contemporary Science Association, but 1) why did your website not specify this aspect, and 2) how could the “international conferences” look the plight they are in, as I accurately described them in my paper? See, for example, what you mentioned: “A scholar associated with CSA was listed as co-editor of a conference proceedings book published under the umbrella of Harvard University and WSEAS. That’s why the frontcover of that book appears on CSA website”. But the website did not specify this aspect at all.
6) I think that all the facts I mentioned are throwing an unfavorable light upon the databases and may be it is pity.
Dear Madame, you certainly have to defend the firm where you are co-editor. But I think that the defense would be efficient only if you learn from the observations, moreover full of good will toward the multiplication of places where the scholars could publish. And to learn means to improve what has to be improved.
Sincerely, yours
Ana Bazac
Ana Bazac
August 11th, 2010 at 12:08 pm
DE CE SCRIEM ARTICOLE ŞTIINŢIFICE?
Ana BAZAC
Deoarece avem ceva de spus. Iar aceasta înseamnă că activitatea noastră este urmarea şi a respectului nostru de sine şi a respectului faţă de ceilalţi, prezumtivii cititori.
Cum putem vorbi despre acest respect îndreptat, se pare, în două direcţii? Întreaga noastră intenţie şi moralitate se vede în comportamentul nostru, în rezultatele acţiunilor noastre. În planul cercetării ştiinţifice, este vorba deci despre onestitate ştiinţifică.
Problema cercetării este prea complicată pentru a fi discutată aici. Mai mult, nici măcar nu am în vedere vreo moralitate abstractă, de conformare kantiană la principiul datoriei (de a fi onest) în mod gratuit, adică în pofida interesului de recunoaştere ştiinţifică reală sau doar simulată. Ci doar că producţiile ştiinţifice ca atare trebuie să aibă o raţiune de a fi.
Ele trebuie să fie logice şi să transmită clar ideea/ideile dorite de autor. O însăilare de citate fără ca să apară legătura dintre ele, deci motivaţia ştiinţifică a lucrării, este o făcătură, o şuşanea, o hoţie. Interesul de a scrie o asemenea lucrare este în mod evident exterior motivaţiei ştiinţifice, dar importantă aici este urmarea acestui interes: o lucrare inutilă pentru cititor, deci un gunoi de care acesta se izbeşte, eventual îşi pierde chiar şi numai câteva minute înainte de a-şi da seama despre ce e vorba.
Cercetătorii ştiu că există un anumit tipic al scrierii, care cere recursul la bibliografie şi la un limbaj devenit jargon. Subordonarea faţă de acest tipic se poate manifesta formal – înşiri referinţe, şi mai ales cele socotite a fi cele mai respectabile, şi maimuţăreşti maniere de a scrie – dar şi real. Subordonarea formală te dă de gol, în fond, şi numai cea reală cheamă dialogul cu ceilalţi cercetători.
Căutăm referinţe dar, mai ales, căutăm idei. Nu pornim de la prezumţia că nu ar mai avea rost să scrii, deoarece „s-a spus totul” despre un autor celebru sau despre o problemă dar, tocmai pentru că vrem să scriem, ne asumăm povara acestei responsabilităţi. Când scriem, dorim să transmitem celorlalţi şi informaţii dar şi propriul nostru mod de a fi văzut, deci interpretat, datele respective. Are rost să scriem numai dacă urmărim onest acest scop al lucrării ştiinţifice ca atare.
În efortul nostru de a lega lucrurile, de a le vedea, de a le împărtăşi celorlalţi, ne adăugăm patrimoniului comun de cercetători. Dar vai de acest patrimoniu, dacă se umflă prin includerea unor false producţii ştiinţifice! Dacă oricum capacitatea de a cunoaşte lucrările ştiinţifice este limitată, dacă, în acelaşi timp, creşte exponenţial numărul lucrărilor valoroase (adică acelea care transmit legat puncte de vedere şi le argumentează), ce rost mai are să copleşim acest număr cu falsuri mizerabile? Nu există nici un rost ştiinţific în acest fenomen .
După cum vedem, el se întâmplă peste tot. La prima vedere, o cauză este căutarea, pe bună dreptate, a competenţei universitare şi intelectuale. Dar faptul că un răspuns al unor universitari şi cercetători este oferta lor de lucrări proaste – pe care, în fond, nici ei înşişi nu le valorizează decât sub aspectul beneficiilor extra-ştiinţifice aduce – este nu simpla manifestare a comportamentului vânatului în faţa vânătorului (cu cât pericolul reprezentat de vânătoare şi vânător este mai mare, cu atât mai mult este provocată abilitatea vânatului de a face faţă), ci a raporturilor de putere ca atare. Aceste raporturi sunt cele care implică şi generează dezvoltarea birocraţiei şi acapararea universităţii de cercuri birocratice. Aceste raporturi sunt cele care creează doar nişe de siguranţă pentru oameni, iar pentru a le ocupa ei luptă cu orice mijloace.
Intelectualul este, cum ne place tuturor să credem acest model ideal, îndrăgostitul de căutarea adevărului şi care îşi duce viaţa în lumina acestei pasiuni. Or, iată că în goana după situaţia mai avantajoasă, să recunoaştem, a universitarului faţă de aceea a celorlalţi intelectuali, câteodată el încalcă statutul pe care, desigur, îl clamează.
Încă o dată, universitatea nu este mai bună decât societatea în care se află. Dar dacă vrem să contribuim la schimbarea lucrurilor rele, să nu amânăm relevarea celor din universitate.
În universitate există forme de hoţie asupra cărora opinia publică nu a pus suficient reflectorul. Ele merg de la stăpânirea „autonomă” a fondurilor date de stat (salarii şi sporuri de neimaginat) până la fabricarea falsă de palmaresuri „ştiinţifice”, inclusiv prin instituţii internaţionale create special de către şi pentru cercurile birocratice universitare.
Controlul public asupra autonomiei universitare şi critica ştiinţifică neintimidată sunt mijloace pe care le avem la îndemână, în principiu. Să le folosim.
PS La răspunsul meu, doamna co-editor de la Addleton a scris, din nou, cât de importante sunt articolele de recenzie şi că „Review papers have helped a lot of scholars associated with universities from developing countries to be fully integrated within the international academic community (they have been involved in various scientific
projects). By quoting/analyzing extensively you may attract the attention
of those authors and they may be impressed with your interest in their
work. That’s why our peer reviewers have been confident they may help
developing certain partnerships” (hala!), dar nu a discutat deloc nici despre „congresele” internaţionale din care au publicat doar secţiunea de la universitatea Spiru Haret şi nici despre diferenţa frapantă dintre articolele scrise de români şi cele scrise de străini. A adăugat doar „I have to tell you that no international scholar associated with us (members of the
Editorial Advisory Board or first-rate contributors) has ever complained
about such papers” . Halal!
Eu vă propun să vă uitaţi pe adresele pe care le-am dat în Addenda la Despre starea învăţământului superior şi să-mi falsificaţi punctul de vedere.
Oare avem ceva de învăţat din articole care sunt un şir de citate, cu şi fără ghilimele, dar care nu analizează deloc „extensiv” ci, în bună parte, înlocuiesc inferenţele comune, şi pe care ar trebui/le-ar putea face autorul, cu autoritatea citatului? Oare merită să citim articole în care adevăruri de La Palice umplu spaţiul („Baldwin claims that deep economic integration in Europe reduced the effectiveness of unilateral economic policy making and members reacted by embracing deeper international cooperation”)?
iustas
August 19th, 2010 at 12:56 pm
Este ciudat, domnule Giugal, cat de deschisi va sunt ochii, pe buna dreptate, la situatia actuala din invatamantul romanesc si cat de refractar – din motive ideologice – sunteti la argumente in ceea ce priveste starea deplorabila a invatamantului in comunism. Veniti cu jumatati de copii (stiu ca in sociologie se vehiculeaza cu jumatati sau sferturi de corpuri umane
) ca sa demonstrati, de fapt, esecul unei idei utopice a iluminismului: educatia pentru toti. O idee al carei esec a fost constatat inca de un Musil (vedeti Sloterdijk). Nu este nevoie sa faceti nu stiu ce mari analize in subsolul unui eseu de pe un blog, dar macar sa se simta ca va dati seama de dezastrul in care izolarea geopolitica din anii regimului comunist a adus invatamantul romanesc la toate nivelurile, cercetarea (si umanista, si in domeniul stiintelor exacte). E un dezastru din care aproape ca nu putem iesi. E un dezastru pe care il remarca si dl Karnoouh la un moment dat. Nu mai stiu unde – pe blog sau in revista pe hartie – si cand. Dar ideea asta era: in Romania nu poate sa fie nimeni – cred ca – antropolog, pentru ca pentru asta trebuie sa studiezi istoricul (istoriografia) acestei discipline (unde sa studiezi acest istoric daca nu ai biblioteci; dumneavoastra stiti ca pana in 1940-1943 Biblioteca Academiei Romane achizitiona aproape tot ce era important in stiinta umanista a timpului?!; cu cine sa discuti profesionist despre niste probleme?!).
Si cifrele sunt importante, dar nu mergeti deloc la continut. Dumneavoastra chiar credeti ca, fara comunism, Romania din 2010 (sau din 1989?) ar fi ramas la nivelul 1930? Sunt de acord cu dl Karnoouh, a te supara pe istorie e ca si cum s-ar supara vacarul pe sat. Dar, va rog, cititi istorie sociala (Sozialgeschichte) si societala (Gesellschaftsgeschichte) despre cum au schimbat societatea (adica au reorganizat-o), de pilda, ideile calvine in secolul al XVI-lea. Nu va ascundeti dupa cifre, ci incercati – fie, in spirit marxist – sa aratati cum au schimbat societatea romaneasca ideile aduse dinspre est la noi. Faceti un pas inainte.
Citeam ieri o recenzie despre Calatoria elefantului a lui Saramago. Mi-a ramas in cap o fraza de acolo: Scepticii au dreptate atunci cand afirma ca istoria umanitatii e o infinita succesiune de sanse pierdute. Din fericire, datorita fanteziei noastre inepuizabile putem compensa, putem crea un echilibru in raport cu aceste greseli, putem umple goluri, putem trece printr-o fundatura, putem deschide usi ale caror lacate au fost pierdute pentru totdeauna s.a.m.d. Exista varianta romaneasca a acestui roman si acolo poate fi gasit pasajul mai corect tradus.
Aurelian Giugal
August 19th, 2010 at 1:38 pm
pentru iustas
nu sunt in contra a ceea ce scrieti in aceasta postare. Am scris despre ce se intampla acum pentru ca acum traim si acum avem sansa sa schimbam ceva, ca societate in ansamblu vorbesc (nu se intampla dupa cum bine se vede). Sper sa nu ajungem si peste alti 20 de ani sa ne tot lamentam ca ce s-ar fi intamplat daca nu ar fi fost comunismul si ce societate paradiziaca am fi avut.
Nu sunt manat de nu stiu ce motive ideologice cum sugerati dvs.
iustas
August 19th, 2010 at 2:28 pm
Re Aurelian Giugal
“Societate paradiziaca” –
in secolul XX nu cei care sunt de partea opusa stangii au visat la “paradisuri”. A gandi liberal nu inseamna a construi “castele de aer”. “Castelele de aer” sunt ridicate numai in mintile si de mainile celor care plang noptile de grija proletariatului din Botswana sau dau navala peste Lebensraum-ul altora. Asta nu inseamna ca a gandi liberal inseamna a fi un monstru si a nu-ti da seama, a nu avea sentimente de caritate fata de tragedia vietii oriunde ar fi ea (viata) cuibarita.
Nu cred ca din ceea ce am scris aici musteste lamentarea. Imi permit insa sa va spun, politicos, ca motivele ideologice sunt cele care sunt si nu cele “nu stiu ce”. Eu m-am exprimat foarte clar si nu v-am imputat nimic.
iustas
August 19th, 2010 at 2:36 pm
Daca ma mai gandesc, cred ca totusi v-am imputat ceva, dar nu am dat cu parul, nu m-am lamentat si nu am spus-o pe un ton ofuscat, asa cum o faceti dumneavoastra.
Aurelian Giugal
August 19th, 2010 at 3:03 pm
Iustas
va inselati in privinta faptului ca folosesc un ton ofuscat. Mi-am exprimat o opinie si atata tot. Cand foloseam termenul lamentare nu la dvs ma refeream, era o chestie generala, noi romanii avem darul lamentatiei. Nu vedeti ca la 20 de ani de la caderea comunismului noi inca ne speriem de fantoma acestuia (doar in 2008 si in 2009 retorica campaniei electorale s-a centrat pe iluzoria vin comunistii – sper ca nu voi fi taxat ca psd-ist acum, de fapt nu am votat cu ei niciodata). Chestiunile esentiale parca tot timpul trec pe langa noi (si problema invatamantului este o chestiune fundamentala in orice societate).
Sa auzim de bine.
Aurelian Giugal
August 19th, 2010 at 3:16 pm
si o propunere poate nelalocul ei: in caz ca locuiti in Bucuresti poate aveti de gand sa stati la taclale intr-un cadrul mai larg si neoficial ( in una din numeroasele taverne din acest imens Isarlak).
alex leo serban
August 19th, 2010 at 6:35 pm
… si uite-asa se transforma blogul cultura in retea de socializare
Aurelian Giugal
August 19th, 2010 at 6:44 pm
Alex Leo Serban
eram sigur ca o sa apara o replica a dvs.
iustas
August 19th, 2010 at 7:29 pm
Re Aurelian Giugal
Ei iaca. Propunerea dumneavoastra nu este nelalocul ei, dar daca ma deconspir (iustas e un nume de spion
), n-o sa mai pot trancani – atunci cand am chef (daca o sa-l mai am) sau ma enerveaza vreun sau vreo Links Ein Zwo Drei
– despre hobby-ul meu: secolul XX. Va multumesc oricum. Nothing personal.
Si ca un ultim acord la mesajul meu precedent. Cred ca va puteti imagina ca un cinic si “neoliberal” ca Alex Leo Serban se poate dovedi mai sensibil la necazul unui “proletar” (intr-o situatie concreta) si mai eficient in a-l ajuta pe acesta decat “iubitoriul de oameni” X sau Y care se da mare si alcatuieste teorii pentru eliberarea de sub tirania capitalului a unor amarati. (”Iubitoriul de oameni” e o traducere a conceptului “Menschenfreund” din pedagogia filantropista germana din secolul al XVIII-lea.)
alex leo serban
August 19th, 2010 at 7:37 pm
@iustas: nu contati pe ’sensibilitatea’ mea
@aurelian giugal: da, nu-i asa?
iustas
August 19th, 2010 at 7:39 pm
Ma uitam acum pe geam si mi-am dat seama cat de mult s-a miscat soarele spre stanga in comparatie cu lunile mai si iunie. A venit toamna.
iustas
August 19th, 2010 at 7:47 pm
@ alex leo serban
Dar eu nu contez, am admis doar ca se poate intampla asa ceva. La modul abstract. Numele dumneavoastra l-am avut la indemana. E un exemplu. Asa sunteti perceput, cel putin aici. Eu nu va percep in nici un fel pentru ca nu va cunosc.
Aurelian Giugal
August 19th, 2010 at 7:57 pm
vreme de visare, de noi planuri, toamna in Romania este cuceritoare (macar lunile septembrie, octombrie). Totdeauna am asociat toamna cu inceputul unui nou an (nu imi place startul din ianuarie). Na ca am dat-o si in melancolii de toamna.
Dle Alex Leo Serban nu stiu de ce dar va asociez cu un copil rasfatat pus pe joaca (si nu incerc sa va ironizez, dimpotriva).
alex leo serban
August 20th, 2010 at 5:33 am
@aurelian giugal: nici nu stiti cit adevar graiti! asa e – decit k inainte ma jucam cu jucarii, lego etc, iar acum ma joc cu oameni
@iustas: credeti k e nevoie sa ‘cunoasteti’ (bine) pe cineva pt a avea o perceptie? pai si-atunci, ‘perceptia gresita’ cum se mai formeaza??
iustas
August 20th, 2010 at 8:13 pm
@alex leo serban Nu are rost sa organizam aici un striptease al sufletelor. Nu ar fi fair din partea mea. Sunt totusi un pseudo-nume, dumneavoastra o persoana identificabila.
alex leo serban
August 20th, 2010 at 8:17 pm
da, numai k mie mi se rupe cum ma ‘percep’ altii
dar apreciez delicatetea dvs, e reconfortant sa vezi k mai exista asa cva – si ink, in spatiul virtual!
iustas
August 20th, 2010 at 8:25 pm
@alex leo serban
mulliganoglu
August 21st, 2010 at 8:20 pm
domnu’ leo, k tot a venit vorba da d-voastra si asa, am si eu o intrebare:
– lantisorul are… cruciulita?
anonim
October 25th, 2010 at 1:21 am
omg cat de tare ar fi daca toata generatia nascuta inainte de 1980 din romania ar disparea cumva, ar intra in pamant. ar fi ff tare:D
“Ideologiile colectiviste” şi învăţămîntul superior | Critic Atac
August 10th, 2011 at 10:06 am
[...] Oradea, 2010, pp. 333-338; Despre starea învăţământului superior din România, 31 iulie 2010, http://revistacultura.ro/blog/2010/07/despre-unele-adevaruri-banale-din-invatamantul-romanesc/; Addenda la Despre starea învăţământului superior, 3 august 2010, aceeaşi adresă; În [...]